Gå til innhold

Norsk muntlig privatist, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal opp i norsk muntlig eksamen, vg3 som privatist om 10 dager! Et det noen som har gjort dette før og vil fortelle med hvilken oppgave dere trakk? Og hva er det lurt å pugge? Er så nervøs😩

Anonymkode: 2edbf...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte forsvare en oppgave jeg skrev om Hamsun hvor jeg sammenlignet tre av bøkene hans. Etterpå måtte jeg fortelle om språkstriden på 1800-tallet. Det fikk jeg en halvtime med alle hjelpemidler til å forberede. Husker ikke om jeg måtte analysere et dikt også, men det er mulig at jeg måtte det. Er over ti år siden jeg sto som privatist. Men husker at sensor var veldig hyggelig og at det gikk fint å snakke. Lykke til! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veslemms skrev (1 minutt siden):

Jeg måtte forsvare en oppgave jeg skrev om Hamsun hvor jeg sammenlignet tre av bøkene hans. Etterpå måtte jeg fortelle om språkstriden på 1800-tallet. Det fikk jeg en halvtime med alle hjelpemidler til å forberede. Husker ikke om jeg måtte analysere et dikt også, men det er mulig at jeg måtte det. Er over ti år siden jeg sto som privatist. Men husker at sensor var veldig hyggelig og at det gikk fint å snakke. Lykke til! :)

 

En oppgave du skrev om Hamsun? Fikk du oppgaven på eksamensdagen? trekker et emne 30 minutter før selve eksamineringen🥴

Anonymkode: 2edbf...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å forsvare oppgave er tilbake i tid, da var særemnet en del av muntlig eksamen. Mitt råd til deg er å skaffe deg oversikt over språktemaer og litteraturhistorien. Lær deg noen navn og verk i hver periode. Du blir ikke bedt om å «stunte» diktanalyse, men det er veldig lurt å kunne komme med noen konkrete eksempler på tekster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GodtNok skrev (29 minutter siden):

Det å forsvare oppgave er tilbake i tid, da var særemnet en del av muntlig eksamen. Mitt råd til deg er å skaffe deg oversikt over språktemaer og litteraturhistorien. Lær deg noen navn og verk i hver periode. Du blir ikke bedt om å «stunte» diktanalyse, men det er veldig lurt å kunne komme med noen konkrete eksempler på tekster. 

Har lest meg opp på litteraturhistorie samt språkhistorie. Men kjenner jeg ikke kan noe om analysering av dikt osv. har prøvd men det går ikke inn. 
Burde man huske nøyaktig årstall for alt? Samt mange tekster og verk?

Anonymkode: 2edbf...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange, men en eller to knagger for hver periode. Og du kan jo lese deg opp på feks hva som var så banebrytende med «Et dukkehjem», du trenger ikke finne opp kruttet selv. Og da har du det som et eksempel du kan si litt om når det gjelder realisme. Så hvis du tenker sånn for hver periode, kommer du langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En oppgave du skrev om Hamsun? Fikk du oppgaven på eksamensdagen? trekker et emne 30 minutter før selve eksamineringen🥴

Anonymkode: 2edbf...e21

Dette er fordypningsemne/særemne. 

Anonymkode: 41402...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...