Gå til innhold

Foreldrekonflikt er omsorgssvikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For å svare på overskriften i artikkelen. Ja, uten tvil!.

For å svare på spørsmålet ditt. Jeg så det komme, tok en runde i retten for å vurdere omsorgsevne og sakte men sikkert så gled samværet og kontakt ned i nesten ingenting. 

Det var ikke det som var målet, men det var sånn det ble. Konflikten går stort sett en vei. Jeg tar kontakt når barnet trenger hennes samtykke, hun hudfletter meg der og da, til alle rundt henne og til barnet og så signerer hun.

Funker greit når man tenker på hva som hadde vært alternativet.

Anonymkode: 24cbd...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt brudd har vært konfliktfritt. 

Man må svelge kameler og gå inn for å samarbeide. 

Jeg synes definitivt det er omsorgssvikt når foreldre kriger. Det er egoistisk. 

Anonymkode: 59060...7ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/dwx6qj/er-foreldrekonflikt-vaar-tids-skjulte-omsorgssvikt
 

hvordan klarte dere la være å være i krig etter bruddet?

Anonymkode: abf55...f44

Det var ikke noe problem. Og de gangene jeg syns eksen ble usaklig og ufyselig i telefonen informerte jeg kort at jeg ville legge på. Han lærte fort at det lønnet seg å snakke normalt. Mitt fokus var kun på at vårt felles barn, som den gang var 3 år, skulle ha det fint. 

Eksen og jeg brukte nok et par år på å få et vennskapelig forhold. Det var krevende, spesielt da han en periode bodde sammen med ei dame som ikke likte barnet vårt. Da slet jeg litt, må jeg innrømme. Eksen valgte også å gå fra å ha barnet 50/50 til å kun ha helgesamvær, fordi samboeren hans ikke gadd å kjøre/hente barnet i barnehagen når faren jobbet skift. Jeg aksepterte og tok over hovedomsorgen uten å klage eller krangle. 

Nå er dette barnet snart 23 år. Jeg har ofte datteren til eksen på overnatting. Hun leker så fint med mine yngste døtre. I fjor feiret eksen og datteren jul hos oss. Det var koselig. 

Endret av Ebbeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har spist kameler i store mengder begge to. Vi har hatt et eneste fokus, og det er at det to barna vi har ikke har bedt om å være i denne situasjonen. Jeg kan med hånden på hjertet si at barna våre aldri har hørt oss krangle, eller snakke dritt om hverandre.

Jeg valgte å få barn med mannen, og da er det mitt ansvar å håndtere at det ikke gikk bra, ikke barna sitt.

Anonymkode: 410f1...185

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan? Vi hadde barnets beste i fokus

Anonymkode: 5f37e...ac8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som gjorde at jeg fikk et konfliktfritt brudd var at jeg valgte å gå til psykolog (betalte selv). Hadde aldri greid det uten den flinke psykologen min. 
 

Hver dag svelger jeg kameler mothårs, men det går fint, jeg er ikke bitter lenger. Vi klarer å være hyggelige og vennlige med hverandre, og legger grunnlaget for en god relasjon også i fremtiden. 
 

Jeg ser hvor viktig det er for barna. Og selv om den psykologen kostet et del er det absolutt verdt det. 

Anonymkode: 263a0...df7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør dere da, når partneren ikke vil svare ordentlig, er oppgitt foran ungene, snakker om og til barnas andre forelder på en nedsettende måte. 
 

Alt er jo enkelt hvis begge vil svelge kameler. 

Anonymkode: abf55...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/dwx6qj/er-foreldrekonflikt-vaar-tids-skjulte-omsorgssvikt
 

hvordan klarte dere la være å være i krig etter bruddet?

Anonymkode: abf55...f44

Kunne ikke vært mer enig.

Takk for lenke til interessant artikkel. 

Anonymkode: fab89...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva gjør dere da, når partneren ikke vil svare ordentlig, er oppgitt foran ungene, snakker om og til barnas andre forelder på en nedsettende måte. 
 

Alt er jo enkelt hvis begge vil svelge kameler. 

Anonymkode: abf55...f44

Godt spørsmål. Jeg som svarte over her at jeg gikk til psykolog. 
 

Jeg gikk til psykolog før det ble brudd. Fordi jeg ville unngå konflikt. Men noen ganger kommer jo bruddet uten at man var forberedt. 
 

Jeg tror allikevel at psykolog kan hjelpe mye. Vi hadde vært i parterapi, men det hjalp ingenting. De folka som jobber det har ikke god nok kompetanse. 
 

Når jeg tok initiativ til et konstruktivt brudd, tok min del av ansvaret og skylden, unnlot å være bitter/bebreidende, klarte å oppriktig ønske han alt godt, lot han få gjennomslag for de tingene som var mest viktig for ham - så «måtte» han være likedan overfor meg. Når en person, gjentatte ganger er hyggelig, velmenende og vil deg vel, spytter du ikke tilbake. 
 

Det var nettopp derfor jeg hadde så godt utbytte av psykolog. Uten hans hjelp hadde jeg gått inn i dette med en overfladisk holdning til at det ville være mannens feil om bruddet ble stygt. 
 

Nå er jeg mye mer i balanse med meg selv, føler ikke at jeg går på kompromiss med meg selv. Og mest viktig av alt: det er mye bedre for barna. 

Anonymkode: 263a0...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Godt spørsmål. Jeg som svarte over her at jeg gikk til psykolog. 
 

Jeg gikk til psykolog før det ble brudd. Fordi jeg ville unngå konflikt. Men noen ganger kommer jo bruddet uten at man var forberedt. 
 

Jeg tror allikevel at psykolog kan hjelpe mye. Vi hadde vært i parterapi, men det hjalp ingenting. De folka som jobber det har ikke god nok kompetanse. 
 

Når jeg tok initiativ til et konstruktivt brudd, tok min del av ansvaret og skylden, unnlot å være bitter/bebreidende, klarte å oppriktig ønske han alt godt, lot han få gjennomslag for de tingene som var mest viktig for ham - så «måtte» han være likedan overfor meg. Når en person, gjentatte ganger er hyggelig, velmenende og vil deg vel, spytter du ikke tilbake. 
 

Det var nettopp derfor jeg hadde så godt utbytte av psykolog. Uten hans hjelp hadde jeg gått inn i dette med en overfladisk holdning til at det ville være mannens feil om bruddet ble stygt. 
 

Nå er jeg mye mer i balanse med meg selv, føler ikke at jeg går på kompromiss med meg selv. Og mest viktig av alt: det er mye bedre for barna. 

Anonymkode: 263a0...df7

Takk for nyttig svar. 
 

Jeg var ikke forberedt på hvor mye motvilje han ville se i meg. Det går utover barna på mange vis. 

Anonymkode: abf55...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må svelge kameler å ikke la barna se at det er konflikt mellom mor og far. Faren til mine barn er en idiot som har en samboer som manipulerer han, så han har valgt å gå fra 50/50 til kun annenhver helg. Kunne ønske at han setter barna først, da jeg mener farsrollen er meget viktig.. men slik er det ikke per idag.

 

Prøver å holde det så konfliktfritt som mulig, men ikke alltid like enkelt. Våkner han opp og forstår hva som omhandler det å ha barn en dag, og ønsker å ha barna mer igjen, så skal jeg med glede åpne dørene sakte men sikkert, så han etterhvert kan ha de mer igjen (så lenge han mestrer det). Slik at barna kan få en bedre relasjon til sin far. 🤞imens får vi gjøre det beste utav situasjonen, og sørge for at barna har det best mulig hos begge parter, selv om de fast bor hos meg.

Anonymkode: a110b...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man må svelge kameler å ikke la barna se at det er konflikt mellom mor og far. Faren til mine barn er en idiot som har en samboer som manipulerer han, så han har valgt å gå fra 50/50 til kun annenhver helg. Kunne ønske at han setter barna først, da jeg mener farsrollen er meget viktig.. men slik er det ikke per idag.

 

Prøver å holde det så konfliktfritt som mulig, men ikke alltid like enkelt. Våkner han opp og forstår hva som omhandler det å ha barn en dag, og ønsker å ha barna mer igjen, så skal jeg med glede åpne dørene sakte men sikkert, så han etterhvert kan ha de mer igjen (så lenge han mestrer det). Slik at barna kan få en bedre relasjon til sin far. 🤞imens får vi gjøre det beste utav situasjonen, og sørge for at barna har det best mulig hos begge parter, selv om de fast bor hos meg.

Anonymkode: a110b...609

Her er det motsatt. Han vil ha de mer enn meg. Og skaper konflikt nærmest for å bevise at vi to ikke kan samarbeide, forsøker å få meg sint, svarer ulikt fra gang til gang. Manipulerer og står på. Sliter meg ut rett og slett. 

Anonymkode: abf55...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...