Gå til innhold

Sør-England, på tur alene!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å ta en tur alene i sommer, den uka jeg ikke har barna mine. Jeg har aldri reist alene på ferie, og det er vel noe man bør teste i løpet av livet! 
Jeg vil gjerne høre fra dere som har anbefalinger, vil reise et trygt sted som ikke er overbefolket, som storbyene.. er fascinert av England, Skottland.. kikker litt på kystbyene sør-England. Noen som har vært der? Hvor bør man fly til, og hvordan komme seg rundt? 
takknemlig for svar! 💛

Anonymkode: b364c...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kystbyene er nok ganske overbefolket på sommeren, da. Hvis du vil ha det enkelt, fly til Gatwick og bo i Brighton. Derfra går det buss i begge retninger til nabobyer. Eastbourne. Worthing. 

Anonymkode: d03fc...218

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isle of Wight er nydelig. Små byer, Osborne House, strender, flott natur. Å, jeg vil dit igjen snart 🥰

Anonymkode: 0b6dd...b2c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bourmouth er nydelig. 

Anonymkode: 00540...61d

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Bornmouth i fjor. Nydelig Strand, byen føltes trygt, mulighet for dagstur til Stonehenge, mulig å ta buss videre langs kysten.

Anonymkode: 79049...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 20.34):

Kystbyene er nok ganske overbefolket på sommeren, da. Hvis du vil ha det enkelt, fly til Gatwick og bo i Brighton. Derfra går det buss i begge retninger til nabobyer. Eastbourne. Worthing. 

Anonymkode: d03fc...218

Akkurat det jeg skulle til å foreslå. Gatwick, og så tog til Brighton. Trygg og fredfull plass med fin strand. Rimeligere enn London. Og flott utgangspunkt for dagsturer. 

Anonymkode: 3b33c...bbf

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du liker sandstrand, er Bournemouth plassen. Brighton har mye rullestein. Men begge stedene er fine. Brighton er litt enklere med toget, da.  Med barn ville jeg anbefalt Bournemouth uten tvil, men som enslig voksen er det like spennende å dra til Brighton.

Anonymkode: 9f6d2...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2024 at 9:59 AM, AnonymBruker said:

Bourmouth er nydelig. 

Anonymkode: 00540...61d

Helt enig. Nydelig by som er helt perfekt om sommeren. Passe stor for en person alene på tur. Det er også kort avstand til de andre kystbyene fra Bournemouth.

De gangene jeg har vært der, har jeg flydd til Heahtrow og tatt National Express bussen til Bournemouth. Ca. 2,5t tur inkl. stopp på veien. Kan anbefales ☺️

Anonymkode: 6b2af...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du kan komme deg til Cornwall/St Ives, det er virkelig Englands sommerperle. Mer knotete å komme seg dit, men verdt det om du har tid.

Ellers er Brighton veldig gøy, har reist dit alene flere ganger. Perfekt solodestinasjon og det går lynkjapt direktetog fra Gatwick til Brighton sentrum så det kunne ikke vært lettere. Derfra kan du også ta toget til andre steder om du vil kombinere ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange nevner Bournemouth osv, men jeg vil jo heller si at hvis man først skal til Sør-England, bør man jo komme seg ned til Devon og Cornwall. Jeg reiste flere år på rad til Sør-England, og jeg vil påpeke at byene/småbyene nedover i Sør-England ikke er spesielt overbefolket. Det er mange briter som reiser på ferie hit, men det er ikke som i London på sommeren. Det er også vesentlig billigere, både når det gjelder overnatting og mat. I tillegg er det mange gode shoppingmuligheter.

Jeg elsker Sør-England, og det er en grunn til at man kaller enkelte deler av den for "den engelske riviera", men da må du lenger ned enn Bournemouth. Jeg kan anbefale dette på det sterkeste. Jeg hadde stort sett Torquay som base, da det er enkelt å komme seg dit fra London. Man kan ta både buss og tog. Her kan man kjøpe ukeskort (hvis man vil ta buss), og kjøre tog og buss til ulike steder i Sør-England. Jeg kan anbefale f.eks kulturlivet og teater i Plymouth, nydelige strender nesten hvor som helst i Sør-England, men spesielt St. Ives (Cornwall), tidevannsfenomenet i St. Michael's Mount osv. 

Uansett, av småbyen anbefaler jeg f.eks Paignton, Teignmouth, Exeter, Exmouth (Jurassic Coast) og så mange, mange flere steder. Det er altså så flott og fint. Og som regel er været ganske fint også. :) 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (17 timer siden):

Ser mange nevner Bournemouth osv, men jeg vil jo heller si at hvis man først skal til Sør-England, bør man jo komme seg ned til Devon og Cornwall. Jeg reiste flere år på rad til Sør-England, og jeg vil påpeke at byene/småbyene nedover i Sør-England ikke er spesielt overbefolket. Det er mange briter som reiser på ferie hit, men det er ikke som i London på sommeren. Det er også vesentlig billigere, både når det gjelder overnatting og mat. I tillegg er det mange gode shoppingmuligheter.

Jeg elsker Sør-England, og det er en grunn til at man kaller enkelte deler av den for "den engelske riviera", men da må du lenger ned enn Bournemouth. Jeg kan anbefale dette på det sterkeste. Jeg hadde stort sett Torquay som base, da det er enkelt å komme seg dit fra London. Man kan ta både buss og tog. Her kan man kjøpe ukeskort (hvis man vil ta buss), og kjøre tog og buss til ulike steder i Sør-England. Jeg kan anbefale f.eks kulturlivet og teater i Plymouth, nydelige strender nesten hvor som helst i Sør-England, men spesielt St. Ives (Cornwall), tidevannsfenomenet i St. Michael's Mount osv. 

Uansett, av småbyen anbefaler jeg f.eks Paignton, Teignmouth, Exeter, Exmouth (Jurassic Coast) og så mange, mange flere steder. Det er altså så flott og fint. Og som regel er været ganske fint også. :) 

Takk, når er det fint å reise i det området? Liker ikke kokvarme, men ca 15-20grader...

😊

Anonymkode: 93eca...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, når er det fint å reise i det området? Liker ikke kokvarme, men ca 15-20grader...

😊

Anonymkode: 93eca...bad

Det er England, og kystklima. 

Du risikerer 11 grader og stiv kuling, eller 30 grader og hetebølge. 

Det er egentlig litt som å spørre om hvordan været er i Norge i Juli. 

Anonymkode: 3b33c...bbf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er England, og kystklima. 

Du risikerer 11 grader og stiv kuling, eller 30 grader og hetebølge. 

Det er egentlig litt som å spørre om hvordan været er i Norge i Juli. 

Anonymkode: 3b33c...bbf

Hvilke mnd bør man satse på da? Utenom juli.

Anonymkode: 93eca...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke mnd bør man satse på da? Utenom juli.

Anonymkode: 93eca...bad

Det er like ustabilt hele året. Med temperaturen du ønsker ville jeg sagt høsten, september. Men du risikerer likevel alt fra storm og regn, til hetebølge. 

Anonymkode: 3b33c...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk, når er det fint å reise i det området? Liker ikke kokvarme, men ca 15-20grader...

😊

Anonymkode: 93eca...bad

Juni til august.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er England, og kystklima. 

Du risikerer 11 grader og stiv kuling, eller 30 grader og hetebølge. 

Det er egentlig litt som å spørre om hvordan været er i Norge i Juli. 

Anonymkode: 3b33c...bbf

Nåvel, været regnes allikevel som vesentlig mer stabilt her enn i Norge. Jeg reiste hit 5 år på rad, og det kaldeste jeg opplevde i juli er 18 grader og regn. Stort sett er været ganske stabilt ved den engelske riviera og ligger på mellom 20 og 25 varmegrader. Været, som i regn og sol, varierer selvsagt. 

Har aldri opplevd 11 grader og stiv kuling ved den engelske riviera. Det er litt forskjell på Manchester og Toquay værmessig altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er like ustabilt hele året. Med temperaturen du ønsker ville jeg sagt høsten, september. Men du risikerer likevel alt fra storm og regn, til hetebølge. 

Anonymkode: 3b33c...bbf

Dette er en sannhet med modifikasjoner, i så fall. Det er ikke like ustabilt hele året. Klart, det er ikke som i Spania, men generelt er været ved den engelske riviera ganske stabilt. Det er derfor jeg har reist dit så mye, nettopp fordi det ofte er som en god norsk sommer der i sommermånedene, men man slipper unna den veldige heten som man finner lenger sørover. Så er det klart det har vært år med mer varme enn andre, det er aldri en garanti, men overraskende nok er været relativt stabilt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winchester, mye historie der.

Anonymkode: e3f1e...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 7.31):

Hvilke mnd bør man satse på da? Utenom juli.

Anonymkode: 93eca...bad

Svigermor kommer fra Cornwall og sier alltid at September er best, fordi det er litt mindre folk og havet er varmere :) September er fortsatt veldig sommer her i England og de verste hetebølgene er stort sett over. Har hatt noen juli/august med 40 grader de siste årene. Barna er også på skoleferie i hele August, så da blir det fort mye folk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop skrev (9 minutter siden):

Svigermor kommer fra Cornwall og sier alltid at September er best, fordi det er litt mindre folk og havet er varmere :) September er fortsatt veldig sommer her i England og de verste hetebølgene er stort sett over. Har hatt noen juli/august med 40 grader de siste årene. Barna er også på skoleferie i hele August, så da blir det fort mye folk.  

:) Er ikke så glad i varme...men vil slippe storm/vind og masse regn.

Anonymkode: 93eca...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...