AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #1 Skrevet 27. mars 2024 I sommer gikk jeg til fastlegen med søvnproblemer, og han ønsket etter en lang samtale å sykemelde meg for utbrenthet. Jeg såg for meg ca 2 uker sykemelding, men har nå vært sykemeldt i snart 8 mnd med moderat depresjon og utbrenthet, og gått til psykolog ukentlig like lenge. Jeg har jobbet som leder i staten i 15 år og har alltid vært opptatt av karriere og prestasjon. Hva er erfaringene deres med å komme tilbake til jobb? Jeg tror jo egentlig jeg er langt fra å være klar for jobb igjen, jeg har brukt minst et halvt år på å akseptere at jeg muligens er utbrent og deprimert. Noen dager tenker jeg at jeg bare snylter på systemet når jeg er hjemme, med sterk skyldfølelse og bare har å komme meg tilbake på jobb (er jo bare å bite tenna sammen), mens andre dager ser jeg ikke hvordan jeg i det hele tatt skal klare å komme tilbake noen gang når jeg ikke husker noen ting og føler jeg ikke kan noen ting (lider dessverre mye av 'bedrager'-syndromet selv om jeg innerst inne og CVen min viser jeg er både dyktig som leder og fagperson). Hvordan har du skjønt du er klar for en krevende jobb igjen, med mye ansvar og høyt arbeidspress? Jeg har alltid hatt enorm arbeidskapasitet, både på jobb og fritid, men kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare å komme tilbake dit igjen... hører gjerne erfaringer. Anonymkode: b1f85...912
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #2 Skrevet 27. mars 2024 Jeg har hatt begge deler, dvs. jeg har vært deprimert og senere på grensen til utbrent.Jeg klarte meg gjennom depresjonen med god hjelp av antidepressiva og sto i en ganske krevende jobb hele den tiden. På hjemmebane klarte jeg imidlertid så godt som ingenting den perioden, dvs. jeg klarte å holde personlig hygiene i orden, men ikke noe mer. Jeg ble etterhvert frisk og sluttet på antidepressiva. Ca 10 år senere var jeg fryktelig nær på å bli utbrent. Jeg var kommet dithen at jeg hadde fysiske symptomer og ble deltidssykemeldt for en periode. (I følge legen var det rett før jeg møtte veggen fullstendig.) Jeg møtte liten forståelse fra arbeidsgiver og det endte med at jeg byttet jobb. I dag fungerer jeg godt, men i en jobb som er vesentlig mindre krevende enn den jeg hadde. Anonymkode: f919d...05f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #3 Skrevet 27. mars 2024 Utbrenthet kan ta år.. Anonymkode: d56cd...4b1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #4 Skrevet 27. mars 2024 Hvorfor vil du tilbake til karriere og prestasjon? Den konkurransen, prestasjonsjaget og favoriseringen som er der - er skadelig. Anonymkode: 36d4b...50f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå