Gå til innhold

Kanin eller marsvin?


Jullen

Anbefalte innlegg

Vi har lyst å skaffe oss kanin eller marsvin. Hva anbefaler dere som har erfaring med begge deler og hvorfor?☺️
 

Ser også at det er strenge regler for hvor stor boltreplass kaninene skal ha, men hvorfor  er det ikke like strengt med marsvin? Er ikke marsvin og kaniner egentlig nokså like i væremåte? 

Endret av Jullen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, de er det. De krever plass, riktig kosthold og jevnlige veterinærbesøk. De kan også leve i 8-12 år, begge to. Det er IKKE et lavgradsholdig dyr.

Anonymkode: c6f89...bb1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene, krever mye plass, stell og de er flokkdyr. 

Anonymkode: d01b3...7dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns kaniner har mer personlighet enn marsvin, men marsvin stinker vel ikke riktig så mye som kaniner. 

Anonymkode: cc83c...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig ulike typer dyr, og ikke helt like i væremåte nei. Kaniner trenger mer plass, de løper og hopper mer. Husk at begge typer MÅ ha selskap av artsfrender. 

Anonymkode: 5e11d...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil ha kanin så anbefaler jeg å skaffe «den store kaninboka». 

Anonymkode: 62e5b...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marsvin er mest allergifremkallende. Skaff gjerne to så de også har selskap i hverandre.

Og viktigst: Les dere opp på dyrene og deres behov før dere skaffer dem! Det er levende vesener med følelser.

Anonymkode: 2ffbe...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke disse dyrene bør være i bur.

De trenger også en flokk.

Man kunne hatt de løs på et eget rom i boligen, der man innredet med kasser, hyller, mange klatremuligheter, huler og ulike senger. Men tenk på den vaskingen…..

Både kanin og marsvin er helt avhengige av høy, det kan være veldig støvete og allergifremkallende. 
Marsvin er noe mindre kosete enn kanin.

Jeg jobbet noen år i en dyrebutikk, og har fått totalt avsmak på å ha dyr i bur.

 

Anonymkode: 3f361...d6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt en runde med marsvin, kommer jeg ikke til å gjøre det igjen, enda så søte de var. Hadde 2 stk, i et svært bur, med hvert sitt hus til å sove i. De sov aldri sammen. De hadde anledning til å gå ut av buret, men de var ikke interessert i det. Tok jeg de ut på gulvet eller på terrassen, hoppet de inn igjen ved første mulighet. Det var nok buret som føltes trygt. 

Hadde sagflis i buret, som måtte skiftes hver 4-5 dag for at det ikke skulle stinke. Det går også med mye høy. I tillegg fikk de salat, agurk, gulerøtter, pellets etc. Så det er jo en kostnad og en jobb. Vannflasker må skylles hver dag, man må ha c-vitamin tilskudd i vannet. Man må sjekke klør og tenner ofte, og venne dem til dette, samt kloklipp. Den ene min brakk fortennene en gang og fikk problemer med å spise en stund,måtte den ha findelt mat. 

Jeg håndterte mine mye, men de ble aldri veldig tamme eller kosete. De var mest opptatt av mat, mye skriking og oinkoink hvis noen nærmer seg kjøleskapet. 

Anonymkode: 99576...2aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...