Gå til innhold

Spiseforstyrrelse og håravfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i et tidlig forløp av spiseforstyrrelser, venter på hjelp. Den siste tiden har jeg begynt å miste mye hår, å jeg kjenner jeg får litt panikk. Er det sånn at jeg kan risikere og bli helt skallet? Gode råd taes imot med stor takk. Skjønner selvfølgelig at næring er en åpenbar greie, men som sagt så venter jeg på den hjelpen jeg trenger.

Anonymkode: 46c92...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble ikke skalla, men jeg mista ganske mye hår. 

Anonymkode: 857fe...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det sånn at jeg kan risikere og bli helt skallet? Gode råd taes imot med stor takk. Skjønner selvfølgelig at næring er en åpenbar greie, men som sagt så venter jeg på den hjelpen jeg trenger.

Næring og sunt kosthold gir stort sett et mye sunnere hår og mindre håravfall. 

Kanskje ikke helt skallet, men tynt og pistrete hår er ganske vanlig når man er underernært. 

Anonymkode: 0887e...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multivitaminer og omega3 kan hjelpe noe.

Anonymkode: 857fe...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er individuelle forskjeller, men ja du kan bli helt skallet dersom det er alvorlig nok. 

Anonymkode: 22f49...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er i kaloriunderskudd, bruker kroppen energien på indre organer og da går det ut over hår, negler, vipper og hud. 

Håravfall er veldig vanlig "bivirkning". 

Anonymkode: adfc9...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er i et tidlig forløp av spiseforstyrrelser, venter på hjelp. Den siste tiden har jeg begynt å miste mye hår, å jeg kjenner jeg får litt panikk. Er det sånn at jeg kan risikere og bli helt skallet? Gode råd taes imot med stor takk. Skjønner selvfølgelig at næring er en åpenbar greie, men som sagt så venter jeg på den hjelpen jeg trenger.

Anonymkode: 46c92...ea1

Neida, du blir ikke skallet av å ha en spiseforstyrrelse. Du blir bare feilernært.

Når kroppen mangler visse næringsstoffer, skrur den på sparebluss og kutter ned på biokjemiske prosesser som ikke er livsnødvendige. Produksjon av hår blir ikke prioritert og de hårproduserende cellene begynner å slå seg av. Da faller håret av og vi blir tynne i håret. Hår er et overskuddsfenomen og blankt, tjukt og solid hår viser at du er velernært. 

Den gode nyheten er at de hårproduserendr cellene slår seg på og begynner å produsere hår igjen hvis nivåene av mikronæringsstoffer i kroppen begynner å øke.

Produksjon av hår krever ikke mye energi i form av kalorier, men gir relativt høyt forbruk av mikronæringdstoffer som mineraler, vitaminer og omega-3.

Overvektige kan også bli tynne i håret, så det åpenbart ikke kalorier som er årsak til håravfall. 

Anonymkode: cbac0...7d1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vise på håret ditt ja. Etter å ha jobbet mange år med de som har spiseforstyrrelser av ulike slag, så kan jeg kjenne igjen hvordan den type hår ser ut. Det kan gå lenge uten at det viser, men det vil komme til slutt.

Anonymkode: 539cf...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodehår kan bli tynnere, kroppen prioriterer ikke det, men skal mye til for å bli skalla, for kroppen vil ha hår når man har spiseforstyrrelse. Kroppshåret vil øke for å holde deg varmere når kroppsfettet forsvinner. Armer og bein blir mer hårete. 

Anonymkode: 02806...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det vil vise på håret ditt ja. Etter å ha jobbet mange år med de som har spiseforstyrrelser av ulike slag, så kan jeg kjenne igjen hvordan den type hår ser ut. Det kan gå lenge uten at det viser, men det vil komme til slutt.

Anonymkode: 539cf...d49

Det kan vises. Jeg er 40 og har hatt anoreksi siden jeg var 12,men har fortsatt mye hår. Gener spiller stor rolle

Anonymkode: eb8b0...b05

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister glansen og friskheten i håret. Håret blir mer pistrete.

Anonymkode: 7a7d5...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du blir ikke skallet men du kan miste myyyye hår

Anonymkode: d6340...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Kjenner panikken spre seg likevel. Dette bilde er fra andre gangen jeg gredde håret i dag, første gangen falt det av minst like mye. Vil det stoppe etterhvert? Eller vil det ikke stoppe før jeg har kommet meg i behandling?😞

IMG_3933.jpeg

Anonymkode: 46c92...ea1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen. Kjenner panikken spre seg likevel. Dette bilde er fra andre gangen jeg gredde håret i dag, første gangen falt det av minst like mye. Vil det stoppe etterhvert? Eller vil det ikke stoppe før jeg har kommet meg i behandling?😞

IMG_3933.jpeg

Anonymkode: 46c92...ea1

Det vil nok stoppe når du gir kroppen nok næring.

Før du får i deg nok mat og næring sæ er det nok større sjanse for at problemet øker.

Anonymkode: 36ab8...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...