Gå til innhold

Sommerdekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må ha nye sommerdekk. Spørsmålet mitt er, dekkene som står på felgene er 235/45/18. Kan jeg bytte til 225/35/18? Med de dekkene som sto på sporet bilen mye, og det er vel fordi dekkene er så brede? 

Anonymkode: f9f64...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest casca
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må ha nye sommerdekk. Spørsmålet mitt er, dekkene som står på felgene er 235/45/18. Kan jeg bytte til 225/35/18? Med de dekkene som sto på sporet bilen mye, og det er vel fordi dekkene er så brede? 

Anonymkode: f9f64...9fd

Det står vel dekkdimensjoner i manualen på bilen, da kan du se hva som er tillatt og trygt. Evt søke på bilmerket og se om andre dimensjoner er kompatible. Er relativt strenge retningslinjer på hvilke dimensjoner man kan ha på visse type biler, har sikkert med kjøresikkerhet å gjøre og at bilen er i balanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk i vognkortet hvilke som kan passe, eller snakk med et bilverksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kan bare ha det som står i vognkortet? For der står jo ikke 18" engang. Og de var kjøpt med fra forhandler… 

Her er det som står i vognkortet mitt

IMG_6282.thumb.jpeg.18402341c051b6fc7935abfc21350b20.jpeg

Anonymkode: f9f64...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så du kan bare ha det som står i vognkortet? For der står jo ikke 18" engang. Og de var kjøpt med fra forhandler… 

Her er det som står i vognkortet mitt

IMG_6282.thumb.jpeg.18402341c051b6fc7935abfc21350b20.jpeg

Anonymkode: f9f64...9fd

Nei, du kan ikke "bare" ha det som står i vognkortet. Men velger du det som står i vognkortet så kan du hvertfall ikke gjøre noe feil.

Men hør med bilforhandler/ bilverksted du.

Jeg har forskjell på mine vinterdekk pg sommerdekk. Vinter er 195 /65 -R15, mens sommerdekka er 225 / 45 - R17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må ha nye sommerdekk. Spørsmålet mitt er, dekkene som står på felgene er 235/45/18. Kan jeg bytte til 225/35/18? Med de dekkene som sto på sporet bilen mye, og det er vel fordi dekkene er så brede? 

Anonymkode: f9f64...9fd

Det kan like godt dekkets oppbygging som avgjør hvordan det oppfører seg på sporete vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan endre rulleomkrets med inntil 5% fra det som bilen er levert med orginalt. 
 

Husk at dekkene også må ha Load Index + haatighetskode lik eller høyere det som står i vognkort

Anonymkode: 12f0c...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det enkleste du gjør er å spørre en dekkforhandler. 

Oppgi regnr og han forteller deg hva du kan hva du bør og hva som er et godt og rimelig alternativ. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...