Gå til innhold

vegetarianere/veganere

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Det er en rekke ting veganere/vegetarianere må passe på. Derfor lurer jeg på hvordan dere organiserer kostholdet. Jeg lurer særlig på hvordan dere passer på å få dekket kroppens behov for:

- kalk

- jern

- sink

- proteiner

- omega 6 (fett)

- b12

Tar dere blodprøver jevnlig for å sjekke at alt er ok?

Spiser dere "tilfeldig" eller prøver dere å spise så variert som mulig? (dvs prøve å få dekket inn kroppens behov innen kosthold)

Tar dere vitamin og mineraltilskudd, eller prøver dere å få dette dekket gjennom kostholdet?

Blir dere ofte slappe, eller tåler dere mye stress, oa.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, jeg gjør ingenting... Jeg har aldri målt disse tingene du nevner, jeg spiser det jeg vil når jeg vil. Jeg har sikkert en hel haug med mangelsykdommer ;)

Jeg kan lett bli slapp og sliten, men tror vel heller det har med sykdommene mine å gjøre enn det jeg spiser

Gjest GreenSky
Skrevet

Veganer eller vegetarianer?

Jeg synes du skal tenke på kostholdet også, særlig hvis du er syk i tillegg. :klem: Jeg blir vannvittig slapp hvis jeg ikke får b12, så jeg får sprøyte av legen hver 3.måned.

Jern bør kvinnelige vegetarianere også tenke på, siden vi har mensen, for å unngå å bli blodfattige.

Og vi bør ta kalktilskudd/drikke melk/spise mandler hver dag for å unngå benskjørhet. Benskjørhet er kjipe saker, det.

Skrevet

Har leddgikt allerede, så hvis det finnes en gud er han jaggu kjip som i tilfellet hadde gitt meg benskjørhet også.

Vegeterianer, men spiser fisk også er jeg ikke sånn helt nazi på sauser og sånn. Jeg dropper kjøttet pga konsistensen, synes det er helt grusomt ekkelt. Men spiser svært lite fisk også, kanskje en gang hver annen måned

Gjest GreenSky
Skrevet

Ok. Kjipt med leddgikt og benskjørhet. :klem:

Gjest GreenSky
Skrevet

Menneh... Er det ikke bra for kroppen å spise oljer (fett) når du har leddgikt?

Skrevet

Njo, fikk PM av Mito om det samme. Men jeg tar ingenting jeg... Sikkert sløvt, men stort sett går det veldig greit, selv om jeg for tiden sliter litt med nakken. Var verre i tenårene og barndommen, har roet seg betraktelig.

Ingen medisiner jeg kan ta heller, så... Men blir det verre kaster jeg meg nok rundt og kjøper noe Omega-3 eller hva det var M sa jeg brude kjøpe

Gjest GreenSky
Skrevet

Du gjør som du vil. :) Men jeg vil anta at det kan virke forebyggende også.

Skrevet

Helt sikkert, men jeg er ikke akkurat verdensmester i å ta tak i ting/følge opp ting ;)

Skrevet

Enten Udo's Choice (hvis du er veldig nøye på at ingrediensene er 100% egnede for veganere) eller Super Omega fra Proteinfabrikken (jeg kjenner ikke kilden til gelatinen som brukes i kapslene) er veldig bra mot leddplager, siden de inneholder Omega 3, 6 og 9.

Hvis du spiser fisk, kan du jo prøve å få i deg makrell i tomat på skiva? Ellers har mandler, linfrø og rapsolje sunne fettsyrer.

Skrevet
Enten Udo's Choice (hvis du er veldig nøye på at ingrediensene er 100% egnede for veganere) eller Super Omega fra Proteinfabrikken (jeg kjenner ikke kilden til gelatinen som brukes i kapslene) er veldig bra mot leddplager, siden de inneholder Omega 3, 6 og 9.

Hvis du spiser fisk, kan du jo prøve å få i deg makrell i tomat på skiva? Ellers har mandler, linfrø og rapsolje sunne fettsyrer.

Jeg spiser faktisk litt flykrasj ja, og nå spiser jeg peanøtter hvis det hjelper på? ;)

Skrevet (endret)

Nøtter og sesamfrø hver dag, belgfrukter nå og da, dekker nesten alt en trenger hos en som omlegger til vegetarisk kosthold. Da får du proteiner, jern, kalk, sink, B12 og magnesium :) Så det er ikke så mye som skal til, som mange er redd for. Må bare passe på, som ethvert omlegging av kosthold krever. Og dere damer må være litt flinkere med jern pga menstruasjon. Jern får du fra spinat, bønner, musli, avocado, asparges, broccolli, brun ris, peanøtter, tilogmed bananer :)

Det som faktisk krever ordentlig forsiktighet og informasjon er med barn.

Styrketrening, omega fettsyrene, sink, kalk, olivenolje. Alt er godt for skjellettet. Varmebad er også bra for revatisme. Omega fettsyrene før du også fra planteriket som egne tabletter.

Var hos studentlegen og spurte om test, men han spurte bare om jeg tok b12 og ville ikke teste meg pga han sa det ikke var noe nødvendig.

Endret av pace
Skrevet
Var hos studentlegen og spurte om test, men han spurte bare om jeg tok b12 og ville ikke teste meg pga han sa det ikke var noe nødvendig.

Samme her, eller, legen min spurte ikke om b12 heller. Hun mente at med et lacto-ovo vegetarisk kosthold er det ikke større farer for mangler enn ved et vnalig kosthold, så sant jeg spiser balansert. Og et balansert kosthold gjelder jo for kjøtt-etere også.

Skrevet (endret)

Ja, balansert kosthold er jo noe som gjelder alle. Det er mange som spiser for mye pølse i brød eller kjøtt med pottisstappe til :) Det eneste er at jeg er veganer derimot, så jeg tar B12 i tabletter. Fra det jeg ser ser det ut som det er litt usikkerhet om de B12 man får fra belgfrukter osv er nok så jeg følger rådet med å ta ingen sjanser.

Endret av pace
Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg er lakto-(ovo-)vegetarianer og spiser relativt variert. Men jeg tenker ikke på at jeg bør spise soyabønner så og så mange ganger i uken for eksempel. Men det er viktig for meg å ha mat som består av forskjellige ting, slik at jeg ikke spiser nøyaktig de samme ingrediensene dag etter dag.

Jeg har snakket med legen min om dette, og hun sa at kosthold som regel ikke var noe problem for vegetarianer hvis de spiser variert og tar tilskudd av B12, og samtidig ikke føler seg slapp eller uopplagt.

Jeg tar følgende kosttilskudd:

B-vitaminkompleks

Sink

Omega 3

Jern

Tranebær

Multivitamin (men som regel bare når jeg mangler noe av det andre)

Ekstra c-vitaminer om vintere

Soyabønner i perioder

Skrevet

Kaller ikke meg selv vegeterianer, spiser fisk og egg, men spiser ikke kjøtt. Har ikke et spesielt kosthold, men tar Omega3 tabletter og B-vitaminer, samtidig som jeg sjekker blodet mitt hos legen. :)

Kjenner meg ikke slappere eller oftere syk enn jeg var før jeg sluttet å spise kjøtt. :)

Gjest StoreSky
Skrevet

Nøtter, Bønner, linser, grønne grønnsaker erstatter mye av det man taper gjennom vegetarisk/veganer-kosthold.

Skrevet (endret)

Jeg føler meg også sjeldnere slapp etter at jeg ble vegetarianer, fordi jeg ble tung av kjøttet, noe jeg tror alle blir. Men den største forskjellen for meg var å begynne å trene.

http://www.vegsoc.org/info/foodfacts.html ser du hvor lett det er å få tak i de forskjellige næringstoffene. Av en eller annen grunn er ikke de største kildene for protein, jern, sink og kalk; soyabønner, linser, sesamfrø, linfrø og solsikkefrø, nevnt i tabellene. Så du har de i bunnen.

Endret av pace

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...