Gå til innhold

Ytrningsfrihet?


Gjest Drasculda

Anbefalte innlegg

Gjest Drasculda

Mange av dere er raske til å skrike ytringsfrihet. Likevel, så tviler jeg ikke på at magasinene som trykket disse bildene hadde en viss formening om at det ville komme sterke reaksjoner. De nektet jo selv å trykke karikaturer av jesus for å forhindre sterke reaksjoner blandt kristne.

Vi burde ihvertfall ha evne til å fastslå at, ihvertfall i lys av at magasinet jyllandsposten ikke ville trykke kristne karikaturerer, at de visste at noen ville bry seg om dette i en negativ forstand.

Dette var en risiko disse magasinene var villige til å ta, på bekostning av norsk og dansk sikkerhet, og på bekostning av muslimske følelser og tro.Når det gjelder ytrningsfrihet, så verdsetter jeg trygghet, liv og lykke for enkeltmennesker og grupper enn ytringsfrihet.

Når det gjelder etter reaksjonene så synes jeg de er altfor kraftige, og at reaksjonene er altfor sterke.

Men jeg mener også at det er vanskelig for oss å sette oss inn i muslimenes følelser omrking dette, og i hvilken grad fornærmelsen føles.Det er også slik at den vestlige verdens forhold til den østlige og motsatt har vært anspent i lang lang tid. Det skal altså ikke så mye til før det skaper mer konflikt enn det allerede er.

Og dette tror jeg også at magasinene var klar over da de trykket karikaturene.

I enhver situasjon og konflikt har begge parter et ansvar om hva slags utfall konflikten vil få. Det er altså både opp til muslimene å prøve å løse dette diplomatisk, men det er også opp til oss. Ved å kaste mer ved på bålet blir ikke situasjonen mer trygg eller mindre konfliktfyllt. Avisene hjelper heller ikke stort på dette.

Vi har vært trygge i Norge i lang tid, uten noen særlige konflikter, og jeg tror vi må tenke litt på hva vi gjør og hvilke konsekvenser det har.. vi også.

Det har seg slik at i sannhet har alle mennesker et individuellt ansvar for fred, frihet, trygghet. Og det er opp til enhver å trygge denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har ikke dreid seg om mobbing. Arabiske tegninger i arabiske aviser av kristne og jøder som danser i blod er mobbing.

Muslimer sier at de aldri ville ha karikert Jesus. De sier gjerne at det er av respekt for andre religioner. Faktum er at Jesus er en profet i islam og ved å karikere Jesus så går de mot islam.

De har derimot ikke problemer med å karikere noe som ikke betyr så mye for dem, som kristne og jøder. De samme reglene gjeler altså ikke for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for ytringsfrihet, mer enn hva som praktiseres i dag, men det er lov å bruke hodet også. Gjør man noe så får man ta konsekvensene da, selv om jeg selvsagt mener reaksjonene den siste tiden har vært litt i overkant av hva jeg ville ha gjorti samme situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Applauding Genocide

Another, more troubling approach to the Holocaust also exists in the Middle East. Hatred of Israel has led some Arabs to embrace Nazism itself, and to applaud its attempted genocide of the Jews. "[Give] thanks to Hitler," wrote columnist Ahmad Ragab recently in the Egyptian newspaper, Al-Akhbar.1 "He took revenge on the Israelis in advance, on behalf of the Palestinians. Our one complaint against him was that his revenge was not complete enough."

http://www.adl.org/holocaust/denial_ME/hdm...cide_denial.asp

Bare en avis mening. Det var ingen av oss som da ytret at vi skulle boikotte Egypt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...