Gå til innhold

Korrigerer dere barna som banner?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, jeg korrigerer. Også andre barn her hjemme. 

vil ikke at barna skal få uvanen ved å banne, slik jeg selv har. Det er flaut! 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flirer bare. Mest fordi de blir så forskrekket selv. 

Jeg bryr meg lite om banning så lenge de vet å være høflige når situasjon tilsier det. Man banner ikke høylydt i offentligheten med mindre man har ett uhell. 

Moren deres har vert så streng med banningen at jeg syntes det gikk alt for langt den andre veien.

Anonymkode: 1e127...38b

AnonymBruker
Skrevet

Dette var en tolerant gjeng 😅 Her blir banning slått ned på. Har ikke skjedd så mange ganger. Ikke noe å lære yngre søsken. 

Anonymkode: 7775b...3b3

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Nå banner de aldri da, men "tilløp til" og generell dårlig eller ufin ordbruk blir slått ned på/kommentert. Også hvis vi voksne en sjelden gang bruker det unødig. (Det gjelder ikke hvis vi virkelig slår oss eller en katastrofe inntreffer, noe som skjer en gang annen hvert år kanskje). 

Anonymkode: 3ecf2...896

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nei. Både jeg og far banner, så det ville blitt dobbeltmoralsk. 

Ungene bannet likevel ikke før de var rundt 16 år. Husker at jeg ble litt paff da ene plutselig gjorde det. Fikk da klar beskjed om at siden jeg og far banner hadde barnet funnet ut at da kunne det også gjøre det. Inntil det hadde de selvoppdratt seg på feltet tydeligvis. 😄

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke høre banning, men om det gjøres i affekt har jeg forståelse for det. Jeg har forklart det til barna og mine har lært å ikke banne hjemme, null problem. Tenker der er fint å kunne se an sitt publikum. Nå banner jeg jo sjelden selv, men de har jo opplevd at vi har kjørt forbi en Jævla idiot, for eksempel.  

Jeg irettesetter ikke eldre venner av mine barn -13-14 åringer - hvis de banner når de gamer. 

Anonymkode: 44baa...96d

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på situasjon og hvilke ord. 

Nedsettende ord tolereres ikke. Vi bruker ikke ord som fitte, hore, mongo, homo, jøde osv, og det blir månelyst om jeg hører slikt (aldri gjort hittil). Korrigerer både voksne og barn dersom de skulle finne på å bruke sånne ord i nærheten av meg, gjerne ved å spørre hva de mener med det ordet. 

Forsterkere når man har slått seg eller er sint/glad/mener noe veldig går helt fint, og er god bruk av banneord i vårt hus. 

Banneord som uvane orker jeg ikke høre på, med fuck og jævla og helvete uten noe innhold. Men om kompisene gidder, så bryr jeg meg ikke om det brukes så lenge jeg slipper å høre på det. 

Anonymkode: c9e4a...36a

Skrevet

Barna banner da ikke.

Fra de var små har vi snakket om at banning ikke er en fin ting, og at det gjør noe i forhold til andre folks oppfatning av dem.

Til orientering bor vi ikke nordpå.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine banner ikke i annenhver setning, men hadde absolutt korrigert det om de gjorde det. Det er rett og slett stygg språkbruk og dårlig uvane som de bør legge av seg.

Anonymkode: 02901...beb

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine gutter på 13 og 10 banner sjelden, iallfall så vi hører det. Vi foreldre banner heller ikke. Hører noen ganger 13 åringen (som blir 14 i sommer) banne når han spiller og taper. Korrigerer ham bare hvis jeg hører det tydelig og høylytt, men vi snakker innimellom generelt om banning og hvorfor man ikke bør banne. Jeg mener banning er dårlig språk, vitner om lav klasse og lav kulturell og sosial kapital. 

Anonymkode: 1d421...c85

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er så lei av å korrigere mine to på 10 og 12 som bruker banneord i annen hver setning. Gjør dere det?

Jeg er nesten fristet til å la dem banne. Hva gjør det egentlig?

Anonymkode: 12957...14b

"Hva gjør det egentlig". Vel, det gjør at de blir vant til å banne mye hvis du helt slutter å korrigere de og bare lar de. Folk vil sikkert dømme deg for at du ikke engang prøver lengre å gjøre noe med det, og anse deg som en dårlig/lat forelder. Barna vil sikkert også få problemer når de nå snart begynner på ungdomsskolen og vil få anmerkninger og nedsatt karakter i oppførsel og adferd. Kanskje hisser de på seg noen også med banningen så det blir utrivelige situasjoner som oppstår på skolen. Ikke greit å si om det skjer da, men det er absolutt mulig.

Anonymkode: 23b95...0cb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Stygt språk aksepteres ikke her i huset. Det vet alle, så ingen banning her.

Anonymkode: 37d00...7e6

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er så lei av å korrigere mine to på 10 og 12 som bruker banneord i annen hver setning. Gjør dere det?

Jeg er nesten fristet til å la dem banne. Hva gjør det egentlig?

Anonymkode: 12957...14b

Gi dem mynter, for eks 1000 kr og ta en femmer hver gang de banner. Evt 100 kr i kronestk og ta en krone hver gang. 

De som går i minus må de jobbe for å få tilbake. Pengene de har til en gitt dato blir lommepenger. 

For 1000 kr i lommepenger til danskebåten, dyreparken, Legoland elns.

Anonymkode: 3d1f5...a96

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid sagt til barna mine at de som banner banner fordi de ikke kan så mange ord. Altså indirekte at de er dummere enn de som ikke banner. Så mine barn banner svært lite fordi de vil ikke være en av de. 

Anonymkode: 6db6f...263

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Korrigerer også andre barn og voksne som banner. Det er så ufint og vitner bare om dårlig ordforråd.

Anonymkode: 77b74...066

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg flirer bare. Mest fordi de blir så forskrekket selv. 

Jeg bryr meg lite om banning så lenge de vet å være høflige når situasjon tilsier det. Man banner ikke høylydt i offentligheten med mindre man har ett uhell. 

Moren deres har vert så streng med banningen at jeg syntes det gikk alt for langt den andre veien.

Anonymkode: 1e127...38b

Du gidder bare ikke å følge opp mor.

Anonymkode: 78c8f...92e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De får banne med forbehold. De skal ikke banne til noen, og de får ikke banne når de snakker med voksne, og også når de snakker med f.eks kassapersonen i butikken. Ungdommene banner nok til hverandre iblant (eller ofte), men jeg stoler på at de snakker pent til/med voksne. De snakker "fritt" til oss foreldre, men de får ikke bruke det som skjellsord eller lignende.

Blir det veldig mye banning, så budskapet kun blir jævla faen i helvete, når de prøver å fortelle meg hva de vil ha til middag, så får de beskjed om at det er blir uforståelig, og rett og slett fordummende.

Banning viser til begrenset vokabular, men har man først begynt å bruke ord jevnlig, blir det fort en vane/uvane uavhengig av vokabular.

Anonymkode: 14ab1...a8f

Gid a meg

Anonymkode: 78c8f...92e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine ungdommer banner ikke hjemme. Hva de gjør ute med venner, kan jeg selvsagt ikke vite. Jeg har hele veien snakket med barna om banning, og at banning ikke er greit blant voksne. At man blir tatt mindre seriøst om du banner i annenhver setning.

Jeg kommenterer til barna om de har venner eller familiemedlemmer som banner som sjømenn (altså etter de har dratt). Gir beskjed til mine barn, at dette vil jeg ikke høre fra dem. Og det respekterer de. Mannen og jeg banner nærmest aldri.

Om tantebarn eller nære venner av barna banner når de snakker til meg, ber jeg de tenke på språket sitt. Det skjærer i ørene mine når jeg hører ungdom bruke jævlig og faen i annenhver setning når de snakker med voksne. Grusomt å høre på. 

Anonymkode: a8f08...af4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De slutter med det etterhvert. 

Anonymkode: 2d818...0d7

Ikke sikkert. Mange voksne som banner mye.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...