Gå til innhold

Blodig diare livredd. noen med erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på 18år som siste 2 ukene har hatt omtrent diare hver dag. Har bare hatt små magesmerter like før jeg har måttet på do siste 2 ukene også følt meg bedre etter dobesøk. Går på ppiler og merka at det kom bittelitt blod på papiret sånn mellomblødning lignende. Har hele tiden trodd disse 2 ukene at jeg har "mellomblødninger" pga ppilene og at jeg har diare pga av det for pleier alltid få diare før når jeg hadde vanlig mens. Men for 1t siden var jeg på do og avføringen min siste 2 dagene har begynt og bli "slimete" og i dag var den litt blodig. Fikk plutselig ganske intense smerter og gikk til doen og var slimete diare og føltes som at det var mer jeg ikke på en måte "fikk ut". Er absolutt livredd og begynner tenke det verste som typ kreft. Dessverre er jo legene stengt disse dagene framover og føler det blir for mye og ringe legevakt i og med at allmenntilstanden er bra ellers. Min største mistanke er irritabel tarm for omtrent alle symptomene matcher perfekt. Som fks det med slim og at man har både diare og forstoppelse om hverandre. Mistenker også evt Hermo rider etter det er vanlig få etter langvarig diare som jeg har nå hatt. men som sagt tror jeg at det er irritabel tarm. Håper at en lege eller noen som har erfaring eller opplevde lignende kan roe meg litt ned i og med jeg får ikke gått til legen på et par dager. 

Anonymkode: 40042...948

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke lege, men jeg er enig med deg i det du tenker om irritabel tarm eller noe i den duren. Så lenge du føler deg bra og det ikke er en masse blod så kan dette vente til etter påsken, mener jeg. Du har kanskje noen voksne rundt deg du kan diskutere det med også? Fint med litt støtte når man føler seg redd. ❤️ 

Anonymkode: 5acfd...4b2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen må utrede deg og ta avføringsprøve. Så får du sikkert henvisning til koloskopi også. Det må sjekkes ut om du har IBD (ulcerøs kolitt eller chrons) siden det er slim og blod.

Anonymkode: cb315...652

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk forresten at når du har slik diaré kan du ikke stole på at p-pillene fungerer som prevensjon.

Anonymkode: cb315...652

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Husk forresten at når du har slik diaré kan du ikke stole på at p-pillene fungerer som prevensjon.

Anonymkode: cb315...652

Ja takk som sier ifra vet om dette. Har faktisk vært litt redd at jeg er gravid og at dette er symtomer på det. Men får heller ikke det til og stemme for er veldig uvanlig symtomer evt og har ingen andre eventuelle vanlige tegn til det.

Anonymkode: 40042...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det "friskt" og rødt blod? Kun "bittelitt"?

Uansett. Logg på helsenorge.no og bestill deg en time hos fastlege. 

Anonymkode: d4310...612

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker ulcerøs kolitt elns.. stress er en faktor som forverrer tilstanden, så ikke stress med dette, bestil heller legetime og ta det da. 

 

Anonymkode: b7c68...f5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til lege, det er best å få det skjekka. 

Anonymkode: d0006...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det "friskt" og rødt blod? Kun "bittelitt"?

Uansett. Logg på helsenorge.no og bestill deg en time hos fastlege. 

Anonymkode: d4310...612

Ja det er friskt og rødt blod. Var ikke så mye akk men var ikke sånn at det var en dråpe heller men var heller ikke så mye at det det var mye. Så vil si litt ja.

Anonymkode: 40042...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tenker ulcerøs kolitt elns.. stress er en faktor som forverrer tilstanden, så ikke stress med dette, bestil heller legetime og ta det da. 

 

Anonymkode: b7c68...f5f

Vært inne på det samme men det som ikke stemmer da er at da er det som oftest alltid blod og jeg begynte først og få blod bakfra i dag og har hatt diare i 2 uker uten tegn på dette. Prøver alt jeg kan ikke stresse skulle bare ønske det var mulig og snakke til en lege i disse helligdagene uten at jeg må ringe akkuten.

Anonymkode: 40042...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja det er friskt og rødt blod. Var ikke så mye akk men var ikke sånn at det var en dråpe heller men var heller ikke så mye at det det var mye. Så vil si litt ja.

Anonymkode: 40042...948

Bestill time hos fastlege. Blir det verre, ta kontakt med legevakt.

Anonymkode: d4310...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende symptomer og det viste seg å være ulcerøs kolitt. Be fastlege henvise deg til koloskopi.

I mitt tilfelle utviklet det seg i løpet av 2-3 uker fra litt løs avføring til at jeg måtte gå på do hver 10 minutter. Fikk rask bedring etter oppstart med medisiner.

Anonymkode: 0eed7...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt det mange ganger og aldri sjekket🙈 kommer og går periodevis. Misstenker både laktose og gluten allergi pga får diaré når jeg drikker melk og blir kvalm. Spiser jeg brød kan jeg gå 2 uker uten å gå på do. 

Anonymkode: b67bb...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt bør det utelukkes betennelsessykdom i tarmen, kreft i tarmen i din alder er nesten ikke eksisterende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod kan forekomme om man har hatt diaré over tid fordi diaré gjør at man blir 'sår' i endetarmen. 

Er blodet rødt og friskt? Da er det sannsynligvis nytt blod, dvs at det ikke har reist langt, og det er et godt tegn.

Bestill time hos fastlegen etter påske. Det er sannsynligvis ikke alvorlig, men det er lurt å sjekke seg. 

Anonymkode: 0a4a3...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hatt det mange ganger og aldri sjekket🙈 kommer og går periodevis. Misstenker både laktose og gluten allergi pga får diaré når jeg drikker melk og blir kvalm. Spiser jeg brød kan jeg gå 2 uker uten å gå på do. 

Anonymkode: b67bb...1de

Ja har tenkt på dette. Har glemt og slenge med at jeg har nøtteallergi i ganske høy grad. Er ekstremt flink på og holde meg unna nøtter i all form så vet sikkert at det ikke er dette. Men greit og få tatt blodprøver osv og utelukke slike type allergier også.

Anonymkode: 40042...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg er ei jente på 18år som siste 2 ukene har hatt omtrent diare hver dag. Har bare hatt små magesmerter like før jeg har måttet på do siste 2 ukene også følt meg bedre etter dobesøk. Går på ppiler og merka at det kom bittelitt blod på papiret sånn mellomblødning lignende. Har hele tiden trodd disse 2 ukene at jeg har "mellomblødninger" pga ppilene og at jeg har diare pga av det for pleier alltid få diare før når jeg hadde vanlig mens. Men for 1t siden var jeg på do og avføringen min siste 2 dagene har begynt og bli "slimete" og i dag var den litt blodig. Fikk plutselig ganske intense smerter og gikk til doen og var slimete diare og føltes som at det var mer jeg ikke på en måte "fikk ut". Er absolutt livredd og begynner tenke det verste som typ kreft. Dessverre er jo legene stengt disse dagene framover og føler det blir for mye og ringe legevakt i og med at allmenntilstanden er bra ellers. Min største mistanke er irritabel tarm for omtrent alle symptomene matcher perfekt. Som fks det med slim og at man har både diare og forstoppelse om hverandre. Mistenker også evt Hermo rider etter det er vanlig få etter langvarig diare som jeg har nå hatt. men som sagt tror jeg at det er irritabel tarm. Håper at en lege eller noen som har erfaring eller opplevde lignende kan roe meg litt ned i og med jeg får ikke gått til legen på et par dager. 

Anonymkode: 40042...948

Hvis du har diaré og forstoppelse om hverandre, er det ikke vanlig diaré som du ville fått etter en infeksjon, og blod sammen med avføring samtidig som det kjennes ut som du ikke får ut alt stemmer stemmer bra med symptomer på hemorroider. Det høres ikke ut som kreft, men hvis det er noe som har oppstått plutselig og ikke har vært sånn før, høres det ikke ut som irritabel tarm heller, så jeg ville dratt en tur til legen og fått tatt en avføringsprøve og noen blodprøver for å finne ut hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dobbelt så gammel som deg, og sliter med det samme i perioder. Blodig og slimete diare. Var hos legen som mente det var irritabel tarm, og at jeg reagerer på stress. Hatt det siden jeg var rundt din alder. Har litt matallergier.

Anonymkode: fae89...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall helt sikkert ikke kreft. Hadde aldri tenkt dette om jeg var deg. Mye større sansynlighet for det personen over sier: Irritabel tarm. Ikke les deg opp på Google. Google som lege er aldri din venn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (17 minutter siden):

Det er i hvertfall helt sikkert ikke kreft. Hadde aldri tenkt dette om jeg var deg. Mye større sansynlighet for det personen over sier: Irritabel tarm. Ikke les deg opp på Google. Google som lege er aldri din venn. 

Ja er så dumt og google symptomer for alt som kommer opp er at du har ulike type svulster dødelig kreft og at du skal dø. Og det gjør jo at du blir dårligere også at du begynner stresse så mye at man blir enda dårligere.

Anonymkode: 40042...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...