Gå til innhold

B12-verdier og tilskudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som tar tilskudd av B12, hva var B12 verdien før dere startet med tilskudd?

Anonymkode: 87d97...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet faktisk ikke utgangspunktet, må ta tilskudd fordi jeg ikke spiser kjøtt. Men i siste graviditet hadde jeg plutselig verdi under 150 og økte tilskuddet betydelig. 

Anonymkode: 72f40...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde verdier på 101. Så ganske lavt. Etter et par mnd med behepan hadde det gått opp til 300 og noe. Pga sykdom tar ikke kroppen min opp B12 på riktig måte, så må gå på behepan livet ut. Slipper heldigvis sprøyter siden høy dose behepan har god nok effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mye b12 mangel når jeg har yngre og lå da rundt 80-100 så da ble jeg satt på injeksjoner. Nå som jeg er eldre og har vært veganer i 15 år tar jeg tilskudd fast og har aldri mangler. Så om du har fått konstantert mangel hadde jeg tatt b12. B12 mangel kan få alvorlige konsekvenser som ikke er reversible.

Anonymkode: f5822...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene vanligvis måler totalt B12. Det inkluderer både aktivt B12 og inaktivt B12. B12-analoger (vegansk kosttilskudd, alger) blokkerer for opptak av ekte B12. Så her er to ting å være obs på.

1. Totalt B12 kan være normalt, men du kan ha mangel på B12 fordi du har lite aktivt B12

2. Hvis du tar ikke spiser nok animalsk og/eller tar veganske B12-tilskudd som faktisk ikke inneholder B12 og hemmer opptak av ekte B12 så er det stor sjanse for at du får B12-mangel.

Anonymkode: d496f...ddc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...