Gå til innhold

Valg av bunad, og har du brodert og sydd bunad selv?


Krinoline

Anbefalte innlegg

Vurderer å anskaffe bunad, noe jeg aldri har eid og ingen i familien har det heller. Jeg elsker håndarbeid, og synes noe av vitsen med bunad/folkedrakt er å bruke tid på å lære seg teknikker og lage den selv, ihvertfall for meg. Har prøvelapp på en bunad nå som broderes, og det er så gøy!

Hvis du har brodert og sydd selv, hvor mye forhåndskunnskap hadde du, og tok du kurs? Vurderer kurs via sidserk/bunadskulen, men jeg skal antakelig velge en annen bunad enn de har materialer til. Med god monteringsbeskrivelse får jeg det nok til uten kurs også.

En annen ting er valg av bunad. Jeg er fra Oslo. Familien bakover komme fra flere ulike plasser i landet, uten at jeg personlig føler tilknytning til disse stedene. Oslobunaden er helkonstruert, og jeg har egentlig mest lyst på bunad med folkedrakthistorie. Jeg har en emosjonell sterk tilknytning til Valdres, da jeg har vært der veldig mye, elsker dialektene, landskapet, menneskene der, så jeg kan stå inne for å velge en av Valdresbunadene, synes jeg. Men de er vel også begge to helkonstruerte bunader.
 

Og, skal jeg være helt ærlig med meg selv, så synes jeg beltestakken eller Øst-Telemark er aller finest. De har mye mer fest over seg, og bunad er et festplagg jeg har lyst til å bruke i bryllup og andre begivenheter. Jeg har null tilhørighet til Telemark. På minussiden er det også at beltestakken er så populær i Oslo, kjedelig at den kalles Oslo 3-bunaden. Jeg synes jo selv at det er litt harry å kun velge bunad ut fra hvilken jeg synes er finest. Så da lander jeg vel på Oslo eller Valdres (den gamle), men synes jo ikke de er like fine. Og Oslo-bunaden broderes ikke med norsk ullgarn en gang. Det er jo så mye fantastisk broderi og valgmuligheter på beltestakken og skjorten.
 

Del veldig gjerne dine bunadstanker og bunadshistorie med meg. Ingen nerding er for smal, i denne tråden er det plass til alt!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sydde min, rød Tromsbunad, og kjøpte ferdig materialpakke. Det er bare broderier på skjorta der, og det var ikke vanskelig. Jeg synes det vanskeligste var vesten. Stoffet var så dyrt(!), og jeg var livredd for å klippe feil. 

Men gikk bra, brukte lang tid! Men jeg er utrolig stolt over arbeidet mitt.

Anonymkode: 59545...022

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sydde min, rød Tromsbunad, og kjøpte ferdig materialpakke. Det er bare broderier på skjorta der, og det var ikke vanskelig. Jeg synes det vanskeligste var vesten. Stoffet var så dyrt(!), og jeg var livredd for å klippe feil. 

Men gikk bra, brukte lang tid! Men jeg er utrolig stolt over arbeidet mitt.

Anonymkode: 59545...022

Dette varmer mitt hjerte å lese, bunaden din høres nydelig ut. Og å ha laget den selv gir antrekket en helt egen betydning og glede, vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringedukdrakt fra Øvre Valdres er rekonstruert, og veldig fin syns jeg. Masse valgmuligheter på farger, bringeduk, belte, osv, og absolutt muligheter til å lære nye teknikker. Syns den er mye finere enn de broderte valdresbunadene! Og ikke så oppbrukt som beltestakkene. Min bringeduk og belte er korssting og jeg gjorde det selv som konfirmant for mange år siden - men fins veldig mange ulike. Så den ville jeg vurdert i alle fall! 

https://www.norskflid.no/bunad/bunader/innlandet/bringeduksdrakt/

Anonymkode: 2d518...98c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bringedukdrakt fra Øvre Valdres er rekonstruert, og veldig fin syns jeg. Masse valgmuligheter på farger, bringeduk, belte, osv, og absolutt muligheter til å lære nye teknikker. Syns den er mye finere enn de broderte valdresbunadene! Og ikke så oppbrukt som beltestakkene. Min bringeduk og belte er korssting og jeg gjorde det selv som konfirmant for mange år siden - men fins veldig mange ulike. Så den ville jeg vurdert i alle fall! 

https://www.norskflid.no/bunad/bunader/innlandet/bringeduksdrakt/

Anonymkode: 2d518...98c

Tusen takk! Ja, den skal jeg sette meg mye mer inn i, den er helt nydelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/23/2024 at 10:05 AM, Krinoline said:

Tusen takk! Ja, den skal jeg sette meg mye mer inn i, den er helt nydelig! 

Gøy at du likte den, jeg er veldig glad i min! Den er ikke så vanlig/kjent utenfor Valdres, får ofte spørsmål og komplimenter 😊. Og man kan virkelig sette sammen sin egen fargekombinasjon (med liv, silketørkler og sånt) til en bunad man faktisk kler og som ingen andre har lik. Og det foregår aktivt arbeid med å rekonstruere gamle bringeduker og sånt (sjekk ut bodil.enger på instagram f.eks), virkelig mulig å nerde seg ned i håndarbeidsteknikker uten at det blir uoverkommelig stort (en bringeduk, løslomme eller belte er noe helt annet enn å brodere en hel bunad med samme teknikk/motiv). 

Derimot er det nok vanskelig å finne kurs utenfor Valdres, men du kan i alle fall kjøpe materialpakker og få god veiledning til de ulike delene! 

Anonymkode: 2d518...98c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...