Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kort og greit, jobber for et firma som bægjerte seg selv konkurs i februar i år. Har jobbet der fra august 2023 og jobber der ennå, de har bare endret navn på bedriften. Så det gamle bedriftsnavnet er konkurs, fra perioden aug til desember som jeg jobbet i, og har opptjent feriepenger. 

Hvordan blir det mtp på ferienger da? Må jeg søke disse hos NAV, eller kan bedriften utbetale feriepenger, selvom bedriften har opprettet et nytt enkeltmansforetak?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke bobestyrer eller lønnsgarantifondet. Er du organisert så snakk med fagforeningen. NAV utbetaler ikke, og heller ikke nytt firma. 

Anonymkode: f3022...f4c

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan søke bobestyrer eller lønnsgarantifondet. Er du organisert så snakk med fagforeningen. NAV utbetaler ikke, og heller ikke nytt firma. 

Anonymkode: f3022...f4c

Den er god :) Er det gratis og søke, eller kommer det noen kostnader på feks bostyrer?

Skrevet

Er det noen som aner hvor jeg skal søke? :) 

AnonymBruker
Skrevet
Svennis skrev (Akkurat nå):

Er det noen som aner hvor jeg skal søke? :) 

Hvis det ble begjært konkurs i februar så er det nok for sent å fremme krav til boet nå. Dette skulle du gjort for lenge siden.

Anonymkode: 7c501...1b4

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det ble begjært konkurs i februar så er det nok for sent å fremme krav til boet nå. Dette skulle du gjort for lenge siden.

Anonymkode: 7c501...1b4

Så hva vil det si? Man kan glemme feriepengene?

Anonymkode: 12a6a...f5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så hva vil det si? Man kan glemme feriepengene?

Anonymkode: 12a6a...f5f

Les deg opp og følg det som står her så kan det tenkes at du får noe penger.

 

https://www.nav.no/lonnsgaranti#frister

Anonymkode: 004aa...4e5

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke fått et fellesmøte med nav ved konkursen?

Anonymkode: 9b6f9...ce8

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ikke fortsette å jobbe der hvis de ikke hjalp dere med felles info møte med NAV med konkursen engang. Da har du mistet info om hvordan få ut penger tilgode.

LØP.

Anonymkode: 9b6f9...ce8

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du burde ikke fortsette å jobbe der hvis de ikke hjalp dere med felles info møte med NAV med konkursen engang. Da har du mistet info om hvordan få ut penger tilgode.

LØP.

Anonymkode: 9b6f9...ce8

Enig, dette lukter utrolig useriøs arbeidsgiver lang vei!

Anonymkode: a00b3...161

AnonymBruker
Skrevet

Lønnsgarantifond/bostyrer er veien å gå. Angående feriepenger er jeg usikker, men moren min var i samme situasjon og fikk ikke feriepengene før resten av lønnskravet ble utbetalt av lønnsgarantifondet nesten et år etter konkursen.

Anonymkode: 6a2dc...431

Gjest Jentamedtekopp
Skrevet (endret)

Ble det ikke oppnevnt bostyrer? Da bedriften jeg jobbet for i 2022 gikk konkurs ringte jeg bostyrer, og vi hadde møte. Alle ansatte og bostyrer (advokat) sjefen vår møtte ikke. 
 

Vi fylte ut lønnskrav som ligger på Nav sine sider og sendte til bostyrer som igjen sendte kravene våre samlet videre. Jeg fikk utbetalt mye mer enn håpet. Fikk lønn for det jeg hadde jobbet i tiden bedriften ikke hadde råd å betale oss (2mnd) og for tapt inntekt (ca 6mnd etter konkursen). Det tok derimot 1år før vi så snurten av pengene. I lønnskravet skal «feriepenger» være også. 
 

Du bør uansett finne deg ny jobb. Høres sykt shady ut. 

Endret av Jentamedtekopp
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så hva vil det si? Man kan glemme feriepengene?

Anonymkode: 12a6a...f5f

Ja. 

Gjest Jentamedtekopp
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har dere ikke fått et fellesmøte med nav ved konkursen?

Anonymkode: 9b6f9...ce8

Nav var overhodet ikke hjelpsomme når jobben min gikk konkurs. Nav driter i mannen i gata. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan en eier av en bedrift også få dekket lønnskrav gjennom lønnsgarantifondet? Mener å ha lest et sted at hvis noen eier minst 20% av aksjene i et selskap har de ingen rett på lønn fra fondet.

Anonymkode: 3a7bb...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...