Gå til innhold

Polen juli?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
Vi vurderer en uke i gdansk ca i midten av juli, med mulighet for å reise til Sopot hvis det er fint vær. Jeg har aldri vært i Polen om sommeren og er usikker på både vær og temp i vannet. 
Noen her som har reist til Polen om sommeren, gjerne både gdansk og sopot? Fordeler/ulemper? Andre anbefalinger/reisemål? 
 

På forhånd, tusen takk for alle konstruktive svar☺️

Anonymkode: b333a...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan være både heldig og uheldig med været i Polen i juli. Jeg var en uke i Sopot i juli for to år siden, hadde jevnt over fint vær  men ikke så varmt, 18-20 grader. Siste dagen hadde vi 27 grader🌞 Fordelen er at det er et rimelig reisemål, og du kan kombinere Gdansk/Sopot/Gdynia. Dersom været svikter litt tror jeg ikke det er så mange timene med tog til Warszawa heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei. 
Vi vurderer en uke i gdansk ca i midten av juli, med mulighet for å reise til Sopot hvis det er fint vær. Jeg har aldri vært i Polen om sommeren og er usikker på både vær og temp i vannet. 
Noen her som har reist til Polen om sommeren, gjerne både gdansk og sopot? Fordeler/ulemper? Andre anbefalinger/reisemål? 
 

På forhånd, tusen takk for alle konstruktive svar☺️

Anonymkode: b333a...c01

Vært i sopot juli måned. Var 17-20 grader. Dessverre ingen syden og strand!!  Varierer veldig. Som Norge. Hvorfor ta sjansen? Reis til garantert varme= syden😎

Anonymkode: eb90a...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været var som i Norge da jeg var der. Litt regn og 18/20 grader den ene dagen,og opp til 27 grader og sol de andre dagene. I slutten av juli er det et marked i Gdansk. Kjempegøy om du liker sånt,styr unna hvis du ikke liker det,og syns det er slitsomt med masse folk..

Anonymkode: c5ac0...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemdinger☺️ Hvilke andre plasser vil dere anbefale? Som ikke er for dyrt men med garantert varme😎 Kun vært i Spania og Kypros tidligere så er åpen for forslag☺️ Gjerne ikke for mye turisme, selv om det ikke er til å unngå. Vurderer Sivota i Hellas, men har ikke vært i Hellas før.

Anonymkode: b333a...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulgaria er billig og bedre enn sitt rykte. Unngå Sunny Beach.

Anonymkode: d5aed...472

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Portugal er et herlig ferieland, dyrere enn Polen men fortsatt rimeligere enn mange andre steder. Det er også et land med mindre turisme enn f.eks Spania og Hellas. Kan anbefale både Lisboa, mindre byer utenfor Lisboa som f.eks Ericeira, og Algarvekysten. Sistnevnte er det mange turister men fins noen perler der også. Jeg var i Lisboa ifjor sommer og dro videre til Madeira, en nydelig portugisisk øy. Var innom flere land i løpet av ferien men disse stedene var rimeligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusle skrev (10 timer siden):

Portugal er et herlig ferieland, dyrere enn Polen men fortsatt rimeligere enn mange andre steder. Det er også et land med mindre turisme enn f.eks Spania og Hellas. Kan anbefale både Lisboa, mindre byer utenfor Lisboa som f.eks Ericeira, og Algarvekysten. Sistnevnte er det mange turister men fins noen perler der også. Jeg var i Lisboa ifjor sommer og dro videre til Madeira, en nydelig portugisisk øy. Var innom flere land i løpet av ferien men disse stedene var rimeligst.

Portugal har jeg ikke tenkt på. Er det noen hoteller du vil anbefale? 

Anonymkode: b333a...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Portugal har jeg ikke tenkt på. Er det noen hoteller du vil anbefale? 

Anonymkode: b333a...c01

Det kommer litt an på hvilken prisklasse du tenker på. Jeg bodde på et billig hotell (egentlig mer et hostel..) i Lisboa ifjor men det vil jeg egentlig ikke anbefale 😂😅 har bodd en gang på HF Fenix music hotel i Lisboa også, det var fresht men dyrere.

Jeg er godt kjent i Monte Gordo og Vila Real på Algarvekysten som ligger veldig nært Spania. Mindre sted, en del turister men fint utgangspunkt for aktiviteter og utflukter. Flere ok hotell der, f eks Dunamar som ligger rett ved stranda, eller Hotel Alba som er et billigere alternativ.

Madeira er rimeligere både mtp overnatting, mat og andre ting, enn både Lisboa og Algarvekysten. Har bodd på Hotel Madeira, som var helt ok, ligger sentralt i Funchal (hovedstaden). Så har jeg bodd på Four views monumental som ligger et par km utenfor sentrum, det var veldig fint.

Endret av Pusle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du til Polen så vær forberedt på å møte verdens sureste befolkning. Det er null smil å oppdrive (hvis de ikke blir betalt for å smile), engelsk som kommunikasjonsmetode er så og si fraværende og det er et meget slitent land.

Ville heller pekt nesa mot andre land hvor befolkningen setter pris på besøkende (gitt at man greier å oppføre seg).

Anonymkode: c4846...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skal du til Polen så vær forberedt på å møte verdens sureste befolkning. Det er null smil å oppdrive (hvis de ikke blir betalt for å smile), engelsk som kommunikasjonsmetode er så og si fraværende og det er et meget slitent land.

Ville heller pekt nesa mot andre land hvor befolkningen setter pris på besøkende (gitt at man greier å oppføre seg).

Anonymkode: c4846...b21

Jeg har vært mye i Polen, og synes de fleste er veldig hyggelige, og klarer å prate engelsk. 

Har vært i Polen 2 ganger i juli, ene gangen var det rundt 25 grader og strålende sol hver dag. Andre gangen var det rundt 20 grader, og noen dager sol, en dag regn, og 2 dager overskyet.

Anonymkode: 8bd66...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Unngå Sunny Beach.

Anonymkode: d5aed...472

Hvorfor det, egentlig?

Anonymkode: 49b8d...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 11.11):

Skal du til Polen så vær forberedt på å møte verdens sureste befolkning. Det er null smil å oppdrive (hvis de ikke blir betalt for å smile), engelsk som kommunikasjonsmetode er så og si fraværende og det er et meget slitent land.

Ville heller pekt nesa mot andre land hvor befolkningen setter pris på besøkende (gitt at man greier å oppføre seg).

Anonymkode: c4846...b21

Er det lenge siden du var i Polen? Jeg var der ifjor, og opplevde ikke dette i det hele tatt. Ingen problem med engelsk, og folk var jevnt over hyggelige. 
 

Som flere sier, så er Sopot/ Gdansk like ustabilt som Norge værmessig. Sammenlignet med Østlandet er det nok også mer regn enn normalt i Norge. Begge byer er fine og koselige, Sopot nydelig om det er fint vær. Det er hyggelig å leie sykler og sykle langs strandpromenaden. Men det er ikke så billig som det var før. Og det er helt ærlig ikke altfor mange attraksjoner. Det holder med en langhelg. 

Anonymkode: 5a7c7...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Budapest? Grei plass hvis du vil kombinere bade og byferie, i tillegg til at både Wien og Bratislava er kun en kort busstur unna.

Anonymkode: 9fe45...12d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Budapest? Grei plass hvis du vil kombinere bade og byferie, i tillegg til at både Wien og Bratislava er kun en kort busstur unna.

Anonymkode: 9fe45...12d

Enig. Mer stabilt vær enn kysten av Polen, og varmere. Det er mange badeanlegg i og rundt Budapest, og vil du bade i en innsjø, er Balatonsjøen ikke langt fra Budapest, og den er kjempevarm siden den er så grunn. 

Anonymkode: 11c2d...ba6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 11.11):

Skal du til Polen så vær forberedt på å møte verdens sureste befolkning. Det er null smil å oppdrive (hvis de ikke blir betalt for å smile), engelsk som kommunikasjonsmetode er så og si fraværende og det er et meget slitent land.

Ville heller pekt nesa mot andre land hvor befolkningen setter pris på besøkende (gitt at man greier å oppføre seg).

Anonymkode: c4846...b21

Har motsatt erfaring ang folk. Syns alle var blide og hyggelige. Rent og pent,og god mat. Engelsk er det mange som ikke kan,husk at ikke alle land i verden har engelskundervisning på skolene slik vi har i Norge. Dog syns jeg at de som jobbet på hotell,flyplassen osv der vi var kunne grei engelsk.  Drosjesjåførene,not so much! Lønner seg å ha adressen på en lapp eller tlf og bare vise dem. 

Anonymkode: c5ac0...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Støtter forslaget om Budspest.
Der kan man kombinere storby med stranda og basseng Besøk palatinus for basseng,lupa beach for strand og vannaktiviteter eller ta en tur til Balton for strand. Og et annet tips som mange ikke tenker på når man er ute reise er å søke opp om stedet man drar til har et animal Shelter som trenger hjelp fra frivillige.
I Budapest har de Noas ark som er fast frivillig dag på lørdager og de trenger alltid hjelp. Vi tilbringer alltid noen timer der og hjelper til med å tur med hundene(men det er mange andre ting de også trenger hjelp med )Man kan lese mer her: http://www.noeallatotthon.hu/index.php?pid=2&cid=1&lang=en

Anonymkode: 99e2d...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Tsjekkia (Praha)? Nydelig by.

Anonymkode: d8e9c...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt Lisboa. Vakker og spennende by ved havet, og kort vei med tog til pittoreske badebyer som Cascais.

Anonymkode: d5aed...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...