Gå til innhold

Bare spise middag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har prøvd å bare spise middag når man slanker seg? Funket det greit?

Anonymkode: 548ec...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder på med det nå. Faster hverdag fra 20-18 også spise middag mellom 18-20. har ikke veid meg ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker, men bedre å spise litt flere ganger, en mye en gang

 

spiser du mindre og oftere vil forbrenninga være høyere, enn om du faster og kun har 1 måltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det spiller noen stor rolle om man spiser flere små måltider, eller om man spiser et stort måltid. Det er summen av kalorier man får i seg i løpet av dagen som teller, og ikke når og hvor ofte/sjelden man spiser.

Men hvis det å spise et måltid om dagen gjør det lettere å få i seg færre kalorier totalt sett, så vil det jo fungere.

Anonymkode: 86e8e...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte men fikk bare hodepine, så for meg så er det mer varig med lunsj og middag. 

Anonymkode: c5931...b01

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å lykkes med vektnedgang om du fortsetter å prøve ut ulike "dietter" som ikke er kompatibelt med ditt liv på sikt. Finn en måte å spise på som du ser for deg å følge i lang tid. 

Anonymkode: 86f18...fb9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Erdusikker skrev (12 timer siden):

Funker, men bedre å spise litt flere ganger, en mye en gang

 

spiser du mindre og oftere vil forbrenninga være høyere, enn om du faster og kun har 1 måltid

Dette er motbevist for lenge siden. Det har ingenting å si om du spiser alle kaloriene dine på en gang eller om du fordeler utover forskjellige måltider - for vekt altså, trivsel derimot.. 

Du må bare finne hva som passer for deg TS. Så lenge du ikke får i deg for mye, men samtidig nok i det ene måltidet er det ingenting i veien for å spise et måltid dalig. 

For min del hadde det funket dårlig. Jeg er alt for glad i mat og blir veldig påvirket av å gå sulten. Selv har jeg funnet ut at 3 måltider fungerer best for meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellah skrev (30 minutter siden):

Dette er motbevist for lenge siden. Det har ingenting å si om du spiser alle kaloriene dine på en gang eller om du fordeler utover forskjellige måltider - for vekt altså, trivsel derimot.. 

Du må bare finne hva som passer for deg TS. Så lenge du ikke får i deg for mye, men samtidig nok i det ene måltidet er det ingenting i veien for å spise et måltid dalig. 

For min del hadde det funket dårlig. Jeg er alt for glad i mat og blir veldig påvirket av å gå sulten. Selv har jeg funnet ut at 3 måltider fungerer best for meg. 

Ikke motbevist, søk det opp. Er ganske mye uenighet på hva som er fasiten av antall måltider, noen mener 3, noen mener 6. Men det er ikke 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen her som har prøvd å bare spise middag når man slanker seg? Funket det greit?

Anonymkode: 548ec...28b

Det funker fjell å spise middag til alle døgnets måltider. Særlig om målet er å få i seg nok frukt og grønt, fordi middagen typisk er Norges eneste måltid med nettopp grønnsaker. Spis gjerne derfor 2-4 «middager» fordelt utover, pass bare på at måltidet er mettet med matvarer som er sunne og kalorifattige (aka grønnsaker).

Svaret på «hvordan slanke seg» er funnet for lenge siden. Du etablerer et nytt kosthold som er i kaloriunderskudd og som holder deg mett, fornøyd og gjør at du gleder deg til å spise maten du har valgt ut. Og så oppjusterer du kostholdet til kaloribalanse og beholder dette de neste 80 årene av ditt liv. 

Anonymkode: 00194...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det noen ganger, men som regel spiser jeg lunsj og middag. I løpet av en periode på 5-6 timer. Passer på at lunsjen har en god del proteiner.

Det funker som regel best for meg.

Men hvis jeg ikke har rukket lunsj, og jeg vet at det bare er et par timer til middag, så dropper jeg lunsj. Går som regel veldig fint det også.

Anonymkode: 6d55e...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erdusikker skrev (På 26.3.2024 den 20.46):

Funker, men bedre å spise litt flere ganger, en mye en gang

 

spiser du mindre og oftere vil forbrenninga være høyere, enn om du faster og kun har 1 måltid

Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge! Kanskje det funker for deg, men for veldig mange er det bedre med et eller to måltid i løpet av et kort spisevindu.

Om du igjen skal hevde å ha rett, så må du faktrisk lenke til vitenskapelige fakta!

Anonymkode: 343b6...dd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erdusikker skrev (På 27.3.2024 den 9.31):

Ikke motbevist, søk det opp. Er ganske mye uenighet på hva som er fasiten av antall måltider, noen mener 3, noen mener 6. Men det er ikke 1

Om noe viser nyere forskning at det beste for tarmsystem og fordøyelse er hvile over tid. Nærmere slik det er naturlig for mennesker å spise, med lengre pause mesteparten av døgnet. 

Men over alt gjelder følgende; det beste for vekt og fordøyelse er det spisemønsteret som faller en naturlig. 

Anonymkode: 86f18...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erdusikker skrev (På 27.3.2024 den 9.31):

Ikke motbevist, søk det opp. Er ganske mye uenighet på hva som er fasiten av antall måltider, noen mener 3, noen mener 6. Men det er ikke 1

Det er så til de grader motbevist.

Anonymkode: f1605...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg oppnådde ideal vekta på den måten. Det var den eneste tingen som funket for meg. Og det funket som bare rakkern!

Når jeg har prøvd andre metoder, så blir jeg så fiksert på mat og kalorier og næringsinnhold. Det blir altoppslukende. Og når man hele tiden går og tenker på hva man skal spise, så blir man såklart mer sulten.

Å gjøre det enkelt, løste alt. 

I stedet for å tenke på mat, tenkte jeg på andre ting. Jeg holdt meg opptatt, og da ble det lettere å unngå småspising eller gi etter for cravings.

En middag jeg ofte gikk for, var Taco. Elsket Taco, det var noe jeg kunne glede meg til, det var verdt å vente på. Ble aldri matlei. Følte ikke jeg var på en kjip slankekur heller. Samtidig inneholdt det både kjøtt og grønnsaker. Proteiner, fett, karbohydrater. Ble mett.

Jeg tror ikke dette er en diett man skal gå på i lengre tid, men i et par mnd er det helt genialt. 

Må legge til at det var ikke alle dager at én middag strakk til. Hvis jeg hadde vært veldig aktiv, måtte jeg spise mer. Da valgte jeg oftest et par grove brødskiver, cottage cheese eller noe frukt i tillegg. Også hadde jeg pause-dager der jeg kunne spise som vanlig.

Anbefaler dette til alle som sliter med å gå ned i vekt. Spesielt dersom man vil kick-starte en slankeprosess eller har noen vriene, siste kilo de vil ha vekk.

Anonymkode: 67a1a...5a4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje prøvd OMAD, men 8/16.

Det gjekk seg til når ein blei vand med det; eg slutta å vere sulten til frokosttid, og kroppen fungerte fint. Kveldssvolten har eg aldri vore. 

Med det sagt kjenner eg folk som rett og slett ikkje fungerer utan frokost, så det gjeld å ha i bakhauet at suksess med dette handlar om biologi, ikkje berre viljestyrke. Om du ser at det berre ikkje går, så treng det ikkje vere fordi det er noko galt med deg, berre at kroppen din fungerer annleis. 

Ein annan faktor er det sosiale rundt måltider: Viss du bur med andre, eller jobbar på ein plass der folk et saman i lunsjen, så kan det vere vanskeleg å vere hen som berre sitt der med kaffekoppen mens alle andre et. 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...