Gå til innhold

trenger veldig hjelp

Fremhevede innlegg

Gjest desperat jente
Skrevet

Hei!

jeg er en jente på 15,har anorexia,legen sa at hvis jeg ikke starter å spise igjen så må jeg gå til psykolog og sånt noe jeg ikke har lyst til så jeg kan vel prøve å spise igjen for jeg har nådd den vekten jeg liker selv om den kanskje er litt for lav for meg så elsker jeg kroppen min nå :)

Er 166 høy,ca 50 kilo

har slitt med dette i nesten 2 år men altså je veide 80 kilo når jeg starta!

men så veit jeg det at når jeg starter å spise igjen så komme jeg til å gå opp ivekt forde forbrenningen ikke funker,hvordan skal jeg få den opp igjen er det en spess måte jeg kan spise på som hjelper,kanskje med å øke kalori inntake gradvis!?.og hvis jeg kanskje går en tur hver dag eller noe så jeg får trim,(har trent endel før men ikke så mye i det siste).er desperat etter hjelp... :grine:

har snakket med legen men hun kommer ikke med noen gode råd om det! :sjenert:

tusen takk for seriøse svar :klappe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har snakket med legen men hun kommer ikke med noen gode råd om det! :sjenert:

tusen takk for seriøse svar :klappe:

Først og fremst anbefaler jeg deg å bytte lege, hun høres ikke så veldig seriøs ut om hun ikke har noen gode råd til deg.

Jeg ville tro at en lege skulle kunne legge frem en diet og en aktivitets-plan til deg som skulle holde vekten din nede.

Gjest hu desperate
Skrevet

joa egentelig har jeg ønsket å bytte lege lenge men her jeg bor er det bar to-tre andre leger som har ledige plasser å de er dritt sekker!hehe..så det er litt problematisk det der! :tristbla:

noen andre som har fått et oppleg av legen sin som kunne dele det med meg?

*takker*

Gjest Betty Boop
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke du skal bryte kontakten med legen din. Det er greit å ha noen som har oversikten og kan samle trådene, se helheten. Men kanskje du kunne forsøke en homeopat eller kostholdsekspert ved siden av?

Det jeg generelt har hørt om å holde forbrenningen ved like er å spise minst 4-5 måltider i løpet av dagen. Høres antagelig ut som en hinderløype? Jeg vet egentlig skammelig lite om det problemet du har. Men trenger å holde et øye med forbrenningen selv. Måltidet kan godt bestå av frukt og grønnsaker i blant, du går ikke akkurat opp av det. Det er bare snakk om å gi magen noe å jobbe med. Ryvita knekkebrød er også svært fiberrikt og et fint tilskudd. Drikk vann og sørg for å bevege deg litt. Det er vel hva jeg har hørt på generelt grunnlag. Men du kan ikke leve på knekkebrød og frukt alene. Det verste du kan gjøre mot forbrenningen din er vel å slutte å spise. Men forsøk en kostholdsekspert eller homeopat.

Psykologen biter ikke. Det er ingen dårlig ide å snakke med et menneske som kan hjelpe deg med å endre tankemønstre. Det å endre tankemønstre er et område vi blir utfordret på gjennom hele livet. Det betyr ikke at det er noe galt med deg. Men vi kan alle trenge hjelp til å tenke nytt i blant. Få noen nye ideer.

Lykke til. :klem:

Endret av Betty Boop
Skrevet

Hei!

Jeg jobber som naturterapaut, du må gjerne ta kontakt med meg for gode råd ang. kosthold og mat da det er mitt spesialfelt. Er det noen måte vi fått kontakt?

Skrevet
Hei!

Jeg jobber som naturterapaut, du må gjerne ta kontakt med meg for gode råd ang. kosthold og mat da det er mitt spesialfelt. Er det noen måte vi fått kontakt?

Hvis du registrerer deg som bruker kan hun sende deg en privat melding.

Skrevet

Hvis du spiser lite, ofte og sunt vil kroppen oppdage at "hey! jeg får mat, nå kan jeg kvitte meg med overskuddet istedenfor å holde på alt jeg får". Med dette mener jeg at du vil kanskje gå litt opp i vekt den første tiden mens kroppen oppdager dette. Deretter vil den sette opp forbrenningen for kroppen trenger ikke all maten den får nå. Det er når vi ikke spiser at kroppen setter ned forbrenningen for å holde på reservene sine, kroppen vet ikke når den får mat neste gang og holder på alt den får. Så når kroppen oppdager at den får mat regelmessige vil den kvitte seg med alt den ikke trenger.

Ellers er matrådene i innleggene over bra, og det kan være lurt å spise hver tredje/fjerde time. Noen har funnet ut at det er effektivt å spise en brødskive hver tredje time, noe som øker forbrenningen. Videre er det lurt å få dekket behovet for vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Litt av alt prinsippet.

Det kan være lurt å gå en tur på morgen etter frokost, en halvtimes tid eller noe sånt. Forbrenningen er på sitt beste etter frokost, som er måltidet som setter kroppen i gang. Kutter du ut frokosten, vil forbrenningen bli tregere resten av dagen. Og fettforbrenning er best på formiddagen (har jeg lest i boken "fettforbrenning") som jeg har brukt.

Å gå til en psykolog kan være lurt. Anoreksi sitter like mye i hodet som i kroppen, og psykologer har bedre kunnskaper om dette enn de fleste allmennleger. Men hvis du mener du ikke er klar eller trenger den hjelpen, synes jeg ikke du skal presses til det. Å bli frisk av anoreksi eller andre spiseforstyrrelser etr en langvarig prosess, og jeg synes du skal ta dette i ditt tempo. Det er mye verre om noen presses for fort fram og eventuelt slutter med behandlingen og dermed aldri blir friske.

Men kort sagt, spis lite, ofte og sunt. Tren når du har lyst eller føler for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...