Gå til innhold

Ødelegger dette for ammingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis far tar en natt av og til og gir mme på flaske? Jeg er helt på felgen av søvnmangel, og trenger en natt med søvn. Vil det ødelegge melkeproduksjonen? Babyen er 1 mnd

Anonymkode: 4db4a...777

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan evt pumpe deg så han kan gi flaske med morsmelk. Ellers så vil en natt med sammenhengende søvn ikke gjøre noen forskjell fra eller til på melkeproduksjonen. Så han kan fint gi MME på flaske også 🙂

Anonymkode: 85b28...68a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker en natt skader ikke men hadde vært bekymret for brystbetennelse. Babyen er bare 1 måned så du er inne i en intens nyfødtfase hvor babyen normalt sett drikker hyppig døgnet rundt. Jeg ville i alle fall stått opp for å pumpet melk en gang i løpet av natta, både for produksjonen sin del og for å unngå noe betennelse. 

Anonymkode: a5f2d...602

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby sov hele natten (7-8 timer) uten å spise på den alderen. Jeg fullammet, og hadde aldri antydning til brystbetennelse.

Anonymkode: b1036...550

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min baby sov hele natten (7-8 timer) uten å spise på den alderen. Jeg fullammet, og hadde aldri antydning til brystbetennelse.

Anonymkode: b1036...550

Jeg har aldri hatt det selv men jeg sto opp på natten og pumpet. Hadde også baby som sov på natta. Vet bare mange får brystbetennelse og har hatt det. Og at produksjonen kan gå ned om man ikke ammer/pumper om natta, men her er det snakk om 1 natt og det er sikkert individuelle forskjeller også når det kommer til produksjon.

Anonymkode: a5f2d...602

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker når du er på felgen, så prøver du. Jeg ville pumpet på dagen og gitt det på flaske, men det skader ikke å prøve mme heller. 

Anonymkode: 130ca...f25

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig, men du kommer sikert til å våkne av melkespreng, og det er skikkelig ubehaglig. Kan være du må pumpe i løpet av natten.  En natt ødelegger ikke for ammingen. Her sov baby 8 timer hver natt i den perioden, men jeg måtte ofte vekke babyen for å få tømme brystene så jeg fikk sove 😅

Anonymkode: 0f046...6e4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det slik noen netter, gikk greit bortsett fra at jeg fikk veldig brystspreng. 

Anonymkode: 97b25...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sove på natten med et barn på 1 mnd kan du bare legge fra deg litt. Du må sove når baby sover og det er ikke nødvendigvis på natten. Gå  å legg deg, og be far komme med barnet når baby vil ha met. Så ammer dere og far tar med barnet igjen når dere er ferdig. Du får kanskje ikke 8 timer sammenhengende søvn, men det er uansett ganske mye å forlange med så lite barn. Det med søvn vil jo bli bedre å bedre etter hvert, så man må bare holde ut. Men du må sove når baby sover. Om det betyr at huset ser ut som et helvette, middagen ikke blir lagd, eller at noen i familien må komme å ta med baby ut på trilletur så gjør det. 

Anonymkode: d2a42...eaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Å sove på natten med et barn på 1 mnd kan du bare legge fra deg litt. Du må sove når baby sover og det er ikke nødvendigvis på natten. Gå  å legg deg, og be far komme med barnet når baby vil ha met. Så ammer dere og far tar med barnet igjen når dere er ferdig. Du får kanskje ikke 8 timer sammenhengende søvn, men det er uansett ganske mye å forlange med så lite barn. Det med søvn vil jo bli bedre å bedre etter hvert, så man må bare holde ut. Men du må sove når baby sover. Om det betyr at huset ser ut som et helvette, middagen ikke blir lagd, eller at noen i familien må komme å ta med baby ut på trilletur så gjør det. 

Anonymkode: d2a42...eaf

Eller så kan far mate og ta nattevåk…. 
Man MÅ ikke amme om natten. 
 

For noen er nattesøvnen viktig for å fungere psykisk og ikke gå på en smell… Jeg ammet kun om natten de første 2 ukene , gikk helt fint det. 

Anonymkode: 46a35...02a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig individuelt. Jeg var bortreist en helg da baby var 2 mnd. Da pumpet jeg hver 4.time, også på natten. Det som funket best for oss for at jeg skulle få mer søvn, var at jeg sov litt når pappaen kom hjem på ettermiddagen. 

Anonymkode: 3b788...84b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Å sove på natten med et barn på 1 mnd kan du bare legge fra deg litt. Du må sove når baby sover og det er ikke nødvendigvis på natten. Gå  å legg deg, og be far komme med barnet når baby vil ha met. Så ammer dere og far tar med barnet igjen når dere er ferdig. Du får kanskje ikke 8 timer sammenhengende søvn, men det er uansett ganske mye å forlange med så lite barn. Det med søvn vil jo bli bedre å bedre etter hvert, så man må bare holde ut. Men du må sove når baby sover. Om det betyr at huset ser ut som et helvette, middagen ikke blir lagd, eller at noen i familien må komme å ta med baby ut på trilletur så gjør det. 

Anonymkode: d2a42...eaf

Det er ingenting å glemme - man må bare tilrettelegge. Litt spesielt å skrive slikt til noen som er på felgen. Hva med å heller komme med konstruktive løsninger? Det er fullt mulig.

Anonymkode: 130ca...f25

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å sove på natten med et barn på 1 mnd kan du bare legge fra deg litt. Du må sove når baby sover og det er ikke nødvendigvis på natten. Gå  å legg deg, og be far komme med barnet når baby vil ha met. Så ammer dere og far tar med barnet igjen når dere er ferdig. Du får kanskje ikke 8 timer sammenhengende søvn, men det er uansett ganske mye å forlange med så lite barn. Det med søvn vil jo bli bedre å bedre etter hvert, så man må bare holde ut. Men du må sove når baby sover. Om det betyr at huset ser ut som et helvette, middagen ikke blir lagd, eller at noen i familien må komme å ta med baby ut på trilletur så gjør det. 

Anonymkode: d2a42...eaf

Ikke alle kan «sove når babyen sover». Ikke alle har babyer som sover i vogn slik at familie kan trille. Ikke alle har babyer som kan sove i armene til mor mens hun selv ligger i ro og sover. Ikke alle babyer sover mer enn 20 min i slengen. 

Ellers er jeg for øvrig enig, med en 1 mnd gammel baby er det helt naturlig å være helt på felgen. Å forvente en hel natta søvn da må man bare legge fra seg 🫣 

Anonymkode: 41a6a...bd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke alle kan «sove når babyen sover». Ikke alle har babyer som sover i vogn slik at familie kan trille. Ikke alle har babyer som kan sove i armene til mor mens hun selv ligger i ro og sover. Ikke alle babyer sover mer enn 20 min i slengen. 

Ellers er jeg for øvrig enig, med en 1 mnd gammel baby er det helt naturlig å være helt på felgen. Å forvente en hel natta søvn da må man bare legge fra seg 🫣 

Anonymkode: 41a6a...bd2

En ting er å forvente. En annen ting å prøve. Jeg har hatt en baby på under 1 mnd og jeg har sovet en HEL natt, selv med to barn under to. Min mann stiller selvfølgelig opp og tar ansvar, i og med at han er med på å få barn han også :) Jeg syns heller ikke man skal tenke at det er naturlig å være på felgen. Det er bare slik det er. Mor skal bare stå i det og bite tenna sammen. Man skal ikke normalisere at man skal gå fra vettet med en baby. 

Anonymkode: 130ca...f25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet til ungen er tre måneder og ammingen stabiliserer seg. Kjenner mange som har ødelagt amming ved å gi mme for tidlig. Men spørs jo hvor viktig det er for deg å få til amming, og det kan jo funke allerede nå, men jeg ville som sagt ikke tatt sjansen. 

Anonymkode: 805ac...141

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go baby MME og la pappa ta babyen en natt. Det går helt fint, og jeg har gjort det med begge mine uten at det gikk utover ammingen. Våkner kanskje litt med spreng, men sov. Din mentale helse er superviktig!!!

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går nok bra for produksjonen men jeg ville fått sykt spreng. Ville avtalt at pappaen kom og vekket med baby så du kan amme 1 gang midt på natta.

Anonymkode: 07f47...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en baby som forlangte å ammes ca en gang i timen, døgnet rundt. Det vil si natten gjennom også. Så det ble ikke mye søvn på meg den gangen... Han våknet mange ganger hver bidige natt. Men det var EN gang det skjedde et merkelig unntak, og han sov seks timer i strekk. Da jeg bråvåknet og så hva klokka var på morgenen, trodde jeg et skrekkslagent øyeblikk at babyen var død, siden jeg ikke hadde hørt noe på timesvis.

Så ble jeg klar over hva seks timer uten å få tømt brystet (når man er vant til å tømme brystet hver time...) gjorde med brystpartiet! Jeg hadde et barn som alltid foretrakk høyre brystet og begynte å vræle om jeg tilbød venstre pupp ofte, så høyre, det ble brukt. Sto opp av senga og hadde slagside på vei bortover stuegulvet og ut på kjøkkenet, der jeg kunne lette på trykket i brystet og sprute melk i vasken med håndmelking. Fy så sprengt den puppen var! Og det bare etter seks timer!

Hørte barnet våknet mens jeg sto der, så resten av tømmingen tok babyen seg av.

Vær forberedt på skikkelig brystspreng,sier jeg bare, om du sover en hel natt uten amming og brystene er innstilt på etterspørsel oftere! 😝 😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: en natt (og flere) går nok helt fint :). 


Jeg har sovet en hel natt flere ganger. Far har gitt flaske på natten og det har gått helt fint.

Anonymkode: f8cc9...a17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spreng gjør da ingenting… kan amme det ut via baby eller bruke pumpe når man våkner.

Anonymkode: f8cc9...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...