Gå til innhold

Equity og startup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Er det noen her som har erfaring fra startup selskaper som tilbyr equity i tillegg til lønn? Jeg har skjønt det slik at lønna er kanskje litt dårligere, men så skal equity være en slag langtidsinvestering som skal lønne både bedrfiten og ansatte. Greit nok det, men hvordan funker det i praksis? Jeg har fått tilbud om jobb i ganske ny starup-bedrift som skal få flere investorer i høst, men de ønsker at jeg starter tidlig. De kan ikke tilby meg lønn enda, men de betaler i equity. Siden det er en startup og dermed ikke så mye struktur eller opplæring så vil det kreve en del ekstra arbeid av meg for å sette meg inn i ting. Har dere erfaring med sånn ordning, eller bare generelt fra startup i veldig starfasen? Jeg har en 50% stilling ut sommeren som er ganske grei å ha på CVen så jeg stresser ikke så mye, men så blir jeg redd for å ikke ha noen andre jobbmuligheter og er redd for å velge feil.  

Anonymkode: 6cd4c...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er betydelig risiko å gå inn på noe sånt. Du blir i realiteten en gründer selv.

Man hører historier om folk som har blitt steinrike på å godta equity fremfor lønn i startups. Men de hører med til unntakene. De aller fleste går i minus på en sånn avtale, fordi de aller fleste startups feiler innen 5 år. Men hvis du virkelig tror på ideen og produktet så er det ikke noe galt i gå inn i det. Men det betyr som sagt at du i praksis blir en gründer. Det passer ikke alle.

 

Anonymkode: ee8e0...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...