Gå til innhold

Den værste sykdommen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den værste sykdommen er de sykdommene man er født med som man ikke blir frisk av. Eller som man får som barn og ungdom og som man ikke blir frisk av. Da må man faktisk leve med den dritt sykdommen resten av livet.

Flere som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 07d08...b69

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja😑

Anonymkode: ca887...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men jeg velger å ikke la det definere livet mitt, til tross for hvor stor påvirkning det har på livet mitt

Anonymkode: ce376...dda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja. Men jeg velger å ikke la det definere livet mitt, til tross for hvor stor påvirkning det har på livet mitt

Anonymkode: ce376...dda

Jeg kan ikke la være fordi de dritt sykdommene ødelegger hele livet mitt og livskvaliteten min. Den er helt invidaliserende.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Invalidiserende. Sykdommene ødelegger for den jeg er.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke for meg. Jeg har en slik sykdom, men vil si at det er mye verre å få MS eller ALS eller noe sånt. Jeg dør ikke av sykdommen min og har jo et ganske greit liv med jobb og sånt.

Anonymkode: cd922...475

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg har flere sykdommer. Disse hindrer meg ikke og jeg er ikke sykdommene mine.

Jeg er heller ikke bitter eller synes synd på meg selv for å ha dem. Jeg er glad hver morgen jeg kan våkne opp siden jeg vet at jeg mest sannsynlig vil dø om noen få år.

Elsker livet mitt :juhu:

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis nei. Det jeg har blitt født med er INGENTING mot de som får ALS, demens, kreft etc. 

Anonymkode: 55a94...a44

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det verste er Alzheimers.

Anonymkode: 8840e...ee3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Den verste sykdommen man man bli født med er INCL, eller barnedemens. Nr 2 må være SMA. Ellers vi jeg si at som voksen må jeg si ALS er det verste som kan skje, helt klar og fanget i egen kropp til alle funksjoner gradvis skrur seg av. 

Anonymkode: ec1bd...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si som andre her, ALS må være den verste. Mange sykdommer og diagnoser kan man fint leve med, selv om det selvsagt påvirker livet sitt. Er man født med en sykdom, eller får en sykdom, så føles det gjerne urettferdig og vondt, men man lærer å leve med den/de. Får man ALS er det noe annet, det er en forferdelig sykdom!

Huntington er på en "god" andreplass, også en fæl sykdom. 

Og selvsagt bør man ta med kreft i en slik liste, de fæle formene for kreft er, vel, de er fæl.

For 20+ år siden ville jeg også hatt AIDS på listen, etter å ha sett det på nært hold. Heldigvis har man kommet langt med medisiner og behandling I dag. 

Anonymkode: ccace...8d0

AnonymBruker
Skrevet

Nei.  Folk som sier dette har det ofte mye bedre enn folk som får ALS, ulike typer kreft og alzheimer.  Ofte sytete og navlebeskuende mennesker. 

Anonymkode: c88cb...8ec

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange sykdommer man kan være født med eller få som barn/ungdom, som man aldri blir kvitt. Men det er ikke dermed sagt at man får noe særlig dårligere livskvalitet for det. 

Om din livskvalitet er dårlig så er det veldig trist. Finnes det er en interesse organisasjon eller noe lignende hvor du kan snakke med likesinnede? Det hjelper for mange.

Anonymkode: 52eaf...44f

AnonymBruker
Skrevet

Kan forstå hva du mener. Vi som hadde alvorlig sykdom som barn gikk glipp av veldig mye vanlige ting. Så jeg har ganske store kunnskapshull på ting «alle» nordmenn kan. Og mangel på sosialisering gjør at jeg sliter med å få nære vennskap som voksen. 

Anonymkode: 47d7f...75c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at det er verdens verste sykdom, men jeg er født med nevrofibromatose type 1 og den er helt forferdelig. Utvikler seg stadig, finnes ingenting som kan stoppe eller bremse det. Å ha en sykdom som går så utover utseendet i tillegg til å slite med ekstrem fatigue (som er vanlig ved denne sykdommen) som gjør at jeg har mistet alt som betydde noe for meg er helt jævlig. Har ikke krefter til noen ting.

Jeg fikk diagnosen først da jeg var 30 år. Før den tid så jeg faktisk helt ok ut og fikk ofte høre at jeg var pen. Da hadde jeg fin hud med få eller ingen fibromer i ansiktet. Nå hører jeg det aldri mer, naturlig nok siden sykdommen har ødelagt hele huden min. Hud er det viktigste av alt utseendemessig og vi lever i en tid med et ekstremt fokus på perfekt hud. Jeg gruer meg til hver dag siden jeg er redd det har dukket opp et nytt fibrom over natten. Har overkroppen full av de, men det verste er de man får i ansiktet. Kroppen kan dekkes til selv om det er trist å aldri kunne bruke sommerklær og pene kjoler som ikke er høye i halsen.

Så ja, ganske jævlig sykdom om bla. ALS, Alzheimer og uhelbredelig kreft er verre. 

Anonymkode: d02da...36e

• Hjerte 3
Skrevet

Er egentlig så mamge fæle sykdommer der ute at det er nesten rart ikke alle har noe. Synes ichtyose er ille. Schizofreni eller andre tilstander der man ser eller hører ting som ikke er der, spesielt hvis man ikke selv skjønner at de ikke er der. Depresjon som ikke går over - er jo kanskje lite som kan måle seg med det at man ikke finner noe verdi i livet. Migrene som er så sterk at folk har tatt selvmord pga det før. Generelt nevrologiske ting som gjør at man alltid har det vondt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...