Gå til innhold

Spørsmål rettsvitenskap-studiet! (Maritim lov)


zamrod

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å begynne på rettsvitenskap (5-årig), enten i Oslo eller Bergen.

Men det er egentlig kun ett segment jeg genuint interesserer meg for innen jusen: Maritim lov og lover som omhandler energi.

Er det slik at man kan spesialisere seg i dette i Bergen eller Oslo?

Er det slik at det finnes jobbmuligheter innenfor dette segmentet?

Eller trenger jeg en "wake-up-call"?

Jeg er så redd for å ende opp som forvalter i en norsk kommune! No offense ... Det bare interesserer meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo skrive oppgaven din om det temaet du er interessert i. Det er lurt😉

Anonymkode: 8dfc8...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel finne liste over hvilke valgfag som tilbys på nettsidene til de forskjellige universitetene, og du kan skrive master om hva du vil omtrent. 

Men aner ikke om det finnes jobber 🤷‍♀️ Hadde ingenting om dette på studiet da jeg studerte. 

Anonymkode: c685b...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lite spesialisering på  jusstudiet.  På UiO har de 10 studiepoeng med maritim lov som valgfag som du kan ta helt på slutten av mastergraden. https://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS5406/index.html

I tillegg kan du velge hva du vil skrive tema i på masteroppgaven. 

Om man kun er interessert i et smalt segment av jussen tror jeg det er vanskelig å motivere seg for å komme gjennom jussen med gode karakterer. 

Anonymkode: 754fb...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig lite spesialisering på  jusstudiet.  På UiO har de 10 studiepoeng med maritim lov som valgfag som du kan ta helt på slutten av mastergraden. https://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS5406/index.html

I tillegg kan du velge hva du vil skrive tema i på masteroppgaven. 

Om man kun er interessert i et smalt segment av jussen tror jeg det er vanskelig å motivere seg for å komme gjennom jussen  jusstudiet med gode karakterer. 

Anonymkode: 754fb...d94

Edit: Endret innlegget for å gjøre det mer forståelig. 

Kan legge til at jeg vet mange som har slitt med å motivere seg med å komme gjennom jusstudiet nettopp fordi det kan være svært kjedelig å lære om emner man ikke er interessert i.  Er også mye karakterpress på jusstudiet som gjør ting enda verre. 

Ser du skriver at du ikke ønsker å jobbe  som forvalter i en norsk kommune. Ærlig sak. Men tror det er greit å vite at mange som ombestemmer seg når de har fullført studiet og kommet ut i arbeidslivet. 

Anonymkode: 754fb...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...