Gå til innhold

Barnslige navn til babyer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som synes at mange foreldre ser ut til å velge de barnsligste, søteste navnene til barna sine? For eksempel, navn som Emmeline, Mie, Eline, Fie, Theo, Emilian osv. Navn som høres ut som de var designet for kun barn. Noen andre som savner litt sterkere navn? Navn som høres ut som de hører til voksne. 

Anonymkode: 285e4...a63

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen andre som synes at mange foreldre ser ut til å velge de barnsligste, søteste navnene til barna sine? For eksempel, navn som Emmeline, Mie, Eline, Fie, Theo, Emilian osv. Navn som høres ut som de var designet for kun barn. Noen andre som savner litt sterkere navn? Navn som høres ut som de hører til voksne. 

Kjenner flere voksne damer som heter Eline og det høres absolutt ikke rart ut..

Anonymkode: d3909...90f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kjenner flere voksne damer som heter Eline og det høres absolutt ikke rart ut..

Anonymkode: d3909...90f

Mange navn folk synes er "barnslige" var vanlige for 100 år siden, men siden man kanskje ikke har hørt så mange voksne hete det den siste tiden virker de barnslige. Men vil jo bli helt vanlige navn på voksne om noen år uansett.

Anonymkode: 71244...262

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Av de navnene du skriver, er det ingen jeg kunne valgt selv. Men, det er jo helt vanlige navn. Når barna blir store vil jo navnene være en naturlig ting ved dem. 

Forstår ikke det med at noen navn kan være barnslige. Det er vel kanskje ikke noe bedre at små barn har navn som voksenlige? 

Jeg husker da jeg var liten, så lurte jeg på hva jeg skulle hete når jeg ble voksen.  Jeg kjente ingen andre med mitt navn, og trodde da at jeg måtte bytte da jeg ble voksen.  Men navnet har fulgt meg i over 50 år, og det duger godt på ei godt voksen dame også.  

Anonymkode: 53c73...4aa

AnonymBruker
Skrevet

På småbarn i vår bhg er det typiske navn som Henrik, Erik, Birk, Mia, Lisa og Maja som går igjen. Har tenkt at jeg synes det er godt å se at den sukkersøte trenden er over, folk velger skikkelige navn til barna sine :) 

Anonymkode: 0247d...7e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Forstår ikke det med at noen navn kan være barnslige. Det er vel kanskje ikke noe bedre at små barn har navn som voksenlige? 

Nå er du jo voksen veldig mye lenger enn du er baby, så det gir mer mening med et navn man kan vokse inn i enn et dillete navn som "kler babyen" :D

TS, jeg er enig med deg, men jeg har inntrykk av at mange av disse korte og veldig feminine navnene er litt på vei ut igjen. I min omgangskrets går det nå mer i navn som Johannes, Erling, Harald, Margrethe, Astrid osv. 

Anonymkode: 78c94...96a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Lowe!!!!!

Anonymkode: 0c6ef...5ac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig.

Mange tenker ikke på at lille søte Mio, og Milla og Emilian skal bli store sterke mannfolk, kanskje blir de dørvakt, kanskje kjører de buss kanskje blir de dommer eller sykepleier eller lege. De skal bli voksne med disse navnene. 

Anonymkode: 0609c...65c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Av de navnene du skriver, er det ingen jeg kunne valgt selv. Men, det er jo helt vanlige navn. Når barna blir store vil jo navnene være en naturlig ting ved dem. 

Jeg husker da jeg var liten, så lurte jeg på hva jeg skulle hete når jeg ble voksen.  Jeg kjente ingen andre med mitt navn, og trodde da at jeg måtte bytte da jeg ble voksen.  Men navnet har fulgt meg i over 50 år, og det duger godt på ei godt voksen dame også.  

Dette trodde også jeg

Anonymkode: a0e39...a9c

AnonymBruker
Skrevet

Eline tenker jeg på som et stødig kvinnenavn. Artig å høre at noen ser på det som ett sukkersøtt babynavn.

Anonymkode: 64a7e...d6e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme tenker jeg om mange navn. Jeg syntes navn som Frida, Jonas, Ida, Emma, Bea, Pia feks er «barne navn». Mens navn som Odd, Trygve, Jan, Berit, Unni, Randi feks er navn som kler voksne. 

Ikke noe i mot noen av navnene, og kjenner flere med «voksen» og «barne»-navn, men i mitt hode så høres det rart ut med ei dame på 50 år som heter Frida, eller en gutt på 2 år som heter Odd. 

Anonymkode: 86341...733

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Samme tenker jeg om mange navn. Jeg syntes navn som Frida, Jonas, Ida, Emma, Bea, Pia feks er «barne navn». Mens navn som Odd, Trygve, Jan, Berit, Unni, Randi feks er navn som kler voksne. 

Ikke noe i mot noen av navnene, og kjenner flere med «voksen» og «barne»-navn, men i mitt hode så høres det rart ut med ei dame på 50 år som heter Frida, eller en gutt på 2 år som heter Odd. 

Jonas, Ida, Emma, Bea og Pia er jo dagens ung voksengenerasjon 😁 

Typiske "babynavn" i dag er Milo, Fie, Emelie, Emilian, Linus, osv. Men ja, jeg tror også at den sukkersøte trenden er på vei ut. Mye flotte stødige navn som er på vei tilbake! 

Men det betyr ikke at så mange babyer får navn som Bengt Olof 😁

Anonymkode: fcbe1...b02

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så rart, jeg forbinner navnet Frida og Bea med eldre damer og synes det høres rart ut på små unger😅

Anonymkode: 60013...e35

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en ku som heter Frida.

Jeg har valgt nøytrale navn til mine barn. Kjipt å være bankdirektør og hete Maxsimilian. 

Anonymkode: d5f89...6b8

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Helt enig.

Mange tenker ikke på at lille søte Mio, og Milla og Emilian skal bli store sterke mannfolk, kanskje blir de dørvakt, kanskje kjører de buss kanskje blir de dommer eller sykepleier eller lege. De skal bli voksne med disse navnene. 

Anonymkode: 0609c...65c

Oldemor het Milla, men du har forsåvidt rett i at hun aldri ble et stort, sterkt mannfolk 😛 

Anonymkode: 71244...262

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, savner litt sterkere navn. Synest helt ærlig at menn bør ha en R i navnet sitt for å fremstå mest mulig mandig 😅 

Anonymkode: 5ca1e...b5d

AnonymBruker
Skrevet

Slik har eldre generasjoner snakket i alle år.

Dere begynner bare å bli gamle, og satt. 

Anonymkode: 0a481...9bb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet om ei gammal dame som heter Vesla, rart hun ble voksen med det navnet 😁

Anonymkode: 0de3e...f57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv heter jeg Malin og husker jeg kjente ikke til noen voksne som heter det, før jeg ble voksen selv. Det er nok en generasjonsgreie 😅

Anonymkode: d9103...f30

Skrevet

Jeg gav barna 2 navn, så får de velge når de bli eldre. Jeg valgte selv mellom navnet mitt som hoved navn når jeg ble 16. Og navn er noe man vokser med og føler man seg helt feil i det så kan man skifte det til absurde ting som Godag Mann Økseskaft om det føles rett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...