Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er endelig gravid og har termin 28. November

Hvilke tre år regnes grunnlaget for foreldrepenger av da? 2021, 2022 og 2023?

Firmaet jeg driver (enkeltpersonsforetak) har høye utgifter.

Jeg regner med at jeg må jobbe noen timer i uka etter et par måneder for å holde firmaet i gang.

Det må da være greit å drive dette samtidig som jeg får foreldrepenger for å holde firmaet i null?

Anonymkode: c6f78...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ei som er selvstendig næringsdrivende. Hennes mann tok hele fellesperioden. Hun jobbet (litt hjemmekontor, men mye borte) for å klare å beholde kundemassen. Å bli borte i månedsvis ville gjort det umulig å beholde kundene.

Anonymkode: 7f30b...d9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 23.43):

Hei!

Jeg er endelig gravid og har termin 28. November

Hvilke tre år regnes grunnlaget for foreldrepenger av da? 2021, 2022 og 2023?

Firmaet jeg driver (enkeltpersonsforetak) har høye utgifter.

Jeg regner med at jeg må jobbe noen timer i uka etter et par måneder for å holde firmaet i gang.

Det må da være greit å drive dette samtidig som jeg får foreldrepenger for å holde firmaet i null?

Anonymkode: c6f78...354

Hei😊 Er i samme situasjon som deg, og nysgjerrig på akkurat de samme spørsmålene du stiller. Fant du ut av det? I så fall er jeg veldig interessert i å høre hvordan du har tenkt å gjøre det.
 

Er det evt. andre her som har vært i perm som selvstendig næringsdrivende, og kan dele erfaringer?

Anonymkode: 757ce...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Nav.no:

"Er du selvstendig næringsdrivende blir foreldrepengene dine vanligvis beregnet til gjennomsnittet av den pensjonsgivende årsinntekten din de 3 siste ferdigliknede årene. Både inntekt som kommer fra næring og annen liknet inntekt de 3 siste årene legges til grunn i beregningen. 

Er virksomheten eller arbeidssituasjonen din varig endret, og endringen medfører at det er mer enn 25 prosent avvik mellom inntekten din etter endringen og inntekten din de 3 siste ferdigliknede årene, vurderer vi hvilken inntekt som er mest representativ for din situasjon. Det samme gjelder hvis du har blitt yrkesaktiv i løpet av de siste tre årene. 

En inntektsendring alene (økt eller redusert inntekt) er ikke tilstrekkelig for at det foreligger en varig endring. Det må ha vært en varig endring av selve arbeidssituasjonen eller virksomheten.

Det trekkes ikke skatt av utbetalinger som selvstendig næringsdrivende fra NAV"

Jeg fikk beregnet ut fra siste året før permisjonen, da inntekten var vesentlig økt. Skal du jobbe i permisjon må du gradere foreldrepengene, du kan ikke motta 100 prosent foreldrepenger og jobbe ved siden av. Mange velger å gi fellesperioden til far, eller da gradere egen permisjon for å holde liv i firmaet. Ikke så mye mer hokus pokus enn dette og det er bare å spørre nav om du lurer på noe, hvis du ikke finner info på sidene deres. 

 

Anonymkode: 3c20c...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Fra Nav.no:

"Er du selvstendig næringsdrivende blir foreldrepengene dine vanligvis beregnet til gjennomsnittet av den pensjonsgivende årsinntekten din de 3 siste ferdigliknede årene. Både inntekt som kommer fra næring og annen liknet inntekt de 3 siste årene legges til grunn i beregningen. 

Er virksomheten eller arbeidssituasjonen din varig endret, og endringen medfører at det er mer enn 25 prosent avvik mellom inntekten din etter endringen og inntekten din de 3 siste ferdigliknede årene, vurderer vi hvilken inntekt som er mest representativ for din situasjon. Det samme gjelder hvis du har blitt yrkesaktiv i løpet av de siste tre årene. 

En inntektsendring alene (økt eller redusert inntekt) er ikke tilstrekkelig for at det foreligger en varig endring. Det må ha vært en varig endring av selve arbeidssituasjonen eller virksomheten.

Det trekkes ikke skatt av utbetalinger som selvstendig næringsdrivende fra NAV"

Jeg fikk beregnet ut fra siste året før permisjonen, da inntekten var vesentlig økt. Skal du jobbe i permisjon må du gradere foreldrepengene, du kan ikke motta 100 prosent foreldrepenger og jobbe ved siden av. Mange velger å gi fellesperioden til far, eller da gradere egen permisjon for å holde liv i firmaet. Ikke så mye mer hokus pokus enn dette og det er bare å spørre nav om du lurer på noe, hvis du ikke finner info på sidene deres. 

 

Anonymkode: 3c20c...623

 

Takk for info. Det er enkelte ting jeg ikke får noe godt svar på hos NAV, så tenkte kanskje det var like greit å høre med noen som har vært gjennom dette og har egne erfaringer å dele. 
 

En ting jeg bla. lurer på er hvordan andre selvstendig næringsdrivende har gjort det med utbetalinger utover de 6G som tilbys i foreldrepenger fra NAV. I et «vanlig» ansettelsesforhold dekker noen arbeidsgivere mellomlegget mellom permisjonspenger og ordinær lønn.  Er det noen her som vet hvordan man kan man gjøre dette fra eget firma, uten å bli mistenkt for å jobbe i permisjonstiden? 

Anonymkode: 757ce...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 17.49):

Anonymkode: 757ce...c00

Men da har vel firmaet ditt inntekt i permisjonstiden? Da må du gradere. Skjønner ikke helt hva du mener her. 

Anonymkode: 3c20c...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...