AnonymBruker Skrevet 28. mars 2024 #21 Skrevet 28. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skal ikke starte virksomhet, tanken er kun tilfeldig salg ved godvær . Blir ikke mange ganger i året. Så det blir ikke næring, mer hobby. Anonymkode: 65b21...a3c Det er ikke "tilfeldig salg" på en fast lokalisasjon. Det er ikke "tilfeldig salg" når det er gjentagende. Så lenge du selger mat fra en fast lokalisasjon er du pliktig til å registrere det som en virksomhet, og få godkjenning fra kommunen, samt registrere deg som serveringssted hos mattilsynet. Anonymkode: 8d22f...334 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2024 #22 Skrevet 28. mars 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er ikke "tilfeldig salg" på en fast lokalisasjon. Det er ikke "tilfeldig salg" når det er gjentagende. Så lenge du selger mat fra en fast lokalisasjon er du pliktig til å registrere det som en virksomhet, og få godkjenning fra kommunen, samt registrere deg som serveringssted hos mattilsynet. Anonymkode: 8d22f...334 Kilde på dette? Anonymkode: 65b21...a3c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2024 #23 Skrevet 28. mars 2024 Pass på at du ikke klør seg i rumpesprekken, da, vil ikke ha bajs på vaflene mine Anonymkode: 80b9a...42e
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #24 Skrevet 29. mars 2024 Hør med kommunen du ts. De vil sannsynligvis ikke svare seg basert på antagelser, som alle her inne gjør. For så vidt ser jeg fremdeles mange barn i gata som selger feks saft og muffins på sommeren, og så vidt jeg vet har ikke Mattilsynet kommet og stengt ned noen av dem. Anonymkode: 122a1...39d 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #25 Skrevet 29. mars 2024 https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matservering/salg-av-mat-fra-privat-kjokken Anonymkode: 2d83a...efc 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #26 Skrevet 29. mars 2024 I Oslo gjelder dette: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/salg-servering-og-skjenking/soke-bevilling-eller-gjore-endringer/serveringsbevilling/#toc-1 Jeg tipper det ikke er så annerledes i andre kommuner Anonymkode: 2d83a...efc 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #27 Skrevet 29. mars 2024 Skatteetaten vil fort anse dette som virksomhet? https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/ Er omsetningen på over 50 000 så blir det mva pliktig? Anonymkode: 2d83a...efc 1
ciss Skrevet 3. mai #28 Skrevet 3. mai "Det viktigste er at du har tillatelse fra grunneier til å gjøre dette! Du trenger ikke søke politiet om tillatelse for å selge epler, arrangere kakelotteri, ha garasjesalg eller noe slik. Men skal du stå stille på ett sted og selge noe, trenger du tillatelse fra grunneier. På et fortau vil det vanligvis være kommunen." Utfordringer ved å bruke din private bolig til tilberedning av mat Når du lager mat for omsetning på ditt eget kjøkken, bør du tenke som om du var på et hvilket som helst restaurantkjøkken. Vurder alle utfordringer som setter mattryggheten i fare. Eksempler på dette er renhold og orden, kjæledyr i huset, nysgjerrige barn, kjølelagring og håndvaskmuligheter. Andre viktige ting å ta hensyn til: Sykdom i familien (diaré og/eller omgangssyke) kan føre til at virus og bakterier kommer i miljøet der maten produseres, og overføres til maten. Kjæledyr kan være en risiko fordi de kan overføre smitte til maten. Unngå derfor at kjæledyr kommer inn i lokalet der du lager mat. Du bør også vurdere om du har behov for å legge til rette for et eget rom hvor du kan jobbe uforstyrret og adskilt fra smittekilder. Sporbarhet Du må vite hvor råvarer og ingredienser kommer fra og hva du skal gjøre dersom det blir nødvendig å trekke tilbake matvarer. Det er ikke tillatt å benytte privatimporterte råvarer til mat du skal selge. Meldeplikt for serveringssteder Før du starter med regelmessig tilbereding av mat for salg, må du registrere deg hos Mattilsynet
AnonymBruker Skrevet 3. mai #29 Skrevet 3. mai Selg ivei,drit&dra med lovverket! Anonymkode: 3247e...bac
AnonymBruker Skrevet 3. mai #30 Skrevet 3. mai Du kan sikkert fint selge vafler i hagen din i liten skala uten at noen bryr seg. Men spør du kommunen etc først, må du være forberedt på at det kanskje ikke er like enkelt.. Her tror jeg du ganske sikkert vil være tjent med "lettere med tilgivelse enn tillatelse-mentalitet"..! Anonymkode: 4efdc...78b 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #31 Skrevet 3. mai ciss skrev (5 timer siden): "Det viktigste er at du har tillatelse fra grunneier til å gjøre dette! Du trenger ikke søke politiet om tillatelse for å selge epler, arrangere kakelotteri, ha garasjesalg eller noe slik. Men skal du stå stille på ett sted og selge noe, trenger du tillatelse fra grunneier. På et fortau vil det vanligvis være kommunen." Utfordringer ved å bruke din private bolig til tilberedning av mat Når du lager mat for omsetning på ditt eget kjøkken, bør du tenke som om du var på et hvilket som helst restaurantkjøkken. Vurder alle utfordringer som setter mattryggheten i fare. Eksempler på dette er renhold og orden, kjæledyr i huset, nysgjerrige barn, kjølelagring og håndvaskmuligheter. Andre viktige ting å ta hensyn til: Sykdom i familien (diaré og/eller omgangssyke) kan føre til at virus og bakterier kommer i miljøet der maten produseres, og overføres til maten. Kjæledyr kan være en risiko fordi de kan overføre smitte til maten. Unngå derfor at kjæledyr kommer inn i lokalet der du lager mat. Du bør også vurdere om du har behov for å legge til rette for et eget rom hvor du kan jobbe uforstyrret og adskilt fra smittekilder. Sporbarhet Du må vite hvor råvarer og ingredienser kommer fra og hva du skal gjøre dersom det blir nødvendig å trekke tilbake matvarer. Det er ikke tillatt å benytte privatimporterte råvarer til mat du skal selge. Meldeplikt for serveringssteder Før du starter med regelmessig tilbereding av mat for salg, må du registrere deg hos Mattilsynet Alt dette kan jeg google,svarer ikke på ts sitt spørsmål om tilfeldig salg. Matsikkerhet kan jeg og vet at vafler ikke er lett bedervelige,annen bakst er det enda mindre. Grunneiere er ts. Anonymkode: 9de7d...e89
ciss Skrevet 3. mai #32 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alt dette kan jeg google,svarer ikke på ts sitt spørsmål om tilfeldig salg. Matsikkerhet kan jeg og vet at vafler ikke er lett bedervelige,annen bakst er det enda mindre. Tok Tok det som en selvfølge at trådstarter vet at hun selv er grunneier:D? Egentlig er det bare tut og kjør! Vil du være på den sikre siden så følger du matloven og kontakter mattilsynet for å høre om det er nødvendig å registrere seg? utifra den aktiviteten og omfanget ts har av sitt vaffelsalg. Greit nok at vafler ikke er lett bedervelig, men det finnes da vitterlig store muligheter for å spre alt fra ecoli til annen smitte! Om man ikke er nøye nok med feks håndhygiene,i det man går ut av en uren sone/toalett og inn på rene områder hvor man tilbereder mat.. Men alt dette og litt til kan du sikkert google deg fram til og kanskje komme med et utfyllende svar på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå