Gå til innhold

Hvorfor må man ha restitusjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk sier til meg at man må ha restitusjon for å bygge muskler mellom øktene. Men jeg ser videoer av en som kaller seg muskelbunten på TikTok som er svær og han sier at han er på gunnen hver bidige dag å trener hardt. Jeg vil tro at mange bodybuildere trener hver eneste dag. Kanskje har max en eller to hviledager i uka.

Jeg er kvinne og jeg har ikke planer om å bli bodybuilder. Men jeg trener nesten hver dag. Men jeg trener ikke like hard styrke hver dag.

 

 

Anonymkode: 2d087...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man trener så bryter man ned musklene, og det er når de bygges opp igjen at de blir sterkere. Dette tar et par dager. Man kan godt trene hver dag, men ikke samme muskelgruppe.

Anonymkode: db3c8...819

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bodybuildere tar også steroider, som gjør at restitusjonstiden går kraftig ned og de kan dermed trene oftere.

Anonymkode: 930c5...e98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen bodybuildere tar også steroider, som gjør at restitusjonstiden går kraftig ned og de kan dermed trene oftere.

Anonymkode: 930c5...e98

Aha. Da skjønner jeg .Ts 

Anonymkode: 2d087...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er del av en prosess å denne prosessen gir et slutt resultat av akkumulert muskelmasse/ styrke , prosessen består av 3 ledd 

1. stress ( treningen)

2.   restitusjon

3. adapsjon ( tilpasning økning av styrke nytt muskel vev) 

 

som nybegynner går man rask igjennom alle fasene, som viderekommende trenger man å flere runder gjennom stress- restitusjon før adapsjon finner sted. 
 

som nybegynner kan man enkel bare utføre noe baseløft med 3 sett typ 5 reps , trener man mandag så har man gått igjenom alle fasene til onsdag gitt man spiser og sover tilstrekkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk sier til meg at man må ha restitusjon for å bygge muskler mellom øktene. Men jeg ser videoer av en som kaller seg muskelbunten på TikTok som er svær og han sier at han er på gunnen hver bidige dag å trener hardt. Jeg vil tro at mange bodybuildere trener hver eneste dag. Kanskje har max en eller to hviledager i uka.

Jeg er kvinne og jeg har ikke planer om å bli bodybuilder. Men jeg trener nesten hver dag. Men jeg trener ikke like hard styrke hver dag.

 

 

Anonymkode: 2d087...2bc

Muskelbunten er åpen om steroidebruken. 

Steroider forkorter restitusjonstiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man trener så bryter man ned musklene, og det er når de bygges opp igjen at de blir sterkere. Dette tar et par dager. Man kan godt trene hver dag, men ikke samme muskelgruppe.

Anonymkode: db3c8...819

Dette kan da ikke stemme for idrettsutøvere som trener de samme musklene hver dag? F eks Therese Johaug, Ingebrigtsen-brødrene osv?

Anonymkode: e70ee...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette kan da ikke stemme for idrettsutøvere som trener de samme musklene hver dag? F eks Therese Johaug, Ingebrigtsen-brødrene osv?

Anonymkode: e70ee...1f0

Hun trener jo på ulike intensiteter å er er vel på topp nivå? Jeg ser ikke sport så vet ikke helt hvem hun er. Når man har blitt bedre trent , kan man trener ofrer, men trenings programmeringen  er mere komplekst , faen de må jo til og med gjøre det for å få en adapsjon, kroppen hennes har jo tilpasset seg all denne trening hun har akkumulert over flere 10 år.

 

målet burte aldri være å nødvendigvis trene så jævla mye, men heller riktig menge for nåværende treningsnivå, små mini steg mot ønsket utfall. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dette kan da ikke stemme for idrettsutøvere som trener de samme musklene hver dag? F eks Therese Johaug, Ingebrigtsen-brødrene osv?

Anonymkode: e70ee...1f0

Nå aner ikke jeg hva slags styrketreningsprogram de driver med (er ikke de hovedsakelig kondisjonsutøvere?), men det er neppe nøyaktig samme styrkeøvelser flere dager på rad.

Anonymkode: db3c8...819

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som løper eller trener styrke gjør det på samme intensitet hver dag, og de trener gjerne ulike energisystemer på ulike økter. 

Anonymkode: 05199...e6c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kan da ikke stemme for idrettsutøvere som trener de samme musklene hver dag? F eks Therese Johaug, Ingebrigtsen-brødrene osv?

Anonymkode: e70ee...1f0

Muskelbunten trener styrke for vekst, og deler opp kroppen.

Han trener ikke hele kroppen hver dag.

De nevnt i innlegget over, trener utholdenhet.

Ingebrigtsen brødrene eier jo ikke muskelmasse, de løper den av seg. 

Du ser det godt på sprintere kontra langdistanse på løpere.

 

Anonymkode: 49cd8...d56

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som bygger, deler kroppen inn i områder. Mange todelt og noen tredelt. 

I tillegg for mange av de som nevnes her i tråden, er at de er profesjonelle. Altså, de trenger ikke gå på jobb. De kan sove, spise trene, slappe av.

Feilen mange av oss vanlige gjør, er at vi setter i gang med et veldig opplegg, men har jobb, hus og familie i tillegg som skal ivaretas, mens vi trener som proffe.... Da blir det for veldig lite restitusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks 3 økter i uken uansett program ... :) Det vil du vinne på! 

Anonymkode: 2cc76...c1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Maks 3 økter i uken uansett program ... :) Det vil du vinne på! 

Anonymkode: 2cc76...c1e

Slik jeg trener , både nybegynner samt - vidrekommende programmering, etter vidrekommende fasen vil jeg muligens trene 531 som går over 4 dager, men less is more🙂 kan til og med være at jeg kjøre 4 dagers 531 programmet 3 dager  i uka… hvorfor ikke når man først har lagd seg en rutine med trening 3 ganger i uka🦵. Kunne ønske folk parkere tanken om menge og heller la fokus på progressiv overbelastning, øvelse valg , teknikk og lengst mulig (effektivt )bevegelse utslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk sier til meg at man må ha restitusjon for å bygge muskler mellom øktene. Men jeg ser videoer av en som kaller seg muskelbunten på TikTok som er svær og han sier at han er på gunnen hver bidige dag å trener hardt. Jeg vil tro at mange bodybuildere trener hver eneste dag. Kanskje har max en eller to hviledager i uka.

Jeg er kvinne og jeg har ikke planer om å bli bodybuilder. Men jeg trener nesten hver dag. Men jeg trener ikke like hard styrke hver dag.

 

 

Anonymkode: 2d087...2bc

Nå må folk snart forstå at man selvfølgelig ikke kan bruke Tik Tok som fasit på noe som helst.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Maks 3 økter i uken uansett program ... :) Det vil du vinne på! 

Anonymkode: 2cc76...c1e

Ts her. Glemte å legge til i tråden her at jeg er lberbelri. Jeg har en bmi på ca 30 som vil si jeg er 173, 5 høy og veide 105 kilo på det meste. Veide 98 kilo i oktober når jeg meldte meg inn på gumnen. Nå har jeg gått ned 10 cm etter oktober.

 

Hvis jeg bare trener tre økrer i uken så vil ikke jeg dorbrenne nok kalorier til å gå ned i fettprosent og samtidig spise normalt. Jeg må forbrenne 1000 kalorier mer enn det jeg spiser hver dag 7 dager i uken for å forbrenne en kilo fett hver uke. Uten å da unne meg noe usunt i helger.

Dette klarer jeg selfølgelig ikke da jeg har et sosialt liv og koser meg med venner og familie av og til i helger.

Men jeg har klart å trene ca 13 t hver uke og gå ned ksndkje litt over en halv kilo i uka. Og når jeg trener får jeg mye mindre behov for godteri og kaker, alkohol osv

 

Men når jeg har blitt slank så skal jeg trappe ned til tre eller fire økter i uka kanskje

 

Men skki nå vil jeg trene ekstra for å få bort fettet 

 

Anonymkode: 2d087...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mezzosoprena skrev (56 minutter siden):

Nå må folk snart forstå at man selvfølgelig ikke kan bruke Tik Tok som fasit på noe som helst.

Bedre faglig innhold en KG faktisk , men ja man må lese seg opp selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ts her. Glemte å legge til i tråden her at jeg er lberbelri. Jeg har en bmi på ca 30 som vil si jeg er 173, 5 høy og veide 105 kilo på det meste. Veide 98 kilo i oktober når jeg meldte meg inn på gumnen. Nå har jeg gått ned 10 cm etter oktober.

 

Hvis jeg bare trener tre økrer i uken så vil ikke jeg dorbrenne nok kalorier til å gå ned i fettprosent og samtidig spise normalt. Jeg må forbrenne 1000 kalorier mer enn det jeg spiser hver dag 7 dager i uken for å forbrenne en kilo fett hver uke. Uten å da unne meg noe usunt i helger.

Dette klarer jeg selfølgelig ikke da jeg har et sosialt liv og koser meg med venner og familie av og til i helger.

Men jeg har klart å trene ca 13 t hver uke og gå ned ksndkje litt over en halv kilo i uka. Og når jeg trener får jeg mye mindre behov for godteri og kaker, alkohol osv

 

Men når jeg har blitt slank så skal jeg trappe ned til tre eller fire økter i uka kanskje

 

Men skki nå vil jeg trene ekstra for å få bort fettet 

 

Anonymkode: 2d087...2bc

Trening brenner gram og kosthold fikser KG, å trene seg ned i vekt tar mye tid samt unødvendig slitasje på ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Nå må folk snart forstå at man selvfølgelig ikke kan bruke Tik Tok som fasit på noe som helst.

Er det virkelig noen som gjør det? Ja ja, god bedring til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (2 timer siden):

Slik jeg trener , både nybegynner samt - vidrekommende programmering, etter vidrekommende fasen vil jeg muligens trene 531 som går over 4 dager, men less is more🙂 kan til og med være at jeg kjøre 4 dagers 531 programmet 3 dager  i uka… hvorfor ikke når man først har lagd seg en rutine med trening 3 ganger i uka🦵. Kunne ønske folk parkere tanken om menge og heller la fokus på progressiv overbelastning, øvelse valg , teknikk og lengst mulig (effektivt )bevegelse utslag. 

Du må følge det programmet heller :) regner med du sikter til https://forums.t-nation.com/t/5-3-1-how-to-build-pure-strength/281694

Jeg er over 40, så løfter 2 ganger i uken. Da er jeg klar hver gang, søvn og energi. Men 3 dager blir det MYE mindre hvile, alt må stemme. Mindre progresjon for min del. Som yngre 5 dager i uken pga konkurrerte i styrkeløft.

På instagram så frontes det at du skal TRENE hver dag, du MÅ...det ekstreme skal hylles. Skal trene uansett hvor trøtt og dårlig form du er...fordi "litt" er bedre enn ingenting. Amatøropplegg.

På treningsfrie dager skal kroppen ha hvile, vanlig aktivtiet som gåtur etc. Trapp i stedet for heis...etc. Spise ordentlig mat av råvarer.

 

Les mer:

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/wAMR04/en-av-verdens-fremste-kroppsbyggere-er-norsk-og-trener-bare-tre-timer-i-uken-dette-er-tobarnsfarens-hemmelighet

 

Anonymkode: 2cc76...c1e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...