Gå til innhold

Er polyester slitesterkt og holdbart, eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir forvirret, i tråder som omhandler treningstøy begrunnes valg av polyester med at det er slitesterkt og holder vask etter vask. Mens i tråder som omhandler annet tøy sier folk at de unngår klær i polyester fordi det er dårlig kvalitet og går fort i stykker? Er ikke de to utsagnene veldig motsigende? Hvorfor blir et skjørt i polyester fort ødelagt/stygt, mens et treningsplagg i polyester er "uslitelig"? 

 

Anonymkode: 1c672...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir forvirret, i tråder som omhandler treningstøy begrunnes valg av polyester med at det er slitesterkt og holder vask etter vask. Mens i tråder som omhandler annet tøy sier folk at de unngår klær i polyester fordi det er dårlig kvalitet og går fort i stykker? Er ikke de to utsagnene veldig motsigende? Hvorfor blir et skjørt i polyester fort ødelagt/stygt, mens et treningsplagg i polyester er "uslitelig"? 

 

Anonymkode: 1c672...06d

fordi, som jeg sa i den andre tråden, når du blander syntetiske stoffer med f.eks ull, så får du en blanding som nupper. 

Fordi syntetiske stoffer ikke har noen egenskaper man trenger i hverdagstøy, så de blir bare brukt for å gjøre det billig.

For treningstøy derimot greier de jo å lage syntetisk tøy med nyttige egenskaper. Jeg aner ikke hvorfor, men tipper det er fordi de legger litt mer innsats i det, eller litt bedre kvalitet. For det er vel kvalitetsforskjeller på syntetiske materialer og. 

Anonymkode: d949d...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

fordi, som jeg sa i den andre tråden, når du blander syntetiske stoffer med f.eks ull, så får du en blanding som nupper. 

Fordi syntetiske stoffer ikke har noen egenskaper man trenger i hverdagstøy, så de blir bare brukt for å gjøre det billig.

For treningstøy derimot greier de jo å lage syntetisk tøy med nyttige egenskaper. Jeg aner ikke hvorfor, men tipper det er fordi de legger litt mer innsats i det, eller litt bedre kvalitet. For det er vel kvalitetsforskjeller på syntetiske materialer og. 

Anonymkode: d949d...f2a

Er vel vanskelig å se for seg tynnere strømpebukser uten polyamid, men det som kan gjøre disse vesentlig sterkere er vel blanding med elastan. Brukes ofte i støttestrømper og holdin-varianter som ofte blir mer slitesterke.

Anonymkode: 6de66...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av polyesterstoff som er designet til å "ligne" bomull nupper veldig fort er min erfaring. Opplever også at mye klær som inneholder polyester nesten ser litt badedraktaktig ut. Trengingsklær er ofte mye tykkere i stoffet enn for eksempel kjoler og bluser, og det hjelper nok på at det holder seg fint lengre.

Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker polyester og andre slike materialer utenom treningstøy er at jeg blir så utrolig klam i det. Trodde jeg av og til hadde et stort svetteproblem til jeg fant ut at det rett og slett var klærne som gjorde det. 

 

Anonymkode: 7dce1...c55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Eneste jeg bruker av polyester er treningsdresser, og jeg har noen vintage Adidas fra 90-tallet som kunne kommet fra butikken i går, selv etter hundrevis av vask. Kan ikke fordra polyester i t-skjorter og undertøy, og bare en liten del i sokker for å gjøre den mer elastiske. Samtidig er treningsdressene merkelig behagelige. Men de er froterte inni, kanskje det er årsaken? For jeg bruker gjerne treningsjakke i polyester under en collegegenser. Det er noe jeg bruker nesten daglig i vinterhalvåret, men har bomulls t-skjorte under. 

Anonymkode: c22e0...774

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...