Gå til innhold

Søker sårt erfaringer! SSRI - bivirkning/effekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Jeg startet med SSRI, nærmere Escitalopram for en uke siden. Prøver å gjøre meg klokere i en litt annerledes hverdag, forhold til for en uke siden. 
 

Jeg har en svært sensitiv kropp som merker den minste ting, bivirkninger/effekt av SSRI er ikke første gang symptomtrykket endres kun kort tid etter inntak for å si det sånn. Slik har jeg alltid vært, f.eks bedøvelse hos tannlege har funk i ca. 20 min. 
Men så er det stor forskjell på lokalbedøvelse, og en medisin som direkte endrer den biologiske prosessen i hjernen.

SSRI ble gitt meg pga store plager med PMS, og generelt mye depresjon/angst pga komplekst traume. 

BIVIRKNINGER 

Den største bivirkningen kvalme - denne inntreffer 30 min-1 time etter inntak og holder seg i rundt 10-12 timer. Har derfor begynt å ta den på kvelden.

Etter en stund, kjenner jeg at jeg anspenner kjeven. Merker det spesielt godt på morgenen, nå etter jeg har tatt medisin på kvelden. Er ukjent om jeg har gnisset tennene, det er ikke noe jeg har gjort før i alle fall. Er dette noe som muligens kan være forårsaket å holde kvalmen «inne»? Eller kan det ligge som en normal bivirkning?

Endret appetitt. Jeg føler meg såååå matlei, men blir samtidig skikkelig sulten etter inntak av medisin! Men så får jeg bare ikke i meg mat, pga matlei-følelsen. Hjelper mye å drikke noe sukkerholdig, både på kvalmen og sulthetsfølelsen. 
 

Er mer urolig, mye bevegelse i ben og litt generelt i kroppen. Ikke nødvendigvis en negativ uro, men nesten litt sånn «euforisk». Nå har jeg vært syk, sliten, maktesløs og utmattet i evighetens tid så kan være energien som kommet tilbake og at jeg ikke tåler å ligge i sofaen i flere timer i strekk lengre😆

Første gang i kveld, opplevde jeg kanskje det seponeringssymptomet støt i hode? Uvisst og uklart, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det da det ikke føltes som et støt. Ble litt småfjern, rar, akkurat som om synet ble blurry i 2-3 sek, lett i hode, mens hjernen ble presset sammen? Dette ca 16-18 timer etter inntak av forrige dose.
 

EFFEKT

Effekten jeg har opplever vet jeg ikke om jeg kan plassere i placebo eller ei. For jeg føler meg betraktelig mye bedre, for hver dag som går. 
 

Jeg sitter igjen med en følelse av å være mer oppriktig glad, kjærlig og får tilbake liv i sjela. Jeg føler jeg er litt tilbake der jeg en gang var, glad og livlig. 
 

Jeg føler meg ikke generelt redd lengre, mye av katastrofe-tenkning og frykt er blitt mindre. Og er ikke før nå jeg innser hvor forbanna redd jeg egentlig har vært. 
 

SØVN!!!!! Jeg SOVER! Jeg har vært plaget med mareritt store deler av livet mitt, men siste uken har det vært stille i hodet og i ubevisstheten😭 Jeg sover mye lettere enn jeg gjorde, men jeg sliter meg ikke ut gjennom natta - i nesten en hel uke! Og jeg er faktisk så glad for den søvnen, ingen vil noen gang forstå! I dag når jeg våknet, kjentes det ut som jeg våknet fra koma på 4 uker så uthvilt jeg følte meg. 
 

PROBLEMSTILLING

Leser over alt at det kan ta 2-4 uker før man merker bedring og at bivirkninger blir mindre, og det får meg bekymret for serotonin overdose - at jeg kanskje egentlig ikke hadde trengt den? 
 

Redd for overdose, men også redd for å si fra meg den gode effekten jeg føler hittil. Bivirkningene kan jeg overleve med, men jeg vil ikke tilbake til hvordan det var for en ukes tid siden. Jeg har ikke følt meg så her bra på flere år! 
 

Ta også i betrakning at jeg var ganske, ganske dårlig for en uke siden. Først vært generelt plaget med energien i flere år, men jeg var sånn febersyk forrige uke i tillegg😅 sov gjennomsnittlig 12-14 timer hver dag. Sover fortsatt lenge, men opplever en heeeelt annen søvn🥹

Så, kontrastene er store fra forrige uke. Men veldig veldig veldig lik hvordan jeg hadde det for 5-6 år siden. 
 

Så, er det noen som vil dele sine erfaringer, bivirkninger og effekter? 🫶🏼 De taes sårt og takknemlig i mot! 

Anonymkode: 5428c...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestill deg ein legetime og les opp for han dette du lurer på. Legen er nok mest kvalifisert til å sei noko om biverknader og doser og liknande. Ps. Veldig glad for at du får god effekt av medisinen 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt klart tatt opp med legen! Men er fortsatt noe betryggende ved å høre andres erfaringer, både gode og vonde. 
 

Jeg har god selvinnsikt og er svært kildekritisk, vet erfaringer er både invidiuell og personlig for hver enkelt. 
 

Jeg bare kjenner jeg savner et nettverk rundt å kunne dele disse erfaringene og bivirkningene, både for å betrygge egen situasjon og får å bli kjent med substansens virkning. Det er jo svært tidlig i forløpet, men med tanke på at formen er såpass bra kjenner jeg det vil være sårt og måtte slutte med den en dag. 
 

Takk for svar uansett! 
-TS

Anonymkode: 5428c...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei! 
 

Jeg startet med SSRI, nærmere Escitalopram for en uke siden. Prøver å gjøre meg klokere i en litt annerledes hverdag, forhold til for en uke siden. 
 

Jeg har en svært sensitiv kropp som merker den minste ting, bivirkninger/effekt av SSRI er ikke første gang symptomtrykket endres kun kort tid etter inntak for å si det sånn. Slik har jeg alltid vært, f.eks bedøvelse hos tannlege har funk i ca. 20 min. 
Men så er det stor forskjell på lokalbedøvelse, og en medisin som direkte endrer den biologiske prosessen i hjernen.

SSRI ble gitt meg pga store plager med PMS, og generelt mye depresjon/angst pga komplekst traume. 

BIVIRKNINGER 

Den største bivirkningen kvalme - denne inntreffer 30 min-1 time etter inntak og holder seg i rundt 10-12 timer. Har derfor begynt å ta den på kvelden.

Etter en stund, kjenner jeg at jeg anspenner kjeven. Merker det spesielt godt på morgenen, nå etter jeg har tatt medisin på kvelden. Er ukjent om jeg har gnisset tennene, det er ikke noe jeg har gjort før i alle fall. Er dette noe som muligens kan være forårsaket å holde kvalmen «inne»? Eller kan det ligge som en normal bivirkning?

Endret appetitt. Jeg føler meg såååå matlei, men blir samtidig skikkelig sulten etter inntak av medisin! Men så får jeg bare ikke i meg mat, pga matlei-følelsen. Hjelper mye å drikke noe sukkerholdig, både på kvalmen og sulthetsfølelsen. 
 

Er mer urolig, mye bevegelse i ben og litt generelt i kroppen. Ikke nødvendigvis en negativ uro, men nesten litt sånn «euforisk». Nå har jeg vært syk, sliten, maktesløs og utmattet i evighetens tid så kan være energien som kommet tilbake og at jeg ikke tåler å ligge i sofaen i flere timer i strekk lengre😆

Første gang i kveld, opplevde jeg kanskje det seponeringssymptomet støt i hode? Uvisst og uklart, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det da det ikke føltes som et støt. Ble litt småfjern, rar, akkurat som om synet ble blurry i 2-3 sek, lett i hode, mens hjernen ble presset sammen? Dette ca 16-18 timer etter inntak av forrige dose.
 

EFFEKT

Effekten jeg har opplever vet jeg ikke om jeg kan plassere i placebo eller ei. For jeg føler meg betraktelig mye bedre, for hver dag som går. 
 

Jeg sitter igjen med en følelse av å være mer oppriktig glad, kjærlig og får tilbake liv i sjela. Jeg føler jeg er litt tilbake der jeg en gang var, glad og livlig. 
 

Jeg føler meg ikke generelt redd lengre, mye av katastrofe-tenkning og frykt er blitt mindre. Og er ikke før nå jeg innser hvor forbanna redd jeg egentlig har vært. 
 

SØVN!!!!! Jeg SOVER! Jeg har vært plaget med mareritt store deler av livet mitt, men siste uken har det vært stille i hodet og i ubevisstheten😭 Jeg sover mye lettere enn jeg gjorde, men jeg sliter meg ikke ut gjennom natta - i nesten en hel uke! Og jeg er faktisk så glad for den søvnen, ingen vil noen gang forstå! I dag når jeg våknet, kjentes det ut som jeg våknet fra koma på 4 uker så uthvilt jeg følte meg. 
 

PROBLEMSTILLING

Leser over alt at det kan ta 2-4 uker før man merker bedring og at bivirkninger blir mindre, og det får meg bekymret for serotonin overdose - at jeg kanskje egentlig ikke hadde trengt den? 
 

Redd for overdose, men også redd for å si fra meg den gode effekten jeg føler hittil. Bivirkningene kan jeg overleve med, men jeg vil ikke tilbake til hvordan det var for en ukes tid siden. Jeg har ikke følt meg så her bra på flere år! 
 

Ta også i betrakning at jeg var ganske, ganske dårlig for en uke siden. Først vært generelt plaget med energien i flere år, men jeg var sånn febersyk forrige uke i tillegg😅 sov gjennomsnittlig 12-14 timer hver dag. Sover fortsatt lenge, men opplever en heeeelt annen søvn🥹

Så, kontrastene er store fra forrige uke. Men veldig veldig veldig lik hvordan jeg hadde det for 5-6 år siden. 
 

Så, er det noen som vil dele sine erfaringer, bivirkninger og effekter? 🫶🏼 De taes sårt og takknemlig i mot! 

Anonymkode: 5428c...edd

Alt du nevner er normale bivirkninger i oppstartsfasen som vil gi seg etter et par uker, så ro deg ned og gi det et par uker, så vil det nok gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (24 minutter siden):

Alt du nevner er normale bivirkninger i oppstartsfasen som vil gi seg etter et par uker, så ro deg ned og gi det et par uker, så vil det nok gå over.

Takk for svar! Om noe så er jeg stort sett bare glad, er jo faktisk mer bekymret over den gode effekten enn noe annet rart nok - bivirkningene kunne jeg levd med konstant. Kanskje ikke helt den hjernetåke opplevelsen, men ellers. Men at effekten skulle merkes så godt på så kort tid, får meg jo til å stusse litt når det meste man leser er at det tar flere uker👀 

 

Anonymkode: 5428c...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, du leser ekstremtt mye inn i dette. Ta medisinen din og lev livet, la kroppen jobbe i fred.. 

 

Er dette gjennomgående i livet ditt, at du legger ekstremt mye vekt på ting og klarer ikke "brush it oss"? 

Anonymkode: a03ae...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overdose? Når du har fått en dose du skal bruke av legen? Går det an?😳 hjelp. Har nettopp begynt på antidepressiva selv.. 

Anonymkode: abb23...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt denne medisinen to ganger.

Første gang for 5 år siden hadde jeg sterk angst og mild/moderat depresjon som hadde vart i 1 år før jeg ønsket å prøve slike medisiner. Fikk livet mitt tilbake, og alt var fantastisk ❤️ brukte de i 6-7 måneder, og jeg fikk virkelig livet tilbake. Husker ikke helt i starten når det kom til bivirkninger, eneste jeg husker er kvalmen i starten. Husket etter 3-4 uker når jeg våknet på morgenen og hadde ro i kroppen, for en følelse 😁 ellers hadde jeg de elektriske støtene i hodet ofte..

Andre gang var etter andre svangerskap, hadde nok en liten fødselsdepresjon og angst. Husker at medisinene hjalp veldig raskt på nedstemtheten (kun kvalme som bivirkning), så det fungerte veldig bra. Men det fungerte overhode ikke på angsten denne gangen.. byttet over til Venlafaxin i høst, det var helt forferdelig å starte på disse medisinene 😅 tok vel 4-5 uker med ekstrem svette, kvalme og tåkehjerne. Svetten var/er ekstrem - å gå fra kontorplassen min til toalettet i samme etasje så var gjennomvåt og svetten silte fra panna 😵‍💫 det gikk seg til med litt mindre svetting og tåkehjernen.

Nå trapper jeg ned på Venlafaxin pga bivirkningene, har gått ned 5 kg siden før jul - takket være kvalme, lite matlyst og trening 😃 ønsket å gå ned noen kilo uansett så for min del går det fint 😊 har fått vite for litt siden at jeg har ADHD, så jeg tror og håper at det er grunnen til mine plager og at jeg har fått mer rette medisiner nå 😊

Anonymkode: fbeab...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Leser over alt at det kan ta 2-4 uker før man merker bedring og at bivirkninger blir mindre, og det får meg bekymret for serotonin overdose - at jeg kanskje egentlig ikke hadde trengt den? 

Anonymkode: 5428c...edd

Nei, du får ikke noe overdose. For noen kan det ta 2-4 uker, for noen tar det kortere tid og du var en av dem. Det er bare en positiv ting. Kvalmen vil sannsynligvis gå over i løpet av de 2-4 ukene. 

Anonymkode: e3278...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Wow, du leser ekstremtt mye inn i dette. Ta medisinen din og lev livet, la kroppen jobbe i fred.. 

 

Er dette gjennomgående i livet ditt, at du legger ekstremt mye vekt på ting og klarer ikke "brush it oss"? 

Anonymkode: a03ae...612

Ja, jeg leser og legger mye i egen helse. Jeg både tar medisinen, lever livet og lar kroppen jobbe. Ja, jeg analyserer og henter informasjon muligens i en høyere grad en folk flest. Jeg liker at ting er godt beskrevet og vet at andre kan sette pris på slikt. Problemer med å «brush it off» har jeg ikke, hvis det var det du mente. 
 

Takk som spør og tok deg tiden til å svare😊 
 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Overdose? Når du har fått en dose du skal bruke av legen? Går det an?😳 hjelp. Har nettopp begynt på antidepressiva selv.. 

Anonymkode: abb23...aa3

Var absolutt ikke meningen å skremme deg! Igjen, det som bekymrer meg mest er å få beskjed om å slutte da effekten er bedre enn bivirkningene😅
 

Men at leger kan både feilmedisinere og gi feil dose er ingen spøk, det har jeg selv opplevd før. 

Burde vel kanskje valgt å unnlate å bruke ordet overdose, det er jo svært negativt laddet og fører fort til feil tolkning. For det jeg mente, hvis man har et normalt nivå av serotonin i kroppen, så vil jo SSRI fortsatt øke dette nivået. For meg ble kontrasten såpass stor fra før start til nå, at jeg nesten kunne følt meg rusa - det gir meg jo en mistanke om for høyt nivå av serotonin. Og siden jeg ikke har funnet et eksempel på hvor andre også har opplevd så god og rask effekt, så for min del som har grei forståelse på flere biologiske prosesser i hjernen så får det meg til å spekulere. Med andre ord, overdosen jeg snakker om er bare et forhøyet nivå av serotonin enn normalt nivå. 

Det er i alle fall ingenting å frykte, de dosene man får hos legen er ingen farlige doser! Det er få som analyserer ting så bredt som jeg gjør, kan fort bli triggende for andre, men beroligende for meg😅

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har brukt denne medisinen to ganger.

Første gang for 5 år siden hadde jeg sterk angst og mild/moderat depresjon som hadde vart i 1 år før jeg ønsket å prøve slike medisiner. Fikk livet mitt tilbake, og alt var fantastisk ❤️ brukte de i 6-7 måneder, og jeg fikk virkelig livet tilbake. Husker ikke helt i starten når det kom til bivirkninger, eneste jeg husker er kvalmen i starten. Husket etter 3-4 uker når jeg våknet på morgenen og hadde ro i kroppen, for en følelse 😁 ellers hadde jeg de elektriske støtene i hodet ofte..

Nå trapper jeg ned på Venlafaxin pga bivirkningene, har gått ned 5 kg siden før jul - takket være kvalme, lite matlyst og trening 😃 ønsket å gå ned noen kilo uansett så for min del går det fint 😊 har fått vite for litt siden at jeg har ADHD, så jeg tror og håper at det er grunnen til mine plager og at jeg har fått mer rette medisiner nå 😊

Anonymkode: fbeab...1b3

Tusen takk for godt svar! Dopamin og serotonin-mangler ligner jo hverandre, så det kan gi mening. Jeg har vært utredet for ADHD tidligere, men ble konstatert som komplekse traumer. Det har vært i samtale om det kanskje er mild bipolar lidelse, uten at dette egentlig har blitt tatt tak i. Det sies jo også om man er bipolar vil man ofte kunne gå i mani ved SSRI, så vil vel få utelukket/bekreftet det gjennom denne tiden😅 
 

Jeg har jo unngått SSRI i over 10 år. Behandlinger hit og dit, uten noe stor effekt. Så er veldig spent på hva de neste ukene blir å bringe! 
 

Godt å høre de fant ut av det til slutt, så krysser jeg fingrene for at det ordner seg for deg!🥰 

Anonymkode: 5428c...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...