Gå til innhold

Noen som har litt dyrlege erfaring?


Anonym38

Anbefalte innlegg

Hei:) hunden min fant en håndball for noen dager siden og har lekt og bitt i den mye, men idag så jeg at han var helt blå rundt munnen og potene. Fant fort ut at det blå var fra ballen. Jeg er veldig bekymret for han. Er det noen som vet om det blå kan være noe giftig stoff fra håndballen? Jeg føler han har pustet bittelitt fort og drukket mye vann en han pleier. Han har begynt å syte litt og har sovet mye. Dette kan jo selfølgelig kun være at jeg overtentes hva han gjør fordi han har fått det blå på seg og mest sannsynelig har fått det inni munnen og kanskje svelget det også. Noen som vet om det er farlig? Plis hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mengden farge kan umulig være farlig for hunden. Vask bort så mye du klarer og gi hunden drikke. Hunden har nok herjet mye med ballen og blitt sliten og tørst av det.

Om allmenntilstanden forverres så kan du kontakte veterinær, men det er mest sannsynlig ufarlig. Kanskje bæsjen blir blå i morgen da🤔

Hold gjerne øye med hunden de neste 24t om du er bekymret. Jeg pleier å gi litt ekstra mat når hunden får i seg noe den ikke burde, så du kan sikkert gjøre det også. Gi gjerne mer vann slik at det tisses ut😊

Anonymkode: 6df3c...aec

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mengden farge kan umulig være farlig for hunden. Vask bort så mye du klarer og gi hunden drikke. Hunden har nok herjet mye med ballen og blitt sliten og tørst av det.

Om allmenntilstanden forverres så kan du kontakte veterinær, men det er mest sannsynlig ufarlig. Kanskje bæsjen blir blå i morgen da🤔

Hold gjerne øye med hunden de neste 24t om du er bekymret. Jeg pleier å gi litt ekstra mat når hunden får i seg noe den ikke burde, så du kan sikkert gjøre det også. Gi gjerne mer vann slik at det tisses ut😊

Anonymkode: 6df3c...aec

Tuuusen takk☺️ skal følge med på han, han har drukket veldig mye vann ser du👍🏻

Anonymkode: ff5d4...647

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tuuusen takk☺️ skal følge med på han, han har drukket veldig mye vann ser du👍🏻

Anonymkode: ff5d4...647

Hadde blitt litt urolig selv, men det er forsåvidt bra at han drikker mye sånn at mest mulig skylles ut. Om han ikke får diaré, kaster opp, eller blir sløv så er det nok bare han som er tørst. Kanskje fargen/stoffet gjør ham tørr i munn eller noe slikt🤷‍♀️

Selv tusj og blekk i penn er ikke skadelig i den mengden, farge sprer seg jo ganske mye i forhold til mengden, så han har nok ikke fått i seg såå mye som det ser ut som. Smaker nok ikke godt da

Anonymkode: 6df3c...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hadde blitt litt urolig selv, men det er forsåvidt bra at han drikker mye sånn at mest mulig skylles ut. Om han ikke får diaré, kaster opp, eller blir sløv så er det nok bare han som er tørst. Kanskje fargen/stoffet gjør ham tørr i munn eller noe slikt🤷‍♀️

Selv tusj og blekk i penn er ikke skadelig i den mengden, farge sprer seg jo ganske mye i forhold til mengden, så han har nok ikke fått i seg såå mye som det ser ut som. Smaker nok ikke godt da

Anonymkode: 6df3c...aec

Han er bare litt sløv, men han har herjet en del idag også. Men han puster litt fort syns jeg.. du kan telle på at han puster i samme takt som du teller sekunder, og da mener jeg ikke både inn og ut men feks kun når han puster ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å ringe veterinærvakta en gang for mye enn en gang for lite. Ring å hør hva de tenker. 

Har hunden spist/tygg ballen eller kun leket med den? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LadyGrey skrev (1 time siden):

Bedre å ringe veterinærvakta en gang for mye enn en gang for lite. Ring å hør hva de tenker. 

Har hunden spist/tygg ballen eller kun leket med den? 

 

Han er helt i form nå han har nok bare vært varm med den raske pusten, da det er veldig varmt i rommet men han har tygget på ballen. Han ser ut til å oppføre seg normalt så, så lenge han ikke viser tegn til noe dårlig, kan vi ikke bruke masse penger på veterinær, spesielt ikke så dyrt det er å komme inn kun døren på natta. Ringer heller om han brgynner å oppføre seg rart🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ringt vetrinærvakten får lenge siden🙊 det koster ingenting og ringe. Faktisk veldig dårlig holdning. Hunden er helt blå og mange baller kan ha giftstoffer. Hunden er slapp og puster fort. Og enda skal du vente til den oppfører seg rart. Ville vært auvorlig beskymret om det var noen av mine dyr. 

Anonymkode: ab9c3...7fb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ville ringt vetrinærvakten får lenge siden🙊 det koster ingenting og ringe. Faktisk veldig dårlig holdning. Hunden er helt blå og mange baller kan ha giftstoffer. Hunden er slapp og puster fort. Og enda skal du vente til den oppfører seg rart. Ville vært auvorlig beskymret om det var noen av mine dyr. 

Anonymkode: ab9c3...7fb

Neii jeg skrev jo at han er helt fin og han var ikke «helt blå» han var litt blå rundt munnen og litt på potene. Han viser ingen tegn. Vi har lekt masse idag, han er 12 ær gammel og blir sliten fort, i tillegg er det varmt i rommet. Han oppfører seg helt normalt. Jeg har snakket med en som er litt erfaren. Han er ikle blå lenger jeg vasket deg bort med en gang og han puste normalt

nå etter han har fått kjølt seg litt ned. Og nei det er ingen dårlig holdning. Hadde han fortsatt pustet fort og vært unormalt slapp så hadde jeg jo selfølgelig ringt, men når jeg nå har funnet ut hvorfor så er det jo ingenting å ringe for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym38 skrev (7 timer siden):

Neii jeg skrev jo at han er helt fin og han var ikke «helt blå» han var litt blå rundt munnen og litt på potene. Han viser ingen tegn. Vi har lekt masse idag, han er 12 ær gammel og blir sliten fort, i tillegg er det varmt i rommet. Han oppfører seg helt normalt. Jeg har snakket med en som er litt erfaren. Han er ikle blå lenger jeg vasket deg bort med en gang og han puste normalt

nå etter han har fått kjølt seg litt ned. Og nei det er ingen dårlig holdning. Hadde han fortsatt pustet fort og vært unormalt slapp så hadde jeg jo selfølgelig ringt, men når jeg nå har funnet ut hvorfor så er det jo ingenting å ringe for?

Så derfor måtte du lage en tråd er på KG om det? Du ville ha råd og det fikk du. 

Og hvis hunden er 12år gammel ville jeg iallefall ha kontaktet veterinær. Ja det koster å dra til veterinær, men sånn er det å ha dyr. 

Er noe som heter at; er man i tvil så er man ikke tvil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (På 28.3.2024 den 11.32):

Så derfor måtte du lage en tråd er på KG om det? Du ville ha råd og det fikk du. 

Og hvis hunden er 12år gammel ville jeg iallefall ha kontaktet veterinær. Ja det koster å dra til veterinær, men sånn er det å ha dyr. 

Er noe som heter at; er man i tvil så er man ikke tvil. 

Ingen nødt til å være uhøflig:) Han er 100% fin, jeg la ut innlegg alt for fort, men så fikk jeg tak i en som har god peiling på dyr og hu sa han var helt fin. Hvorfor ringe dyrlege når jeg vet at han er fin? Jeg visste ikke det først nei og ja hadde det fortsatt vært slik hadde jeg jo selfølgelig ringt. Det du sier nå er akkurat som om du bare skal ringe veterinæren nå for å spør om d feiler hunden noe helt uten videre

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym38 skrev (8 timer siden):

Ingen nødt til å være uhøflig:) Han er 100% fin, jeg la ut innlegg alt for fort, men så fikk jeg tak i en som har god peiling på dyr og hu sa han var helt fin. Hvorfor ringe dyrlege når jeg vet at han er fin? Jeg visste ikke det først nei og ja hadde det fortsatt vært slik hadde jeg jo selfølgelig ringt. Det du sier nå er akkurat som om du bare skal ringe veterinæren nå for å spør om d feiler hunden noe helt uten videre

Er ikke uhøflig. Du skriver jo selv at du tydeligvis la ut innlegget alt for fort. 

Du som ønsket å komme i kontakt med noen med dyrlegeerfaring, og det har jeg i bøtter og spann, dessverre! 

Forstår meg virkelig ikke på folk som spør på et forum om man bør ringe veterinær eller ikke. Hvorfor ikke bare ringe med en gang? Fikk inntrykk av at du var veldig bekymret for hunden din og er man såpass bekymret kontakter man veterinær eller giftsentralen om dyret har fått i seg noe.

Nei, det er ikke det jeg mener. Om hunden min har spist noe, gjort et eller annet stunt og oppfører seg rart etterpå så ringer jeg selfølgelig veterinær. Gir ikke mening å kontakte veterinær uten grunn/helt uten videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er gått noen dager antar jeg at dette gikk greit.

Men bare for å legge til, det koster ikke noe å ringe veterinæren.

Når min katt var tilsynelatende fin, men pustet litt rasks, ble det akutt veterinær og jeg reiste hjem med tomt bur 💔 Ting kan skje, fort, uten at man har forutsett det. Noen ganger er det ikke greit å vente å se.

Anonymkode: 819fb...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...