Gå til innhold

Legge baby og 3-åring samtidig, alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har liksom gått greit til nå, babyen har duppet litt som det passet og så la jeg eldste mens babyen var våken.

Men nå har tydeligvis døgnrytmen til babyen justert seg og hun bør legges for natta rundt 18-19, ellers blir hun sur. Og 3-åringen bør legges mellom 19 og 20.

Problemet er at babyen tar så jævla lang tid å legge og at jeg må løpe inn med ujevne mellomrom for å hjelpe henne videre i søvn. Funker dårlig med å samtidig få lagt 3-åringen (som for tiden trenerer leggetid til den store gullmedalje). Hun kan heller ikke være med på legging av babyen for da sovner ikke minste, så hvis baby legges først må 3-åringen aktiviseres med noe annet. 

Altså hva gjør folk som må legge flere barn? (Som har babyer som er teite på legging).

Anonymkode: 794aa...9c5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk tre barn i løpet av 5,5 år. Hvorav ingen av dem har ligget å sovne alene. Og et par av dem har måttet bli ammet i søvn. Osv osv  

Jeg må ha fortrengt litt av disse småbarnsårene, for jeg husker rett og slett ikke hvordan jeg løste det de gangene jeg var alene… 

Anonymkode: 78e24...a8f

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havnet i omtrent samme situasjon da minste var rett over 1 og eldste 3 da mannen plutselig måtte ukependle (før det hadde jeg bare lagt dem begge sånn sporadisk og hatt ulike løsninger avhengig av hvor stor minste var). Da mannen begynte å ukependle så var vi forberedt så vi begynte på forhånd å trene 3- åringen opp til å vente på eget rom til keg hadde lagt 1 åringen. Det funket stort sett greit så lenge 1 årigen ikke tok altfor lang tid. Men jeg ser at du har problem med «vanskelig» 3- åring og baby som tar lang tid å legge. 
 

skal sies at jeg som regel måtte la henne «aktiviseres» ved å få se på paden mens jeg la minsten.

Hun fikk lov til å være med p legge 1- åringen dersom hun lovte å ligge musestille. Noe hun greide noen ganger, og Vipps hadde hun sovnet ved siden av meg også. 
 

Ser vi nok har litt ulike barn, men det funket  å snakke med henne og øve og å «treate» henne med litt pad til jeg kom. 
Nå er hun 4 og ligger og tegner på tegnebrett etter jeg/vi har sagt god natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har babyen i bæresele og legger den eldste. 

Anonymkode: 0e129...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber en del kvelder begge to, så har eksprimentert mye med legging av to samtidig 😛 Mens minste var spedbarn lå han på fanget/på puppen/i bæresele mens jeg la eldste. Etter hvert litt på gulvet hvis han var veldig opplaget. Ikke ideelt, men må man så må man. Og det gikk stort sett hetl greit. Når de etter hvert fikk samme leggetid, la vi først begge sammen i vår voksenseng (da samsov vi fortsatt med minste). Så flyttet vi eldste over i egen seng ila kvelden. Etter hvert flyttet lillebror inn på eldste sitt rom, og nå legger vi begge sammen hver kveld. De elsker det foreløpig, og det er jo veldig greit at bare en voksen er opptatt med legging om kvelden.

 

Til sommeren kommer nr tre. Det blir en ny og spennende utfordring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby i bæresele mens jeg legger de andre. 

Anonymkode: be3ee...2e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i noe samme situasjon, med en mann som jobber offshore. Men babyen min er 7 mnd og eldsge nærmer seg 4 år.

Det jeg rett og slett må gjøre er å la babyen ha en ekstra hvil og legge senere. Så babyen våkner fra siste hvil mellom 17. og 18. Eldste spiser kveldsmat mens jeg gir baby grøt. Så får baby sitte i vippestol og se på/ligge på gulvet mens jeg steller eldste. Legger eldste rundt 19:30, da er baby med inn på rommet. Da har jeg god tid til å stelle babyen og gjøre oss klar for natta etterpå og evt. gå inn noen runder til elste om det blir tulling. Men stort sett sovner hun kjapt😊

Har skjedd noen ganger at det har blitt tull med siste hvilen til baby, og begge egentlig må legges på likt. Da blir det kaos og gråtende baby🫨 men MÅ legge eldste først uansett for å legge baby er en lang prosess🙈 Da har jeg gjort baby også klar før eldste legges så rett inn på soverommet etterpå.

Anonymkode: 21614...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger eldste først og deretter baby. Men vår eldste har vi omsider klart å lære å sovne selv, anbefaler å gå hardt inn for å lære eldste å sovne selv :)

Anonymkode: 06c3b...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du hører på podkasten Foreldrerådet, den episoden med Caroline Lorentzen om baby og søvn. Den revolusjonerte sovingen her i huset, og baby slukner på under 5 minutter.

Anonymkode: d673f...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 21.12):

Det har liksom gått greit til nå, babyen har duppet litt som det passet og så la jeg eldste mens babyen var våken.

Men nå har tydeligvis døgnrytmen til babyen justert seg og hun bør legges for natta rundt 18-19, ellers blir hun sur. Og 3-åringen bør legges mellom 19 og 20.

Problemet er at babyen tar så jævla lang tid å legge og at jeg må løpe inn med ujevne mellomrom for å hjelpe henne videre i søvn. Funker dårlig med å samtidig få lagt 3-åringen (som for tiden trenerer leggetid til den store gullmedalje). Hun kan heller ikke være med på legging av babyen for da sovner ikke minste, så hvis baby legges først må 3-åringen aktiviseres med noe annet. 

Altså hva gjør folk som må legge flere barn? (Som har babyer som er teite på legging).

Anonymkode: 794aa...9c5

Hadde en stol mellom rommene og satt der å ga lyd fra meg når de maste. Jeg løper ikke inn til 3 åringen hver gang han lurer på noe, da skaper man bare dårlige vaner. 

Baby får rolig musikk og det han måtte trenge for å finne roen. I blant satt jeg og holdt babyen i hånda, hvert fall før 1 år. 

Anonymkode: ccd41...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da babyen var mindre ammet jeg henne i søvn mens jeg leste for treåringen. Da sovnet de begge i voksensengen. 

Nå sitter treåringen og ser på tv mens jeg legger ettåringen. Ikke optimalt, men enn så lenge ettåringen trenger meg for å sovne må det bli sånn. 

Anonymkode: 87096...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde babyen med å la eldste i starten, men etterhvert som minste ble mer aktiv ble det håpløst. Nå får begge kvelds og går på badet samtidig, men så må eldste se på tv mens jeg legger minste.. Problemet er at minste av og til bruker veldig lang tid på å sovne, og våkner noen kvelder ofte så føler alltid at eldstemann må vente mens jeg løper inn.

Noen ganger kommer også 4 åringen opp flere ganger, og da tar det jo dobbelt så lang tid å legge babyen, så kan være utrolig frustrerende. 

Prøver å "gjøre det godt igjen" for 4 åringen med å lese en ekstra bok osv når far er hjemme og vi kan legge en hver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...