Gå til innhold

Kjøring til venstre i lyskryss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har oppkjøring om kort tid, håper noen som vet hva loven sier om dette kan svare meg. Finner ikke noe om det på lovdata.

Mener Trafikklæreren har sagt dette, men foreldrene mine er uenig, så jeg er usikker på hva jeg skal gjøre.

(Om du er lokalkjent, det gjelder krysset før jernbanestasjonen på Lillehammer, ved kjøring nedenfra og skal krysse til venstre inn mot stasjonen).
Jeg skal til venstre i et lyskryss. Det er to felt i min kjøreretning, høyre felt fører rett frem og venstre felt er for kjøring til venstre. Det er ikke hjelpepil i dette krysset. Når det blir grønt kjører høyre felt rett frem og de i mot kjører rett frem. For oss til venstre må vi derfor avvente på ledig luke (om det kommer bil eller ikke). Spørsmålet gjelder denne utfordringen. Hvis det er tett trafikk imot, velger jeg å kjøre over stopplinjen på grønt, venter til det blir tomt for biler som det ca blir når det blir gult også kjører jeg over før det blir rødt. 
På den måten sikrer jeg at det kommer en bil over i det minste på hvert grønt lys. Men er det faktisk lov å kjøre over stopplinjen/forbi lyssignal og vente på fri bane?

Anonymkode: fc9b1...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er lov å kjøre inn i krysset, vente til det er tomt for biler fra motsatt retning, og så svinge til venstre. Er nok ikke noen forandring på det siden jeg selv kjørte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

👍 Mener du har beskrevet rett prosedyre her ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrevet rett prosedyre. 

Anonymkode: 024d0...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du både lov til og du bør, for å bedre trafikkavviklingen.

Husk at grønt og rødt lys bare har betydning for om du har lov til å krysse stopp-linjen før krysset eller ikke.

Du bør dog ikke kjøre inn om det står et par biler foran deg og venter allerede, da du neppe vil rekke å komme deg ut før kryssende vei får grønt.

Anonymkode: 7eb32...9cb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig :) 

Anonymkode: 8cf7e...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville nok hørt på trafikklærer ja

Anonymkode: 13cec...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...