Gå til innhold

Tantebarna oppfører seg som egoistiske bortkjemte barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har min søsters barn i ferien. Og jeg er helt overrasket over hvor egosentriske og bortskjemte de er. 

De er 10 år. Klarer ikke (ønsker ikke) å finne frem klær til seg selv, stelle seg, finne mat, glass med vann osv. Går fra bordet uten å rydde etter seg, roter i leker og ikke rydder. Sitter bare i sofaen og forlanger at jeg skal finne frem dressen og sko og at jeg skal kle dem, knyte skoene, ta på hanskene og lete etter hua for dem. De bare forlanger at jeg skal finne alt til dem. 

Jeg stod i stad og ryddet og vasket bordet, da ene barnet ble sur på meg fordi jeg stod i veien da han prøvde å se hva andre barnet gjorde ute på gulvet. Jeg ba han reise seg og gå bort og være delaktig i leken, men han mente jeg bare burde klare å passe meg for han burde ikke trenge å reise seg når jeg allerede stod. 

Mine barn er i samme alder. Og de rydder bordet etter seg, skal de ut å leke så springer de på gangen og finner klærne sine og henger dem fint på plass til tørk etterpå. De rydder etter å ha lekt og er de småsultne/tørste så finner de seg litt frukt/yoghurt osv. Mens min søsters barn bare forlanger at jeg skal gjøre det for dem. 

Etter tre dager med dem, så har jeg følt meg som en tjener for to 10 åringer. Jeg går rundt og rydder, vasker, plukker opp osv etter dem konstant. Jeg setter samme krav til dem som til mine egne. Altså, jeg ber dem finne klærne sine, rydde tallerkenen sin, kle på seg selv, pusse tenner, børste håret, hente seg vann selv når de forlanger osv. Jeg er helt utslitt og super demotivert av all denne forventningen fra dem om at jeg skal tjene dem. De blir sure på meg fordi jeg setter krav, jeg blir sure på dem fordi de forventer for mye dulling.

Er jeg urimelig og forventer for mye fra 10 åringene? 

Anonymkode: 896f3...1d7

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ditt hus, dine regler så enkelt er det bare. 

Anonymkode: c6090...3f0

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke urimelig.

Anonymkode: 2178c...df1

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du forventer ikke for mye! De ungene trenger å lære å ta litt ansvar for seg selv. Har selv barn på samme alder som tar mye ansvar selv.

Anonymkode: e53a2...bb5

• Liker 5
Skrevet

Du må veilede dem da. Kan ikke gi etter og tjene dem, herlighet. Fortell dem hver gang hvordan dere gjør det i ditt hus. Gjenta og gjenta og gjenta HVER gang. Følg etter dem når de går fra bord/kommer inn og minn på at de må rydde/henge opp. Si at de må være stelt før frokost. Send de på badet om de kommer til frokost ustelt. De greier fint å kle på seg selv, så vil de ut får de nok på seg klærne. De går på skole, det er garantert ingen som kler på dem der. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør du alt det da! La dem fikse det selv. Herregud, de er 10 år. Slik de opplever det aksepterer du oppførselen 

Anonymkode: fbae9...8f2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo håpløst. Send dem hjem til søsteren din igjen, og ikke si ja til å passe dem mer. Ingen som orker sånne unger. Det høres jo ut som om de er 4 år, ikke 10. Ikke din jobb å oppdra dem. 

Anonymkode: 2905e...4bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går an å snakke med 10 åringer. Forklar dem hvilke forventninger du har til dem mens de er på besøk. Så gir du litt samtidig som har noen klare forventninger. 

Anonymkode: 34a64...862

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du setter ikke for høye krav. Sånt klarer 10 åringer helt fint selv! 
Med unntak av kanskje tannpussen - noen behøver fortsatt hjelp med den i 10 års alder.

Anonymkode: 0b1a0...776

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har min søsters barn i ferien. Og jeg er helt overrasket over hvor egosentriske og bortskjemte de er. 

De er 10 år. Klarer ikke (ønsker ikke) å finne frem klær til seg selv, stelle seg, finne mat, glass med vann osv. Går fra bordet uten å rydde etter seg, roter i leker og ikke rydder. Sitter bare i sofaen og forlanger at jeg skal finne frem dressen og sko og at jeg skal kle dem, knyte skoene, ta på hanskene og lete etter hua for dem. De bare forlanger at jeg skal finne alt til dem. 

Jeg stod i stad og ryddet og vasket bordet, da ene barnet ble sur på meg fordi jeg stod i veien da han prøvde å se hva andre barnet gjorde ute på gulvet. Jeg ba han reise seg og gå bort og være delaktig i leken, men han mente jeg bare burde klare å passe meg for han burde ikke trenge å reise seg når jeg allerede stod. 

Mine barn er i samme alder. Og de rydder bordet etter seg, skal de ut å leke så springer de på gangen og finner klærne sine og henger dem fint på plass til tørk etterpå. De rydder etter å ha lekt og er de småsultne/tørste så finner de seg litt frukt/yoghurt osv. Mens min søsters barn bare forlanger at jeg skal gjøre det for dem. 

Etter tre dager med dem, så har jeg følt meg som en tjener for to 10 åringer. Jeg går rundt og rydder, vasker, plukker opp osv etter dem konstant. Jeg setter samme krav til dem som til mine egne. Altså, jeg ber dem finne klærne sine, rydde tallerkenen sin, kle på seg selv, pusse tenner, børste håret, hente seg vann selv når de forlanger osv. Jeg er helt utslitt og super demotivert av all denne forventningen fra dem om at jeg skal tjene dem. De blir sure på meg fordi jeg setter krav, jeg blir sure på dem fordi de forventer for mye dulling.

Er jeg urimelig og forventer for mye fra 10 åringene? 

Anonymkode: 896f3...1d7

Prøv å ta det med litt humor . Vær overbærende , men tydelig . De er nok en smule bortskjemt . Ikke gjenta dette hjemmebesøket før de er blitt mer selvstendig ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Huff, for er mareritt! Du får lage en liste over husets regler og ta en alvorsprat. De får én sjanse til om de vil bli værende hos deg i ferien, ellers blir de sendt hjem nå. Og det gjelder hver eneste dag fremover i ferien - si at du er ikke tjeneren deres.

Og så sier du klart og tydelig ifra til foreldrene til barna at du har gitt dem en advarsel og at det er mulig du må gjøre alvor av truslene. Og da må de komme og hente eller finne noen som kan.

Anonymkode: bd04a...732

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som tante oppdrar jeg ikke andres barn, jeg aksepterer at ulike foreldre gjør ting på ulik måte, selv om jeg kan være dypt uenig. Ellers blir det bare dårlig stemning i alle retninger. Å hente vann, tannpuss og slikt hadde jeg bare gjort, om det er hva de er vant med. 

Utover det gjelder selvfølgelig "mitt hus, mine regler". Her spiser vi ikke i sofaen. TV skal ikke være på hele tiden. Og en del slike ting. 

Anonymkode: 846ca...cad

Skrevet

Du gir da bare beskjed og behandler dem som du gjør med dine egne? De tilpasser seg fort. Tenk som en lærer, man kan ikke særbebandle 30 preferanser. Barn er elastiske og liker faktisk litt regler og instrukser. Men der er ikke alt de kommer på av seg selv, om du ber dem ta av bordet etter seg, så vil de etterhvert gjøre det frivillig, fordi de vil du skal like dem. Og litt ros etterpå er heller ikke feil:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som tante oppdrar jeg ikke andres barn, jeg aksepterer at ulike foreldre gjør ting på ulik måte, selv om jeg kan være dypt uenig. Ellers blir det bare dårlig stemning i alle retninger. Å hente vann, tannpuss og slikt hadde jeg bare gjort, om det er hva de er vant med. 

Utover det gjelder selvfølgelig "mitt hus, mine regler". Her spiser vi ikke i sofaen. TV skal ikke være på hele tiden. Og en del slike ting. 

Men hadde du giddet være tjener for tantebarna dine hele påskeferien?

Hva gjør du om de ikke gjør som du sier om du ikke på noe tidspunkt skal være streng? Å overholde husets regler er jo oppdragelse - 10-åringene følger jo ikke det de får beskjed om (som er husets regler)?

Det er ikke slik at «vi spiser ikke i sofaen» er problemet her. De rydder ikke etter seg uten å bli tvunget, de klarer ikke hente et glass vann, de klær ikke på seg selv, de pusser ikke tenner selv? Og det høres ut som mas av en annen verden på TS?

• Liker 4
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Hvorfor gjør du alt dette for dem da? 

Går dem fra bordet uten å spørre og ikke ha ryddet etter seg, så be dem komme tilbake. 

Be dem rydde opp i det dem drar ut av leker og ting. 

Gidder dem ikke å kle på seg før dem skal ut, får dem gå uten klær. 

Det er store barn, du har på besøk, du er ikke tjeneren dems. Sett krav.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hadde du giddet være tjener for tantebarna dine hele påskeferien?

Hva gjør du om de ikke gjør som du sier om du ikke på noe tidspunkt skal være streng? Å overholde husets regler er jo oppdragelse - 10-åringene følger jo ikke det de får beskjed om (som er husets regler)?

Det er ikke slik at «vi spiser ikke i sofaen» er problemet her. De rydder ikke etter seg uten å bli tvunget, de klarer ikke hente et glass vann, de klær ikke på seg selv, de pusser ikke tenner selv? Og det høres ut som mas av en annen verden på TS?

Har jeg sagt at jeg ikke er streng? Om mat blir tatt med i sofaen så kommer det en tydelig beskjed om å sette seg ved spisebordet, slik regelen her er. Og er jeg opptatt så sier jeg at det er glass og vann på kjøkkenet. 

Jeg har sagt at jeg ikke tar oppdragerrollen, og ser at alle foreldre gjør det ulikt. Å hente litt mat og vann, eller rydde, er ikke noe problem, bare kjekt også for egne barn at ferietid og søskenbarnbesøk betyr litt ekstra luksus. Så lat er jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har jeg sagt at jeg ikke er streng? Om mat blir tatt med i sofaen så kommer det en tydelig beskjed om å sette seg ved spisebordet, slik regelen her er. Og er jeg opptatt så sier jeg at det er glass og vann på kjøkkenet. 

Jeg har sagt at jeg ikke tar oppdragerrollen, og ser at alle foreldre gjør det ulikt. Å hente litt mat og vann, eller rydde, er ikke noe problem, bare kjekt også for egne barn at ferietid og søskenbarnbesøk betyr litt ekstra luksus. Så lat er jeg ikke. 

Men da oppdrar du de jo? Hvem gidder løpe rundt å være streng hele ferien? Greit med en dag eller to, men en hel ferie?!

Det er ikke latskap å ikke hente vann til 10-åringer vel?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det der er jo håpløst. Send dem hjem til søsteren din igjen, og ikke si ja til å passe dem mer. Ingen som orker sånne unger. Det høres jo ut som om de er 4 år, ikke 10. Ikke din jobb å oppdra dem. 

Anonymkode: 2905e...4bb

Øyh, fireåringen min er atskillig mer selvgående enn de 10-åringene i HI. 😅

Anonymkode: 18227...084

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da oppdrar du de jo? Hvem gidder løpe rundt å være streng hele ferien? Greit med en dag eller to, men en hel ferie?!

Det er ikke latskap å ikke hente vann til 10-åringer vel?

Hvorfor debatterer du med meg, egentlig? Er du bare ute etter å krangle. 

Jeg er fornøyd med å være avslappet, og ikke oppdra andres barn. Jeg synes det er latskap å ikke hente vann til barn og besøkende, selv om det ikke er noe jeg gjør i hverdagen. Og kommer ikke til å endre hvordan jeg gjør ting. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor debatterer du med meg, egentlig? Er du bare ute etter å krangle. 

Jeg er fornøyd med å være avslappet, og ikke oppdra andres barn. Jeg synes det er latskap å ikke hente vann til barn og besøkende, selv om det ikke er noe jeg gjør i hverdagen. Og kommer ikke til å endre hvordan jeg gjør ting. 

Ditt argument faller på sin egen urimelighet. Du gir råd om å ikke oppdra, men likevel er du streng. Så da oppdrar du, mens Ts, som er litt fortvilet over hva hun har sagt ja til, sier du bare skal la stå til og finne seg i galskapen. Du lar vel heller ikke gjestene (som er barn) gå rundt ute uten klær fordi de ikke ville ta de på? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...