Gå til innhold

Hvilke yrker er du imponert over/ser du opp til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke yrker er du imponert over/ser du opp til?

Anonymkode: 2dda1...2f8

Alle, så lenge arbeidsmoralen er høy!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Norja said:

Som kontorrotte - alle som kan noe «ordentlig»!

Tømrere, rørleggere, elektrikere, blomsterbindere, konditorer, yrkessjåfører…sånne folk.

Hadde jeg kunnet velge om igjen, så hadde jeg sørget for et fagbrev i bunnen før jeg tok fatt på universitetsstudiene. 

Og jeg er en av de som går andre veien nå. Har fagbrev og noen års erfaring fra et av de yrkene du nevner. Digga jobben og er innstilt på at jeg neppe kommer til å trives like godt i en jobb igjen noen gang. 

Men lønna var helt latterlig lav så derfor studerer jeg nå til siv.øk for å bli kontorrotte. Gjøre noe litt mindre ordentlig, og tjene dobbelt så mye.... minst....

Anonymkode: 18885...273

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av kollegaene mine både i barneboligen og i akutt psykiatrien. 
Men også et par venner som er fastleger, en som er psykolog, en som er lærer på ungdomsskolen og et par som jobber i barnehage. Det går ikke utelukkende på yrkene, men hvordan de er i yrkene sine. 

Anonymkode: b2d84...197

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endo skrev (2 timer siden):

Renholdere og renovatører. Uten disse stopper Norge og at de orker jobbe for den beklageligvis lille lønna de får er helt utrolig. Fantastiske folk. 

Er Ji derfor 95% av alle renholdere er utenlandske, snakker dårlig norsk og ikke får andre jobber😓 Takker de nei får de jo ikke bli i Norge. Av samme grunn er lønna ræva også. Hadde garantert vært mer lønnsøkning i det yrke om der var flere nordmenn. Det er ingen logikk at bosstømmere (menn) tjener godt og renholdere (mest kvinner) på bunn..

Anonymkode: 28dfa...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønder. 

Og barnehageansatte, sykepleiere, hjelpepleiere og lærere. 

Renhondere og renovasjonsarbeidere. 

Takk til dere alle for at dere orker. ❤️❤️

Anonymkode: 8adb9...7ae

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på dette spørsmålet tidligere og forventet at ulike mennesker ser opp til ulike yrker. Husker det var tilsvarende da jeg var student. Mange på mitt studie så opp til yrker andre så ned på. Og da jeg kom i arbeidslivet merket jeg at det var nye yrker jeg så opp til som jeg ikke visste fantes da jeg var student. 

Generelt ser jeg opp til 

1) Folk som er opptatt av at jobben blir godt utført. 

2) Folk som ikke kun tenker på penger. 

Synes forresten ikke noe om å snakke ned yrker. Og folk som driver med kontorarbeid gjør en viktig jobb de også.  Tror de fleste hadde klaget om lønnsansvarlig sluttet å gjøre jobben sin og du ikke fikk lønnen du skulle. 

Anonymkode: 5e435...b60

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser opp til de som er dyktige i jobben sin, spiller ingen rolle om de er vaskehjelp, butikkansatt, jobber med barn eller eldre osv. Vet om mange i yrker man kunne «sett opp til», som gjør en elendig jobb. Yrke betyr ikke nødvendigvis at man gjør en god jobb. 
 

Anonymkode: 4ee42...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle yrker hvor de tjener 3+mill i året. Feks dnb sjefen med månedslønn på over 1mill. Skulle ønske jeg kunne tjene en brøkdel av hva de tjener :farvel:

Anonymkode: 85580...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Er Ji derfor 95% av alle renholdere er utenlandske, snakker dårlig norsk og ikke får andre jobber😓 Takker de nei får de jo ikke bli i Norge. Av samme grunn er lønna ræva også. Hadde garantert vært mer lønnsøkning i det yrke om der var flere nordmenn. Det er ingen logikk at bosstømmere (menn) tjener godt og renholdere (mest kvinner) på bunn..

Anonymkode: 28dfa...595

Nå tjener ikke søppeltømmere veldig godt.  Gjennomsnittslønna er 465 tusen i året.  https://www.xn--finansrdet-75a.no/lonn/soppelmann/#:~:text=I følge Statistisk sentralbyrå tjener,37 750 kroner i gj.  Det er jo tilsvarende gjennomsnittslønn for renholdere.  https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/statistikk/lonn   Søppelmenn har i tillegg nattarbeid som reduserer forventet levealder betraktelig. 

Unner absolutt renholdere høyere lønn. Men blir tullete å late som om søppeltømmere tjener bedre fordi de er menn. Søppelmenn tjener ikke bedre, kvinner kan  bli søppeltømmere om de vil og det er tyngre for helsen å jobbe natt enn å jobbe på dagen. 

 

Anonymkode: 5e435...b60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byråkrater og bønder!

Anonymkode: 395a7...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hadde ikke vært mulig å drive sykehuset jeg jobber på uten renholderne! 

Anonymkode: 5e4ef...4eb

Er det noen som ikke vet dette?

Anonymkode: 89e0d...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alle yrker hvor de tjener 3+mill i året. Feks dnb sjefen med månedslønn på over 1mill. Skulle ønske jeg kunne tjene en brøkdel av hva de tjener :farvel:

Anonymkode: 85580...20c

Disse har jo også typisk viet hele livet sitt til jobben for å kunne klatre opp i systemet og til slutt bli toppsjef i et av de største selskapene i Norge.  Om du virkelig ønsker å tjene 3 millioner kroner i året, er normalt oppegående og villig til å ofre alt av fritid i mange år så klarer du å tjene 3 millioner kroner i året. 

Anonymkode: 5e435...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renholdere, renovasjonsarbeidere, bønder og butikkmedarbeidere.

Anonymkode: 30660...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt alle som har jobber med ansvar for mennesker på noen måte. 

Anonymkode: d24d3...334

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det noen som ikke vet dette?

Anonymkode: 89e0d...2d3

Det virker ikke slik. 

Hilsen renholder  

Anonymkode: d24d3...334

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrken der man typisk må kunne jobbe på usosiale tider, med lav lønn og som har noe som for mange vil kunne være fysisk eller psykologisk ubehagelig. Folk som står i slike yrken, og setter sin ære i å møte opp på jobb og gjøre en god jobb... Dem fortjener å bli beundret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykepleiere og lærere ☺️

Anonymkode: cd4fc...24a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piloter, skipskaptein på stor skip, trailer sjåfører...

Anonymkode: 398f6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrker som krever svært mye presisjon,å er dyktig på det.

Det kan være likefullt en kirurg som en truckfører,eller lastebilsjåfør. Det er fint å se dyktige mennesker utføre jobben sin,men når jeg vet at dette hadde jeg overhodet ikke mestret på samme vis (eller overhodet) som vedkommende,så blir jeg alltid imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere, barnehageansatte og lærere.

Anonymkode: 51b33...aa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...