Gå til innhold

Usikker på «hund til salgs» annonse.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser etter hund på en norsk annonsetjeneste, og fant en annonse på en hunderase som jeg ønsker.

Men.

Problemet er at hundeeier ikke bruker store bokstaver. Heller ikke komma eller punktum. Dette i en lang annonse med flere avsnitt og generell info om valpene.

Og til slutt, når hundeeier skriver tilbake slik: til bake, altså i to ord.
Da blir jeg jæskla skeptisk. 
Kan det være trygt å kjøpe valp fra en person som er så hinsides dårlig i norsk skriftspråk? 
 

Anonymkode: 62cd0...f9c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser etter hund på en norsk annonsetjeneste, og fant en annonse på en hunderase som jeg ønsker.

Men.

Problemet er at hundeeier ikke bruker store bokstaver. Heller ikke komma eller punktum. Dette i en lang annonse med flere avsnitt og generell info om valpene.

Og til slutt, når hundeeier skriver tilbake slik: til bake, altså i to ord.
Da blir jeg jæskla skeptisk. 
Kan det være trygt å kjøpe valp fra en person som er så hinsides dårlig i norsk skriftspråk? 
 

Anonymkode: 62cd0...f9c

Kjøp fra seriøs oppdretter… 

Anonymkode: 971e6...09b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjøp fra seriøs oppdretter… 

Anonymkode: 971e6...09b

Man kan være seriøs oppdretter og ha dysleksi eller andre språkvansker da, hvis alt annet er i orden så ville jeg ikke latt det stoppe meg. Om valpene bor i en pappeske under verandaen mellom de rustne veteranbilene i utre hyttijeiti er noe annet. 

Anonymkode: a2b56...b25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan være seriøs oppdretter og ha dysleksi eller andre språkvansker da, hvis alt annet er i orden så ville jeg ikke latt det stoppe meg. Om valpene bor i en pappeske under verandaen mellom de rustne veteranbilene i utre hyttijeiti er noe annet. 

Anonymkode: a2b56...b25

Hvis man er seriøs og har problemer med å formulere seg skriftlig, så får man selvsagt hjelp til dette når man skal lage annonser. 

Anonymkode: 6782e...966

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ser etter hund på en norsk annonsetjeneste, og fant en annonse på en hunderase som jeg ønsker.

Men.

Problemet er at hundeeier ikke bruker store bokstaver. Heller ikke komma eller punktum. Dette i en lang annonse med flere avsnitt og generell info om valpene.

Og til slutt, når hundeeier skriver tilbake slik: til bake, altså i to ord.
Da blir jeg jæskla skeptisk. 
Kan det være trygt å kjøpe valp fra en person som er så hinsides dårlig i norsk skriftspråk? 
 

Anonymkode: 62cd0...f9c

Personen kan jo være veldig flink med dyr selv om vedkommende er elendig på å lage annonser på nett, men det viser såklart at det ikke er en stor oppdretter som har drevet med dette i årevis. Det sagt så er det helt sikkert mange som driver stort med useriøs avl som kan være veldig flinke til å lage gode annonser på nett, så tenker det er bedre å søke opp om det finnes info/omtaler rundt selger/oppdretternavn.... snakk med og gjerne besøk valpene før en avgjør om en ønsker å kjøpe der eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv oppdrettere med dysleksi kan være seriøse så akkurat det ville jeg kanskje kunnet se forbi, men sjekk med andre innen raseklubber og NKK osv om dette er en seriøs oppdretter.. 

Anonymkode: 86cd5...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg hvilken rase dette er, men innenfor min rase ville jeg heller ha sjekket hos raseklubben enn tilfeldige annonser på nett. 

Anonymkode: 4d374...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvis man er seriøs og har problemer med å formulere seg skriftlig, så får man selvsagt hjelp til dette når man skal lage annonser. 

Anonymkode: 6782e...966

Ikke om man i tillegg er sta og gnien. 

Jeg ville bedt om å få se valper og foreldre før jeg tok noe valg.

Anonymkode: 23361...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pond no er en side for seriøse hundefolk. Anbefales. 

Anonymkode: c99fe...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også litt trøbbel med store mengder skrivefeil og lignende, men samtidig kan folk ha dysleksi osv. Ville evt spurt om en tlfsamtale med oppdretter for å få et bedre inntrykk før evt besøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville absolutt vaiet noen røde flagg hos meg.
Men det er jo ikke annonsen som er avgjørende da. Får du komme på besøk? Truffet begge foreldredyrene? Er disse og valpene registrert og har stamtavle? Er det fine forhold hjemme hos oppdretter? Får dyrene fôr av god kvalitet? Blir valpene fulgt opp med det de skal ha, får god miljøtrening og er godt rustet til å flytte til en ny familie? Har de god kunnskap om hund generelt, og sin rase spesielt? Har du mulighet til å få tilbakemelding fra tidligere valpekjøpere?

Om dette er på plass er ikke språket i annonsen så viktig. Men er språket dårlig, ville jeg vært skeptisk til om alle disse tingene var på plass og oppdretter var seriøs. Kanskje jeg er fordomsfull, men jeg går heller inn i et valpekjøp med en god dose skepsis, enn å naivt tenke at alle som avler valper har alt på stell... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med selger og ha en uforpliktende prat. En seriøs selger vil gjerne ha en hundeprat av potensielle kjøpere, uavhengig av salg. Jeg hadde nok stusset litt på skrivefeil jeg også, dersom det var mange av dem. 

Anonymkode: 60657...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en veldig flink og seriøs oppdretter som sliter veldig med dysleksi, og virker har problemer med å uttrykke seg skriftlig. Når man møter vedkommende i virkeligheten får man et helt annet inntrykk, nesten så man ikke tror det er samme person. Så at skriftspråket ikke holder er ikke nødvendigvis et tegn på at oppdretteren er useriøs.

Anonymkode: 9dfa4...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner en veldig flink og seriøs oppdretter som sliter veldig med dysleksi, og virker har problemer med å uttrykke seg skriftlig. Når man møter vedkommende i virkeligheten får man et helt annet inntrykk, nesten så man ikke tror det er samme person. Så at skriftspråket ikke holder er ikke nødvendigvis et tegn på at oppdretteren er useriøs.

Anonymkode: 9dfa4...c70

Altså, når man har et så alvorlig problem med å uttrykke seg skriftlig, så vet man om det selv. Da er det faktisk klokt å heller be om hjelp av ektefelle eller voksne barn, en venn eller en man stoler på, som kan skrive ned den annonsen for deg før den publiseres! Man kan diktere den muntlig til en som skriver den inn for deg, ikke verre enn det? Alt er bedre enn å fremstå dårlig skriftlig offentlig, så folk knapt klarer å lese hva man vil frem til. 

Det er virkelig ikke et problem for en SERIØS oppdretter å få laget en skikkelig annonse ved hjelp fra andre, en annonse som vitner om et seriøst oppdrett av en med en normal IQ.

Og nei, jeg hadde ikke kjøpt noen valp fra en oppdretter med så elendig annonse som den ts beskriver. Niks.

Anonymkode: 5cc6f...bb9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren jeg kjøpte hund av skriver som en 4-åring. Har inntrykk av at det ofte er mennesker med ingen utdanning gjerne uføre som driver med hundeavl. Hun er visstnok den mest seriøse på min hunderase. Folk skryter mye av henne på diverse hundesider. Hun driver raseklubben for rasen jeg har og vinner stadig premier. Forresten like dårlig ordforråd muntlig, røyka attpåtil sigg inne med 6 valper i stua og alle vinduer igjen da jeg kom for å hente lillegutt. Dama brukte hver mulighet til å snakke dritt om alle de useriøse som drev med avl.  
Snakket med flere venner som har hunder og mye av det samme går igjen i deres historier. 

 

Anonymkode: d1c10...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...