Gå til innhold

Hvilke yrker er du imponert over/ser du opp til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som jobber på hospice.

Anonymkode: aa4cf...b45

AnonymBruker
Skrevet

De som jobber med sosialstønad på NAV. 

Prester

Anonymkode: 8bfeb...79d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Disse har jo også typisk viet hele livet sitt til jobben for å kunne klatre opp i systemet og til slutt bli toppsjef i et av de største selskapene i Norge.  Om du virkelig ønsker å tjene 3 millioner kroner i året, er normalt oppegående og villig til å ofre alt av fritid i mange år så klarer du å tjene 3 millioner kroner i året. 

Anonymkode: 5e435...b60

In your dreams! 😂

Snakk om være misunnelig!

Anonymkode: 395a7...3c4

AnonymBruker
Skrevet

bohemene - de som driter i penger og status og som er genuint solide folk som jobber i alle drittjobbene fordi det er akkurat nok til å leve uten å leve for å jobbe.. 

Anonymkode: 73cb0...0a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

In your dreams! 😂

Snakk om være misunnelig!

Anonymkode: 395a7...3c4

Jeg skjønte ikke innlegget ditt. Hvordan er jeg misunnelig? Om noe så handlet jo innlegget mitt om at man ikke bør misunne de som tjener ekstreme summer  fordi de mest sannsynlig har måttet jobbe ekstremt mye for å få den lønnen. 

Anonymkode: 5e435...b60

Skrevet

Sykepleiere, lærere, brannvesen, elektrikere, krimtekniker/drapsetterforsker. 

AnonymBruker
Skrevet

de som tar seg av demente.

Anonymkode: 6139e...7c7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten beundring (eller kanskje forundring) over de som tør trå inn i jobber som for meg fremstår som uhåndgripelige. Leste nettopp om en FB-venn som skal tre inn i en ny stilling. Men litt omskriving beskrives stillingen sånn ca slik:

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i XXXX. Personen skal ha det overordnede ansvaret for å lede avdelingen for kunnskap og kommunikasjon og vil ha en sentral rolle i ledelsen av XXXX. Personen skal ha ansvar for å utvikle og iverksette strategisk kommunikasjon for å øke bevisstheten om opphavsrett og gi retning og lede kommunikasjonsarbeidet.

Skal samarbeide med xxx dyktige og hyggelige medarbeidere og til å ha tett kontakt med relevante myndigheter, XXXXs medlemsorganisasjoner og andre samfunnsorganer.

Jeg synes det er så mange slike ledende stillinger som jeg ikke helt klarer å se hvordan en arbeidshverdag ser ut. Ofte har de som tar slike jobber bred erfaring i andre stillinger, men ikke nødvendigvis tilsvarende den man trer inn i. Jeg beundrer litt motet til å påta en slik rolle som for meg fremstår som diffus og lite konkret. Det er den helt sikkert ikke, men jeg hadde ikke ant hvordan man griper an noe slikt. 

Anonymkode: 73698...129

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 20.37):

Hvilke yrker er du imponert over/ser du opp til?

Anonymkode: 2dda1...2f8

Etter coronaen spesielt: butikkmedarbeidere. fyttefaen for en jobb de gjorde.

Ellers alt av helsepersonell!

renovatører - uten dem går norge under...

Anonymkode: 025d0...65a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle som redder liv

Alle som beskytter barn

Alle som kan jobben sin godt nok til å oppdage den minste feil, spesielt da i yrker der den minste feil kan få store konsekvenser. (Men ikke de som pirker unødvendig hvor det ikke er sååå viktig) 

Alle som er gode på medmenneskelighet og det å jobbe med andres selvfølelse. F.eks Sykehusklovnene har en spesiell plass i hjertet mitt. 

Alle som skaper mye for andre. Og det kan være mye rart. (Carsten Tourrenc som driver Antikvariatet i Trondheim er et godt eksempel. Han oppdaget virkelig mye spennende som reisende og musiker, men valgte å komme hjem og lage Jam Session og konserter for alle. De folka der de gjør plassen så inkluderende at alle kommer, uansett nasjonalitet og "status". Herlig! Og han brukte ikke opp alle penga eller tok alt selv, slik mange gjør på toppen, han sparte heller, -og dermed klarte de å dra cafeen igjennom Covid uten å måtte si opp folk. Er den mest avslappende lederen med full kontroll jeg har sett tror jeg, han har et utrolig godt forhold til de fleste, og sitter ofte i hjørnet i uteserveringen og klimprer litt, eller drar frem pianoet når han legger merke til at jazz-linja er der for en kaffe. Tommel opp!)

Jeg kunne nevnt 1000 andre fra inn og utland om jeg hadde hatt tid. Det er mange herlige, smarte og inkluderende skapere der ute, og kultur med alt det innebærer, er så viktig. 

Og alle som forsøker å redde planeten vår fra problemer. Folk som rydder elver og sjøen og marken for søppel  og forskere som prøver å finne ut av ting. Folk som planter trær og forsøker å gjøre jorden grønnere igjen. 

Folk som jobber med flyktninger og med internasjonale utfordringer, spesielt direkte med andre mennesker -og som gjør dette med hjerte og medmenneskelighet. Det er en komplisert oppgave å skulle forstå seg på andre kulturer samtidig som kan forsøker å hjelpe. 

Kan fortsette i evigheter, det er så mange, også de som allerede er nevnt av andre i tråden

Det er nesten "lettere" å snakke om de jeg ser ned på, -alle de som skader folk, samfunn og natur 

Anonymkode: 1101f...5bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...