Gå til innhold

Løsninger mot flått?


Gjest casca

Anbefalte innlegg

Gjest casca

Kommer ikke til å gi giftpiller eller sette på et halsbånd med insektgift på valpen, så er det noen som har gode erfaringer og resultater med alternative løsninger?

Er noe solid forskning på kokosfett mot flått, siden det inneholder et virkestoff som skal gjøre flåtten desorientert og ikke klare å feste seg. Ulempen der (selv om jeg ikke har prøvd enda) er lukt, fettete pels og at det jevnlig må påføres. 

Vurderer også dufthalsbånd eller Biohalsbånd/vibrasjon, men må lese mer om det og få høre andres erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lite annet funker. Prøv evt lavendeldråper eller tea tre olje.

Anonymkode: 5b40e...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sjampo? En vask holdt i ca 1 måned for ene katten som er "spesielt utsatt" (sover mye i gress og busker om sommeren). På andre katten virka effekten til å vare lenger. Merkbar forskjell var det da

Jeg har kun testet KW sin loppe- og flåttsjampo, men virker ganske grei

Anonymkode: df3a9...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosolje lukter ikke mye. 
Men det gir selvsagt en oljete pels som trekker til seg absolutt alt av støv, sand, jord, og annet møkk. 
Jeg har testet kokosolje på katt, og det funker bra. Det vil si, der oljen er smurt inn da, resten av dyret får fortsatt flått. 

Men hvis du er bekymret for lukt av kokossoljen, hvor er da logikken i å vurdere dufthalsbånd?? 
Biohalsbånd lukter som om man nettopp har dynket dyret i myggolje. 
 

Anonymkode: dc53c...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Centaura insektsspray til hund, hest og menneske. Den har vært effektiv mot bitende innsekter på valpen/hunden min, som ellers ville ha vært full av sår etter en dag i marka. Har ikke så kjempemye flått her, men har ikke fått en eneste flått på hunden forrige sesong. Det er den jeg foretrekker å bruke på meg selv også. 

Den er inneholder et insektsavvisende stoff Icaridin som er ment til å ligne på piperin, et naturlig stoff i pepperplanter. Det skal ikke være skadelig for verken dyret eller oss (eller insektet), men fisk vil tåle stoffet dårlig. Vet ikke hva du legger i "gift" da, om det omfatter alle syntetisk fremstilte stoffer. Vil ikke anbefale å gni inn valpen i pepper! 😆

 

Anonymkode: 49bbe...cb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...