Gå til innhold

Hvor mye skal hunden spise?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut jeg skal prøve å fore hunden min mer med vom, enten bare vom eller strå litt tørrfor oppi. Jeg kjøpte inn noen vompølser for å teste de, da han liker vom bollene. Men jeg er litt forvirret med hvor mye gram han skal ha til dagen. Han er 28kg. Jeg regnet tidligere at han skulle ha ca. 300g til dagen. Da fikk han det i tørrfor, ga han 2 porsjoner til dagen på 150g. Men virker som han skal ha litt mer gram til dagen hvis han skal ha vom. Er det noen som kan hjelpe😅 hvor mye vom skal han ha til dagen? Og hvis jeg skal i hovedsak gi han bare vom, men drysse litt tørrfor over, hvor mye skal han ha da? 

Jeg har vuerdrt å kjøpe en sekk på 14 kg med frossen vom. Der står det han skal ha 500-600g vom. Stemmer det? Eller stemmer det med 300g🤔

Anonymkode: d165a...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hentet fra vom.og hundemat

 

 

 Veiledende mengde ved fullfôring er ca 2% av hundens normalvekt daglig. Har du en hund på rundt 20 kg vil dette utgjøre omtrent 400 g. Dette er svært teoretisk og basert på et gjennomsnittlig energibehov. Derfor er det viktig at du prøver deg frem og justerer mengden etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare prøve deg frem, foringsveiledningen er nettopp veiledende. Min hund får halvparten av det veiledningen sier, ellers blir hun feit.

Anonymkode: 9a753...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 gram er for lite for en hund på 28 kg. Min senior whippet på 16 kg får 350-400gram dagen i snitt og han er på den tynne siden.
Enkelte dager får han en hel pølse, andre dager spiser han mindre.

Anonymkode: 3b330...e5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 g høres lite ut. Dette vet de jo i butikken. Min på 30 kg får 250 g. vom og 300 g. tørrfôr. + omega3 olje + noen tørrfiskbiter.

Anonymkode: 61fc4...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (54 minutter siden):

Hentet fra vom.og hundemat

 

 

 Veiledende mengde ved fullfôring er ca 2% av hundens normalvekt daglig. Har du en hund på rundt 20 kg vil dette utgjøre omtrent 400 g. Dette er svært teoretisk og basert på et gjennomsnittlig energibehov. Derfor er det viktig at du prøver deg frem og justerer mengden etterhvert.

Ja har sett på det, men er det jeg ikke forstår hvirdan jeg skal regne ut når min hund er 28kg. 

Anonymkode: d165a...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja har sett på det, men er det jeg ikke forstår hvirdan jeg skal regne ut når min hund er 28kg. 

Anonymkode: d165a...a50

28×2÷100=0,56. Så blir ca 560g

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (1 time siden):

28×2÷100=0,56. Så blir ca 560g

Dette 🙂

 

Man må fore mere rått kontra tørt da rått inneholder mye væske mens tørt er som navnet sier tørrere og mere konsentrert næring. Mine 20 kgs hunder spiser 500 g vom active på "vedlikehold", får ca 750 gram daglig i aktive perioder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest casca
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har funnet ut jeg skal prøve å fore hunden min mer med vom, enten bare vom eller strå litt tørrfor oppi. Jeg kjøpte inn noen vompølser for å teste de, da han liker vom bollene. Men jeg er litt forvirret med hvor mye gram han skal ha til dagen. Han er 28kg. Jeg regnet tidligere at han skulle ha ca. 300g til dagen. Da fikk han det i tørrfor, ga han 2 porsjoner til dagen på 150g. Men virker som han skal ha litt mer gram til dagen hvis han skal ha vom. Er det noen som kan hjelpe😅 hvor mye vom skal han ha til dagen? Og hvis jeg skal i hovedsak gi han bare vom, men drysse litt tørrfor over, hvor mye skal han ha da? 

Jeg har vuerdrt å kjøpe en sekk på 14 kg med frossen vom. Der står det han skal ha 500-600g vom. Stemmer det? Eller stemmer det med 300g🤔

Anonymkode: d165a...a50

Må nesten prøve deg fram med mengde, utifra aktivitetsnivå og metabolisme. En grei regel er at du skal ikke kunne se ribbeina men kjenne de. Jeg begynte også på VOM, så Orijen... men fikk mye avføringsproblemer så ble anbefalt av veterinær å prøve veganfor, nå er avføring lysebrun og fast samt pels mer glinsende. Motivasjonen var først og fremst å finne ut av hva allergiproblematikken var, men mye moderne forskning som viser at grønnsakskost gir lengre levetid og du får rundt 1/3 av veterinærbesøkene relativt til hunder på hovedsakelig kjøttdiett.

Endret av casca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ca 2 % av kroppsvekt. Min hund veier mellom 18 og 20 kg, og får en 400 grams "firkantblokk" med vom active daglig. Hun får også litt tørrfor til kvelds på ekstra aktive dager. 

Anonymkode: 43d14...73c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

casca skrev (2 timer siden):

Må nesten prøve deg fram med mengde, utifra aktivitetsnivå og metabolisme. En grei regel er at du skal ikke kunne se ribbeina men kjenne de. Jeg begynte også på VOM, så Orijen... men fikk mye avføringsproblemer så ble anbefalt av veterinær å prøve veganfor, nå er avføring lysebrun og fast samt pels mer glinsende. Motivasjonen var først og fremst å finne ut av hva allergiproblematikken var, men mye moderne forskning som viser at grønnsakskost gir lengre levetid og du får rundt 1/3 av veterinærbesøkene relativt til hunder på hovedsakelig kjøttdiett.

Kan du vise til denne forskningen på at man får lengre levetid og 1/3 vet besøk??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest casca
Arx skrev (17 timer siden):

Kan du vise til denne forskningen på at man får lengre levetid og 1/3 vet besøk??

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9860667/

Søk på "veterinary visits" og "lifespan" i artikkelen om du ikke vil lese hele.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9410752/

Denne er forsåvidt også relevant, siden mye plantebasert dyrefor har soya i seg. Det er en samlingsartikkel med all forskning på soyabaserte produkter og konklusjonene fra de. Den overrasket meg egentlig fordi har alltid vært noe skeptisk til soya, sikkert på grunn av medieoppslag. Er personlig ikke veganer og kommer ikke til å bli det, er for glad i styrketrening og alternative produkter er dyrt :)

Veganske alternative produkter til hund er ikke mye dyrere enn vanlig tørrfor, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (På 24.3.2024 den 11.32):

28×2÷100=0,56. Så blir ca 560g

Eller vare skriv regnestykket inn i Google. «2% of 28 kg»

Anonymkode: c06ea...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta utgangspunkt i veiledende mengde (560 g) og prøv deg frem. Min yngste på 14 kg måtte spise nesten en kg om dagen mens de andre (på omtrent samme størrelse) har kunnet ligge på rundt veiledende mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FriCol skrev (14 timer siden):

Ta utgangspunkt i veiledende mengde (560 g) og prøv deg frem. Min yngste på 14 kg måtte spise nesten en kg om dagen mens de andre (på omtrent samme størrelse) har kunnet ligge på rundt veiledende mengde.

Takk for svar! Har prøvd med 2 porjoner til dagen på tilsammen 560g. Kjøpte frossen for fra provit, ser ut til han elsker det. Ser ut som mengden er greit, noen ganger har han slitt med å spise opp. Jeg har jo slitt hele livet han med å få han til å spise tørrfor, men nå ser det endelig ut til at han spiser! Prøvde også å blante i litt tørrfor, og det gikk også ned!

Anonymkode: d165a...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

casca skrev (På 24.3.2024 den 22.36):

Må nesten prøve deg fram med mengde, utifra aktivitetsnivå og metabolisme. En grei regel er at du skal ikke kunne se ribbeina men kjenne de. Jeg begynte også på VOM, så Orijen... men fikk mye avføringsproblemer så ble anbefalt av veterinær å prøve veganfor, nå er avføring lysebrun og fast samt pels mer glinsende. Motivasjonen var først og fremst å finne ut av hva allergiproblematikken var, men mye moderne forskning som viser at grønnsakskost gir lengre levetid og du får rundt 1/3 av veterinærbesøkene relativt til hunder på hovedsakelig kjøttdiett.

Ja jeg har prøvd meg på ca 500g til nå. Porsjonen han får på morningen/dagen ser ut til å være litt mye da han ikke spiser opp med en gang. Mens på kvelden, da gomler han i seg porsjonen. Han har den vekta han skal ha. Han har alltid ligget på 27-28kg og dyrlegen er alltid like fornøyd med at jeg holder han i så fin form. 

Anonymkode: d165a...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Står vel på posen?

Anonymkode: 859a8...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund på 10 kg får 200g til dagen, mer om den har vært veldig aktiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...