Gå til innhold

Langhåret eller korthåret Collie ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde du valgt langhåret eller korthåret Collie? Hvorfor det?

Anonymkode: fdc0c...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korthåret, uten at jeg vet så mye om dem. Har inntrykk av at de korthårede er avlet mer for bruk, de lamghårede mer for utstilling. 

Anonymkode: 85c78...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for korthåret. Jeg og som kommentator over innbiller meg at disse linjene er jevnt over mer solide med mindre helseproblemer og bedre gemytt sammenlignet med langhåret. I tillegg synes jeg ikke den pelstypen er det beste vtp stell og personslig smak. Fortrekker egentlig den "mellomlange", tykke pelsen man finner på raser som border collie, schæfer, belgisk fårehund etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthår her også. Det er langt færre individer av den rasen, så det er nok lettere å avle på feil linjer... Derimot er de ikke like utsatt for useriøs avl eller avl rettet kun mot utseende.

Anonymbruker*** skrev (5 timer siden):

Fortrekker egentlig den "mellomlange", tykke pelsen man finner på raser som border collie, schæfer, belgisk fårehund etc. 

Enig! Korthårsvarianten blir for kort, mens den langhårede har aaltfor mye pels. Noen korthår får en slags mellomting, men da er det sikkert blanding av kort og lang et eller annet sted i linjene. Hadde likt å hatt en slik "lang korthårsvariant".

Anonymkode: 00035...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhåret. Fordi den er penest. 

Anonymkode: f24ca...bd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt begge deler siden midten av 90-tallet men har de siste 14 årene sverget til korthåren - bedre helse, stort sett bedre gemytt og litt mer "hund" enn langhåren. 

Liker man pelsen men ikke den store "showvarianten" så bør man velge langhår født i kortshårkull. Men det blir spennende å se fremover hvordan rasene utvikler seg nå som det er lov å parre på tvers av hårlagene... Veldig positivt for langhåren, not so much for korthåren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...