Gå til innhold

Bremsene henger på ene siden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Har merket at den ene bremseskiven blir glohet etter få minutter med kjøring. Dette smitter etterhvert over på felgen og det lukter svidd gummi. Hører litt pipelyder noen ganger, mens andre ganger rister hele bilen. Dette er litt av og på, men den trekker ikke til noen av sidene hverken ved kjøring eller bremsing. 
 

Det blir ekstremt varmt, man kjenner varmen fra rundt 1 meter etter bare 15 minutters kjøretur. Antar det er noe som holder igjen, muligens calipperen. Få verksteder som er åpne nå i påsken, så spørsmålet er om det er trygt å kjøre en tur på rundt 100 km, eller bør jeg droppe det? 

Anonymkode: 5ab94...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kjøreturen er nok smartest å droppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei,

Har merket at den ene bremseskiven blir glohet etter få minutter med kjøring. Dette smitter etterhvert over på felgen og det lukter svidd gummi. Hører litt pipelyder noen ganger, mens andre ganger rister hele bilen. Dette er litt av og på, men den trekker ikke til noen av sidene hverken ved kjøring eller bremsing. 
 

Det blir ekstremt varmt, man kjenner varmen fra rundt 1 meter etter bare 15 minutters kjøretur. Antar det er noe som holder igjen, muligens calipperen. Få verksteder som er åpne nå i påsken, så spørsmålet er om det er trygt å kjøre en tur på rundt 100 km, eller bør jeg droppe det? 

Anonymkode: 5ab94...952

Dropp det, absolutt 

Anonymkode: 49819...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjør med bilen før det er reparert. Det er trafikkfarlig, og du risikerer overoppheting av hjullager. 

Om du har kompetanse, skru av kaliper og press stempelet litt tilbake og smør opp glidebolter for å kjøre på verksted. Eventuelt overhal eller bytt kaliper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2024 at 1:58 AM, AnonymBruker said:

Hei,

Har merket at den ene bremseskiven blir glohet etter få minutter med kjøring. Dette smitter etterhvert over på felgen og det lukter svidd gummi. Hører litt pipelyder noen ganger, mens andre ganger rister hele bilen. Dette er litt av og på, men den trekker ikke til noen av sidene hverken ved kjøring eller bremsing. 
 

Det blir ekstremt varmt, man kjenner varmen fra rundt 1 meter etter bare 15 minutters kjøretur. Antar det er noe som holder igjen, muligens calipperen. Få verksteder som er åpne nå i påsken, så spørsmålet er om det er trygt å kjøre en tur på rundt 100 km, eller bør jeg droppe det? 

Anonymkode: 5ab94...952

Det er caliperen, har samme problem med min bil. Og har også hatt samme problem før. Da var jeg på Otta og skulle til Oslo, og måtte velge, sette igjen bilen på Otta for verksted time, eller kjøre til Oslo, valgte og kjøre til Oslo, det var en veldig ubehagelig kjøretur, med nesten konstant risting i rattet, og en helt nedslipt bremseskive når jeg kom frem. Men jeg kom frem.

Anonymkode: 21403...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som calipteren ja. Om den er såpass ille som du beskriver hadde jeg droppet kjøreturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kjenner varmen fra en meters avstand etter noen minutter og vurderer kjøre ti mil??

Varmgang i bremser vil kunne påvirke bremselengde din mye, man kjører da virkelig ikke 100km velviten om at man har feil med bremser...

 

Anonymkode: 552d6...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...