Gå til innhold

Kyndig datahjelp søkes


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

På min maskin i dag så sto det plutselig at "du må autorisere denne enheten på nytt" - hva betyr det?
Er det ekte anmodning og evt. hvorfor? Jeg hater slike beskjeder jeg ikke vet hva er. Vet dere? 
:sukk: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten mer informasjon om hvor konkret på din maskin du så den meldingen (var det på en nettside, var det på innstillinger, i så fall hvilken type maskin du har)

Så betyr det ofte at du må legge inn konto informasjonen din på nytt, altså brukernavn (ofte e-postadresse) og passord til kontoen du er logget inn på. 

Anonymkode: b6ffd...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan det ha blitt slik? Den lå på linja nede på skjermen. Fra butikkjeden hvor jeg kjøpte maskinen. :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Hoppetaujenta said:

Hvorfor kan det ha blitt slik? Den lå på linja nede på skjermen. Fra butikkjeden hvor jeg kjøpte maskinen. :klo: 

Igjen, du skriver altfor lite informasjon til at jeg klarer å plukke opp hva som konkret spør om autorisasjon på din maskin. Ingen maskin sånn ut av det blå ber om autorisasjon. Det må være ett program eller konto du har brukt for å logge inn på maskina som ber om det.

Det kan være mange grunner, det er lenge siden du logget av og på programmet, og derav har informasjonen du skrev inn blitt utdatert. Datasikkerhet idag blir skjerpet hos mange leverandører, som gjør at du bare kan være innlogget i så og si mange dager før du må skrive inn brukernavn og passord på nytt. 

Anonymkode: b6ffd...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Microsoft må validerende lisensen for Windows på nytt? Det skjer iblant om man oppdaterer Windows, gjør endringer i konto hos MS osv. 

Stort sett er det bare å trykke på autorise/valider eller hva det nå står. 

Ofte lurt å legge ved et skjermbilde så det er lettere for oss andre å se om det er noe ekte eller scam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står fra øverst til nederst:
"Autoriser datamaskinen din -
Du må autorisere denne enheten på nytt -
denne enheten har ikke en gyldig sesjon -
"Logg inn" dette vil åpne en nettleser for å logge inn". 

Logoen ser ut som elkjøps grønne og blå farger, men det står ikke elkjøp noe sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Logge deg inn hvor? Er det scam, phishing eller noe ekte? Det er kun DU som veit hva du gjør på din egen datamaskin 

Vi veit vel ikke om du har Windows, Apple eller Chromebook engang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (3 timer siden):

Det står fra øverst til nederst:
"Autoriser datamaskinen din -
Du må autorisere denne enheten på nytt -
denne enheten har ikke en gyldig sesjon -
"Logg inn" dette vil åpne en nettleser for å logge inn". 

Logoen ser ut som elkjøps grønne og blå farger, men det står ikke elkjøp noe sted. 

legg inn screenshot av skjermen

Anonymkode: 14f80...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er forøvrig en "klassisk" opplevelse for oss som jobber med kundestøtte innen IT - en bruker trenger hjelp men klarer ikke gi et bilde av hva de trenger hjelp med. selv når man får vite at selve teksten ikke er nok, det er sammenhengen som teller. 

Anonymkode: 14f80...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et screenshot og last opp og vær så snill ikke gjør noe annet før du har fått skikkelig svar. Dette kan være en helt legitim greie, men det er også mye av dette som høres ut som potensiell scam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags autorisasjon skal en datamaskin trenge? Dette er ikke legitimt, det står jo ikke avsender engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forresten holde musepekeren over lenka du liksom skal trykke på, feks der det står "logg inn" UTEN å klikke på den. Da skal det dukke opp en nettadresse nederst i venstre hjørne av skjermen - rett over oppgavelinja. Det er nettadressa som vil åpnes DERSOM du trykker på lenka. Du kan legge ut skjermbilde av den adressa her? Men ikke klikk på noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

dette er forøvrig en "klassisk" opplevelse for oss som jobber med kundestøtte innen IT - en bruker trenger hjelp men klarer ikke gi et bilde av hva de trenger hjelp med. selv når man får vite at selve teksten ikke er nok, det er sammenhengen som teller. 

Anonymkode: 14f80...d92

Jeg føler med dere. Jeg er "kundestøtte" for min gamle mor på 80 år, og det kan være en utfordringer til tider. Skal sies hun er veldig flink til å være i den alderen, så jeg skal ikke klage.

Det å kunne beskrive en situasjon og oppgi relevant informasjon kan tydeligvis være vanskelig uansett alder. Jeg tror det handler om en mangel på en grunnleggende forståelse. 

Jeg er litt nysgjerrig på hvor kompetente den oppvoksende generasjonen egentlig er, selv om de har vokst opp med data. Selv er jeg straks 50 og har fulgt utvikling helt siden sent 80-tallet. Da jeg kjøpte meg pc på 90-tallet sto man overfor mange flere utfordringer for å holde PC-en "frisk og fin" enn i dag. Husker jeg  måtte "sparke i gang" en kranglete PC ved å skrive en lang regle inn i en oppstartsmeny à la CMD. Innimellom måtte man også åpne PC-en for å "resette" BIOS-en ved å flytte på en liten plugg. Altså, blir helt matt av å tenke på hvor mange krumspring man måtte foreta seg for å få ting til å fungere.

Ok, det var en lang digresjon som jeg faktisk kunne gjort enda mye lengre.😁

Anonymkode: 2870a...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...