Gå til innhold

Oppdrettslaks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem i alle dager er det som kjøper og spiser dette etter alle oppslagene om lakselus, skade på reker og skalldyr, giftig fiskefor, enorme mengder kloakk, antibiotika, forferdelig mange døde leppefisk, ødelagt og selvdød fisk som selges som premiummat, overfyllte merder, skadede og selvdøde laks i hopetall, plastforurensing, masserømninger av fryktelig mange laks, ødeleggelse av villaksstammene, sprenging av øyer og skjær irørt skjærgård, nedbygging av strandsonen, milliardærer som ikke tar noen som helst hensyn til miljø, dyr og mennesker og som hyler og skriker om at betaler for mye skatt selv om de har milliardoverskudd, oppdrettsanlegg som krever å få beskjed før uanmeldte inspeksjoner, smuggling, rettsaker og trusselbrev etter krav om å følge lover og regler, fiskefor som fraktes fra andre siden av kloden og villfisk som fiskes for å brukes som mat til oppdrettslaksen?

Dette var det jeg som vanlig person kom på i farta, og da er det sikkert mye jeg har glemt og ikke vet om.

Hvem er det som frivillig kjøper og spiser(!) dette svineriet i 2024?

 

Anonymkode: 202dc...173

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som ikke tar alle overskrifter i dagbladet som den fulle sannheten? 

Anonymkode: cad2b...6b1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som ikke tar alle overskrifter i dagbladet som den fulle sannheten? 

Anonymkode: cad2b...6b1

Ja, men hva med alle overskriftene i vg, nrk, tv2, nettavisen og alle andre steder?

Anonymkode: 202dc...173

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men hva med alle overskriftene i vg, nrk, tv2, nettavisen og alle andre steder?

Anonymkode: 202dc...173

Om jeg skroller for eksempel VG nå så lærer jeg utelukkende at hyttetur med storfamilie betyr krangling, og at togene på østlandet aldri går. 

Veldig informativt. 

Anonymkode: cad2b...6b1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du leser artiklene og ser bildene av oppdrett av laks, tror du da at de lyver?

Anonymkode: 202dc...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke dagens statistikk, men for noen år siden, døde én av fem oppdrettslaks. Mye av den laksen ble solgt, det har vi jo sett i media. Men tenkt på resten av laksen, når én av fem døde, tyder det på at mesteparten av resten av laksen er syk. Så man spiser enten syk eller død laks. Det er en ekkel tanke. 

Selv spiser jeg laks fordi det inneholder omega 3. Det er jo ikke så mange andre alternativer. Makrell ja, men det selges jo stort sett i sommersesongen. Laks er litt ekkelt, men det er ikke et usunt produkt. Det er sunnere enn mange andre middagsalternativer

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det meste av den norske laksen havner i utlandet, og de følger neppe med på norske medier. Og om de gjorde det, bryr de seg nok fint lite om hva som foregår i lille Norge akkurat som få i Norge bryr seg med hvordan klær og elektronikk produseres i Taiwan.

Eksporten av laks fra Norge er mer enn 1,2 millioner tonn i året. Det tilsvarer 9,6 milliarder laksefileter á 125gr. Det er mer enn en laksemiddag til hver eneste innbygger på kloden. Om vi skulle spist all denne laksen i Norge, ville hver levende norske innbygger over 0 år måtte spise fem laksefileter HVER DAG hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du da? Tenker du at kjøtt- og eggproduksjon er uten problemer og utfordringer? Du må lese mer enn overskrifter på dagbladet før du konkluderer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke tanken på å spise den laksen.

Én ting er nå alle de tingene som er galt med næringen og hvordan de driver, men når man vet hva den fisken faktisk spiser og at næringen er villig til å gå til krig for å slippe å fortelle kjøpere at de har listeriaproblemer, da er det liksom nok. 

Ikke har jeg lyst til å spise produktet og det kjennes også helt greit å ikke støtte næringen. 

Hva man spiser i stedet? Jeg spiser makrell, sardiner, selvfanget fisk, torsk, reker og blåskjell. Men ikke så ofte. Ellers økologiske egg, ost, sau og reinsdyr. 

Innimellom norsk storfe og svin og kylling, men det er av vane, tradisjon og fordi vi ikke alltid gjør det vi burde.

Endret av Elle Melle
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elle Melle skrev (6 minutter siden):

... at næringen er villig til å gå til krig for å slippe å fortelle kjøpere at de har listeriaproblemer, da er det liksom nok. 

...

Ja, dette punktet glemte jeg, og det er alene nok til at jeg mister all lyst på å spise oppdrettslaks. 🤢🤮

Anonymkode: 202dc...173

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (13 timer siden):

Det meste av den norske laksen havner i utlandet, og de følger neppe med på norske medier. Og om de gjorde det, bryr de seg nok fint lite om hva som foregår i lille Norge akkurat som få i Norge bryr seg med hvordan klær og elektronikk produseres i Taiwan.

Eksporten av laks fra Norge er mer enn 1,2 millioner tonn i året. Det tilsvarer 9,6 milliarder laksefileter á 125gr. Det er mer enn en laksemiddag til hver eneste innbygger på kloden. Om vi skulle spist all denne laksen i Norge, ville hver levende norske innbygger over 0 år måtte spise fem laksefileter HVER DAG hele året.

Dette. Jeg bor i et annet land i Europa, og her er fremdeles laks fra Norge helt ukritisk opphøyd til fantastisk mat. 

Anonymkode: c294b...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser ikke oppdrettlaks.  Har ikke appetitt for den lenger.  Jeg synes det er makabert å lese om den høye dødeligheten, lakselus osv.  Næringen klarer jo ikke å få bukt på problemene.  Bedre blir det heller ikke når Mattilsynet melder om selvdød fisk som er blitt videresolgt.  

Vi kjøper heller frossen fisk av torsk og sei.  Den fryses ombord i fiskebåten, og er så "fersk" som det går an.  Siden vi bor i Lofoten, fisker vi også en del selv, eller vi kjøper hos naboer og venner som har fisket.  Har fisk til middag tre dager i uka.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...