Gå til innhold

Urolig hjerte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen uker sia var jeg på sykehuset fordi jeg hadde sånn hjertebank og høy puls. Alt ble sjekka, hjerte, blodpropp osv men ingenting galt. Konklusjon: psykisk. 
idag kom det urolige hjerte tilbake. Ubehagelig. Tips til å få bord trykket i brystet, hjertebank? 

Anonymkode: 25c80...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil ikke dra til legen for dette da det oppleves likt som sist, men i mildere grad 

Anonymkode: 25c80...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo komme litt an på hva slags psykiske problemer det er du har. Vet du hvor det er skoen trykker? Er det stress? Angst? Opplevd noe vanskelig i det siste? Når du finner ut av hva problemet er så kan du finne metoder å jobbe med det på, ligger mange selvhjelpskurs på nettet. Eventuelt ta kontakt med kommunen din for veiledning.

En quick-fix kan være for eksempel distraksjon, f.eks. se på en serie du liker, men det vil jo ikke hjelpe deg i det lange løp.

For all del ikke bruk rusmidler (inkl. alkohol) og stimulerende (f.eks. kaffe, cola), det vil kunne gjøre det verre.

Anonymkode: dd446...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er engstelig, det kommer nok fra det 

Anonymkode: 25c80...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er engstelig, det kommer nok fra det 

Anonymkode: 25c80...b19

Ok. Hva er det du er engstelig for? Har du noen diagnose? Eventuelt, kanskje du burde fått en diagnose slik at du kunne få behandling?

Anonymkode: dd446...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva engstelse kommer fra. Har en uro i kroppen og tror det kanskje kommer av at jeg blir fort sliten etter mye aktivitet/kjør enn hva jeg er vant til. 
 

 

Anonymkode: 25c80...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen tips, men jeg har fått akkurat sånn den siste uken. Hjertebank, høy puls, litt svimmel innimellom. Våknet opp midt på natta med veldig høy puls. Går i perioder.

Ellers frisk og ikke slapp. Har ikke noen psykiske plager som jeg vet om.

Har også litt vondt i hodet.

Skjønner ikke helt hva dette kan være.

Mann 50 her.

Anonymkode: 1a030...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Aner ikke hva engstelse kommer fra. Har en uro i kroppen og tror det kanskje kommer av at jeg blir fort sliten etter mye aktivitet/kjør enn hva jeg er vant til. 
 

Anonymkode: 25c80...b19

Ja, det hender at vi må grave litt før vi forstår hva ting kommer av. Noen ganger hjelpe det å snakke med noen som kan se situasjonen utenfra.

Anonymkode: dd446...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har ingen tips, men jeg har fått akkurat sånn den siste uken. Hjertebank, høy puls, litt svimmel innimellom. Våknet opp midt på natta med veldig høy puls. Går i perioder.

Ellers frisk og ikke slapp. Har ikke noen psykiske plager som jeg vet om.

Har også litt vondt i hodet.

Skjønner ikke helt hva dette kan være.

Mann 50 her.

Anonymkode: 1a030...133

Jeg har opplevd det samme for noen år siden. Gikk over. 

Anonymkode: 25c80...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har opplevd det samme for noen år siden. Gikk over. 

Anonymkode: 25c80...b19

Ja det er det jeg håper på 👍

Anonymkode: 1a030...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har ingen tips, men jeg har fått akkurat sånn den siste uken. Hjertebank, høy puls, litt svimmel innimellom. Våknet opp midt på natta med veldig høy puls. Går i perioder.

Ellers frisk og ikke slapp. Har ikke noen psykiske plager som jeg vet om.

Har også litt vondt i hodet.

Skjønner ikke helt hva dette kan være.

Mann 50 her.

Anonymkode: 1a030...133

Da bør du komme deg til lege. Hodepine kan komme av høyt blodtrykk (det gjorde det med meg). Kanskje også få tatt et EKG. 

Jeg er mye plaget med urolig hjerte/hjertebank og dobbeltslag. Går på betablokkere og har fått pacemaker. Er yngre enn deg. 

Anonymkode: b58d9...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en belastende livssituasjon, men føler jo egentlig selv at jeg har kommet over stresset og angsten rundt situasjonen min. Men det vil ikke kroppen min være med på. Så jeg har det ganske likt deg ts. Det begynner gjerne mer at jeg kjenner at det trykker i brystet i flere dager, og bygger seg opp. Halsen kan også begynne å gjøre vondt, litt lignende sykdomsfølelse. Og plutselig slår det ut i en ekstrem puls; hele kroppen virker å være i en alarm, og alle plasser som kan pulsere dunker kraftig.

Jeg kan se og føle dunkingen, og hører den godt. Jeg prøver gjerne alle type pusteteknikker som jeg kan, blant annet å holde en hånd på brystet og en annen på magen og puste slik at brystet ikke hever seg. Og jeg prøver å fokusere på noe annet enn ubehaget og smerten. Men uansett hva jeg gjør, så går det ikke over. Jeg må bare ta tiden til hjelp, også går det seg til etterhvert. Noen ganger kan det vare i «evigheter» (det virker iallfall sånn), bare at det roes sakte men sikkert. Da hender det at jeg sovner når det har fått roet seg litt, også er det gått over når jeg våkner. Det ligner egentlig litt på et angstanfall, men det er i så fall ikke et ille angstanfall. Det har jeg hatt før, og det var mer ekstremt. 
 

Det er på kvelden/natten disse episodene skjer. For så vidt stresser jeg ekstremt på natten mens jeg sover også. Har klokke som viser stressnivå, og mens jeg sover er det skyhøyt. Sover derfor veldig dårlig, og er konstant veldig sliten. Men på dagtid er stressnivået mye roligere. Har du noen mulighet til å sjekke ditt stressnivå ts? I så fall kan du følge med på hva som eventuelt roer stress, og gjøre mer av det. 
 

Siden ingenting annet enn tid hjelper når jeg får disse episodene, fokuserer jeg heller på forebygging. Da gjør jeg ting som kan roe nervesystemet, som feks guidet meditasjon, øver meg på å puste «riktig», går turer i naturen, øver på å være tilstede her og nå (istedenfor fortiden og fremtiden) og lignende. Jeg forsøker også å bli bedre kjent med egen kropp, som da innebærer blant annet å kjenne etter hva som skjer i kroppen min ved ulike følelser jeg har. Det gjør det enklere å gjenkjenne signaler kroppen gir meg på at nå bør jeg roe ned og ta en pause (da gjerne med å fokusere på pust, meditere og lignende). 
 

Noe annet som hjelper meg å forebygge, er også å tenke tanker ferdig. Veldig mange tanker som jeg syns er ubehagelig, stopper jeg å tenke før de egentlig er ferdigtenkt, fordi de skaper så stort ubehag for meg. Det fører bare til at de samme tankene kommer om og om igjen, og ligger i kroppen og ulmer i mellomtiden. Og for  de ferdig, er det for meg viktig å finne støttetanker (fra ABC-modellen som brukes i kognitiv terapi) til de ubehagelige tankene. 
 

Masse lykke til ts! Jeg håper du finner dine måter å roe nervesystemet, og at det hjelper deg med dine plager.

Anonymkode: f3464...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...