Gå til innhold

Redd de på legekontoret dømmer meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt fastlegen min i snart 7 år, og har et ekstremt godt forhold til henne. Jeg har vært gjennom litt av hvert, som overgrep, omsorgssvikt, bodd på institusjon osv. De siste årene har jeg slitt mye med spiseforstyrrelser, som igjen påvirker den fysiske helsen min veldig. Grunnet barndommen min sliter jeg veldig med relasjoner (har kompleks ptsd), og stoler egentlig bare på fastlegen. Det vil si at jeg er hos legen _veldig_ mye i forhold til andre pasienter, og har mye kontakt med henne gjennom helsenorge. Den siste tiden har legen min byttet legekontor, og jeg kjenner ikke de ansatte som jobber på laben/i skranken, og har begynt å kvie meg veldig for å oppsøke legen når jeg trenger det, fordi jeg er så redd de tenker jeg er hypokonder eller har helseangst.. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men måtte bare få det ut.. 

Anonymkode: bc577...58e

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår tankene dine. Jeg har selv jobbet som helsesekretær på legesenter, og noen av de pasientene jeg fikk best kontakt med, og savner mest, er de pasientene som gikk mye til legen sin. Noen av de tenker jeg på enda, tre år etter at jeg sluttet. Man skal jo ikke snoke i pasientens journal, men de vil jo etterhvert få et innblikk i deler av din historikk, bare fordi det kan være relevant for jobben man må gjøre, og det tror jeg vil gi forståelse, ikke fordømmelse ❤️ 

Anonymkode: fc4c1...2d1

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi blanke i om de snakker om deg. De er der for å hjelpe deg. Jeg tror de har nok ting å tenke på om ikke de skal snakke om deg.

Anonymkode: c94ff...3ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo ikke hvor mye og ofte andre pasienter er der - det er mange som har hyppig kontakt med legen av ulike grunner. 

Jeg pleier, når jeg er i kontakt med helsevesenet og sier eller gjør noe jeg innbiller meg at de reagerer på, å minne meg på hvor mye de opplever og hvor mange de treffer i jobben sin og at de helt sikkert har sett mye verre enn meg - og de gangene jeg har nevnt det, har jeg uten unntak blitt møtt med en ubekymret latter og forsikringer om at det trenger jeg ikke å tenke på, de ser så mangt...

Dessuten - om de skulle tenke noe i forbifarten, har det jo ingenting å si for deg. Legen din vet, det er alt som betyr noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg forstår tankene dine. Jeg har selv jobbet som helsesekretær på legesenter, og noen av de pasientene jeg fikk best kontakt med, og savner mest, er de pasientene som gikk mye til legen sin. Noen av de tenker jeg på enda, tre år etter at jeg sluttet. Man skal jo ikke snoke i pasientens journal, men de vil jo etterhvert få et innblikk i deler av din historikk, bare fordi det kan være relevant for jobben man må gjøre, og det tror jeg vil gi forståelse, ikke fordømmelse ❤️ 

Anonymkode: fc4c1...2d1

Åhh, dette betydde enormt mye for meg - tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar og dele erfaringer! Innimellom kunne jeg ønske de faktisk snoket, så jeg visste at de hadde en større forståelse og et helhetlig perspektiv rundt situasjonen min. Jeg skjønner selvfølgelig at jeg ikke er en pasient de går og tenker på og at jeg er noe viktigere enn alle andre, men jeg føler meg så liten hver gang jeg er på kontoret, eller ringer dem for å få timeavtale hos legen.. På det forrige legekontoret var jeg på fornavn med alle helsesekretærene, og selvom det ikke er noe å "skryte" av, ga det meg en trygghet, fordi jeg visste at de visste litt, og at jeg ikke følte meg uglesett på noen måte.💗

Anonymkode: bc577...58e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Gi blanke i om de snakker om deg. De er der for å hjelpe deg. Jeg tror de har nok ting å tenke på om ikke de skal snakke om deg.

Anonymkode: c94ff...3ad

Hadde det vært så lett hadde jeg jo bare gitt blanke... Selvfølgelig har de nok/andre ting å tenke på, det handler jo ikke om at jeg tror jeg er senteret av "ting å snakke om på et legekontor", men jeg føler på det likevel.. 

 

Daria skrev (14 timer siden):

Du vet jo ikke hvor mye og ofte andre pasienter er der - det er mange som har hyppig kontakt med legen av ulike grunner. 

Jeg pleier, når jeg er i kontakt med helsevesenet og sier eller gjør noe jeg innbiller meg at de reagerer på, å minne meg på hvor mye de opplever og hvor mange de treffer i jobben sin og at de helt sikkert har sett mye verre enn meg - og de gangene jeg har nevnt det, har jeg uten unntak blitt møtt med en ubekymret latter og forsikringer om at det trenger jeg ikke å tenke på, de ser så mangt...

Dessuten - om de skulle tenke noe i forbifarten, har det jo ingenting å si for deg. Legen din vet, det er alt som betyr noe.

Nei, men jeg vet likevel at jeg er en av de som er veldig mye hos legen, og i kontakt med legen. 

Tusen takk, skal prøve å endre tankene mine over på at de har veldig mange andre pasienter innom ila en dag, uke, mnd ++ og at jeg ikke nødvendigvis er noe "spesiell" på den fronten! 

Anonymkode: bc577...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...