Gå til innhold

Studere psykolog eller bioteknolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Som mange andre skal jeg begynne på nytt studie til høsten, men er noe usikker på hva jeg vil. Per nå står det mellom psykologi (profesjonsstudiet) og bioteknologi.

 

Slik jeg ser det er argumentene for og imot:

 

Psykologi:

For: gode jobbmuligheter og sannsynligvis bra lønn, bredt fagfelt med flere muligheter, tror jeg vil like studiet. 

Imot: kan ikke helt se for meg å jobbe som psykolog, tror jeg er mer interessert i studiet enn selve jobben.

 

Bioteknologi: 

For: faglig sett synes jeg dette virker mer interessant en psykologi, elsket kjemi og biologi på VGS

Imot: mer usikkert jobbmarked, redd for å ikke få relevant jobb

 

Jeg kommer inn på begge, og vet at det selvfølgelig er helt greit å velge feil og søke på noe annet til neste år :)

Det jeg lurer på er om noen av dere har studert psykologi og/eller bioteknologi og har noen erfaringer eller anbefalinger å dele. Setter pris på alle svar.

På forhånd takk:)

 

Anonymkode: 8c955...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel hvis du kan gå i bresjen for å lage en medisin som fungerer så velger du bioteknologi. 

Anonymkode: 37ae9...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert bioteknologi. Det er særdeles få jobbmuligheter, noen i Oslo men ellers dårlig. Kan være muligheter hvis du går for oppdrett (men da er ren biologi mer relevant) eller miljø (typ hms), men ellers er det mange om svært få bein. 

 

Anonymkode: e787d...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bare disse? Hva med lege, for eksempel? Hvis du er interessert i forskning og medisinske fag, er det en mye enklere vei inn i forskning og administrative/ledende stillinger enn bioteknologi. Hva med siv.ing? 
Vær også klar over at psykologi er på et slags skjæringspunkt mellom medisin og samfunnsvitenskapelige emner som ikke nødvendigvis passer alle. Det er hverken fugl eller fisk. Hvis du er veldig naturvitenskapelig rettet trenger ikke det være en god match for deg. 
 

Anonymkode: 754a4...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett må du velge studium etter jobben, ikke studiet! Studiet varer i maks seks år, mens jobben er 35+ år. 

Anonymkode: 754a4...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykolog. Jeg er farmasøyt og kan fortelle at det er lite muligheter i legemiddelindustrien i  Norge. Har selv flyttet til Sveits

Anonymkode: 5ab22...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde ikke velge bioteknologi. 

Anonymkode: b14ed...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, du burde ikke velge noen av de to. Gå tilbake til startpunktet og se etter andre muligheter som du kanskje ikke har sett på ennå.

En bør ikke jobbe som psykolog når man ikke er ordentlig interessert i det, og som du selv sier: du er ikke interessert i jobben som psykolog og du kan ikke se deg selv jobbe med det.  Det er i seg selv et klart svar som det går an å få.

Psykolog bør ikke vurderes i det hele tatt. Studiet har allerede altfor mange unge kvinner som har valgt det på altfor feil grunnlag og det er derfor mange klager over at de psykologene de finner, at de suger rett og slett og sier bare "mhm" og noterer noe ned og sender en av gårde ut døra. 

Bioteknolog kjenner jeg ikke mye til, så jeg skal ikke uttale meg om det. Har hørt om bioingeniør, men ikke bioteknolog. 

Høres ut som begge alternativene dine ikke er noe særlig, så det er bedre at du går tilbake til blanke ark og finner ut hva som egentlig interesserer deg. 

 

Anonymkode: d5488...552

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En bør ikke jobbe som psykolog når man ikke er ordentlig interessert i det, og som du selv sier: du er ikke interessert i jobben som psykolog og du kan ikke se deg selv jobbe med det.  Det er i seg selv et klart svar som det går an å få.

Psykolog bør ikke vurderes i det hele tatt. Studiet har allerede altfor mange unge kvinner som har valgt det på altfor feil grunnlag og det er derfor mange klager over at de psykologene de finner, at de suger rett og slett og sier bare "mhm" og noterer noe ned og sender en av gårde ut døra. 

 

Anonymkode: d5488...552

Selv om man tar profesjonsstudiet i psykologi, må man ikke jobbe klinisk som psykolog etter studietiden. Man kan fint jobbe med forskning, eller innen andre  arbeidsområder i psykologien. Så det er ikke slik at, hvis man ikke kan se for seg å jobbe som psykolog - så bør man ikke utdanne seg til å bli psykolog. Forstår godt hvorfor TS ønsker å ta profesjonsstudiet, uten et ønske om å jobbe som psykolog. Å ta bachelor + master i psykologi, ville ikke vært et alternativ.

Selv er jeg spesialpedagog (har master), og jeg elsker fagfeltet mitt. Men har ikke lyst til å jobbe med enkeltindivider, men derimot med forskning og opp i systemet.

Anonymkode: b7bcb...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg noen av de to. 

Om du ikke kan se for deg å jobbe som psykolog eller forske innen psykologi, ikke veldig dette studiet. 

Det er altfor få jobbmuligheter i Norge for bioteknologi. Om du vil studere noe som er garantert jobb etterpå, velg noe annet.

Du har nok et smart hode og et bra snitt. Hva med informatikk? 

Anonymkode: 59b0d...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for alle svar!

Ser mange gode poenger her, skal nok undersøke hvilke andre studier som finnes🤔

Ts

Anonymkode: 8c955...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Selv om man tar profesjonsstudiet i psykologi, må man ikke jobbe klinisk som psykolog etter studietiden. Man kan fint jobbe med forskning, eller innen andre  arbeidsområder i psykologien. Så det er ikke slik at, hvis man ikke kan se for seg å jobbe som psykolog - så bør man ikke utdanne seg til å bli psykolog. Forstår godt hvorfor TS ønsker å ta profesjonsstudiet, uten et ønske om å jobbe som psykolog. Å ta bachelor + master i psykologi, ville ikke vært et alternativ.

Selv er jeg spesialpedagog (har master), og jeg elsker fagfeltet mitt. Men har ikke lyst til å jobbe med enkeltindivider, men derimot med forskning og opp i systemet.

Anonymkode: b7bcb...a75

Men det finnes mange muligheter for forskning uten å ta et profesjonsstudium. Og hvis forskning er veien man ønsker å gå, kan det nok være enklere med autorisasjon som lege enn som psykolog - og bachelor+master i psykologi er også et alternativ da, som kanskje forbereder deg vel så godt på forskning som profesjonsstudiet i psykologi. Grunnen til at jeg tar opp leger vs psykologer her et at det er flere stipendiatstillinger å ta av for leger, rett og slett. Med kun master er det veldig begrenset hva du får gjort forskningsmessig uansett. 

Anonymkode: 754a4...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært innom å studere medisin av den grunnen flere her nevner - det er mange muligheter når man er ferdig utdannet lege. Snittet mitt er akkurat litt for lavt til å komme inn i Norge, så må altså bruke noen år på å forbedre noen karakterer og få alle alderspoeng eller studere i utlandet. 

Er også, som noen skriver her, redd for å gå i den fella som mange andre gjør - å velge studier med høy status fordi jeg har gode karakterer, og ikke fordi det faktisk er det jeg brenner for.

Ts

Anonymkode: 8c955...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har også vært innom å studere medisin av den grunnen flere her nevner - det er mange muligheter når man er ferdig utdannet lege. Snittet mitt er akkurat litt for lavt til å komme inn i Norge, så må altså bruke noen år på å forbedre noen karakterer og få alle alderspoeng eller studere i utlandet. 

Er også, som noen skriver her, redd for å gå i den fella som mange andre gjør - å velge studier med høy status fordi jeg har gode karakterer, og ikke fordi det faktisk er det jeg brenner for.

Ts

Anonymkode: 8c955...11c

Jeg tror det kan bli hardt å studere medisin i seks år uten egentlig å ville bli lege også. Men jeg foreslo det fordi det er et studium som åpner mange dører. Hvis jeg var deg, ville jeg sett på diverse siv.ing-studier. 

Anonymkode: 754a4...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad i kjemi og jeg kan anbefale ingeniørstudier. Jeg har jobbet i helsevesenet, universitetssektoren og oljebransjen. Så det er en anvendelig grad. Var veldig interessert i helse og forskning, men etter et par år innen UH-sektoren og akademia forsto jeg at det ikke var noe for meg.

Nå jobber jeg med prosjekter og teknologi og er kjempefornøyd med det. 

Anonymkode: f963e...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...