Gå til innhold

Misbruk av sovemedisin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jegv er enslig uten mann eller familie. Har heller ikke familie i form av foreldre, søsken, onkler, tanter i nærheten. Den siste tiden misbruker jeg medisiner fått via resept via fastlegen.

Noen dager bruker jeg medisinene gjennom hele dagen. Fra jeg våkner og til jeg sovner igjen(pga tablettene). Kannsove i 24 timer i strekk flere ganger i uken.

Npr jeg våkner opp, har jeg  ikke begrep om tid, sted og hvilken dag det er. Er også ekstremt sløv.

Bruker apodorm, attarax, quetapine depot, melantonin (mer enn anbefalt dose), Zonat, imovane eller stilnoct. Alt mikset sammen.  Jeg klarer ikke å lomme meg gjennom dagene hvis ikke. Er alene uten søsken, foreldre eller kolleger. Når jeg sover slipper jeg å kjenne på dårlig livet mitt er. Søvn er min trygghet 

Hva ville dere gjort? Jeg klarer ikke slutte aleine. Det måtte vært en døgnavdeling med sakte nedtrapping, men som også har fokus på den uheldige psykiske påvirkningen man kan få ved å slutte.

Noen med erfaring?

Noen som jobber innen dette?

Anonymkode: 2c79c...363

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lege og psykolog. Og ikke mer tabletter. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo selvsagt få hjelp og da er det fastlege som ordner med henvisning etc.

Anonymkode: bb3d9...613

Skrevet

Gå til fastlegen og vær ærlig. Be om hjelp til å trappe ned 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du må snakke med legen om ditt misbruk. Mulig du må ha kontrollert nedtrapping. Du må uansett ha hjelp for å venne deg av.

Anonymkode: 0be6d...af6

AnonymBruker
Skrevet

Anti-histaminene og melatonin er ikke noe problem å slutte med, men apodorm og zopiklon er ikke til å spøke med. Synes det er rart at legen din har gitt deg denne dopmiksen, spesielt med Quetiapine som egentlig ikke anbefales til bruk mot søvnvansker.

Anonymkode: b2fa8...779

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dra til fastlegen og legg alle korta på bordet.

Anonymkode: 095cf...6ce

• Liker 2
Skrevet

Men har du fått mye sovemidler av legen? Min lege kunne ikke gi min mor mer en 10 tabletter for da kunne hun bli avhengig. Hørte også at noen fortalte at leger kan bli tatt om de gir ut for mye av noe som du kan bli avhengig av?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anti-histaminene og melatonin er ikke noe problem å slutte med, men apodorm og zopiklon er ikke til å spøke med. Synes det er rart at legen din har gitt deg denne dopmiksen, spesielt med Quetiapine som egentlig ikke anbefales til bruk mot søvnvansker.

Anonymkode: b2fa8...779

Quetiapine kastes jo etter de fleste med søvnvansker. 

Anonymkode: b5217...6fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det som deg i perioder. Jeg har MS og når det gjør meg trist sover jeg. Jeg sov i 2 år på en slik miks som du er på. 

Jeg fikk pakkeforløp i psykiatrien og en kort innleggelse. 

Nå ramler jeg sammen bare for ei uke eller tre og sover meg bort fra alt som er vondt. Det er akseptabelt akkurat nå. Målet er å slutte helt. 

Jeg ser deg og forstår deg. Snakk med fastlegen. 

Anonymkode: 6cf94...1f8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lege, henvisning til ARA/TSB, vurderingssamtale der, innleggelse på avrusningsavdeling for adekvat nedtrapping, deretter psykoterapi poliklinisk.

Anonymkode: 21168...ef4

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,

Matas, moderator. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...