Gå til innhold

Hybrid, el eller bensin/diesel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny bil, helst i går. Men jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken 🤯 Har tilgang til elbillader, men har så negativt syn på elbiler (og det er uberettiget?). Max budsjett er 300000kr. Har to store barn, relativt kort vei til jobb eier ikke hytte. Bor i Sandnes/Stavanger. 
 

Lading, rekkevidde etc stresser meg. Har kun kjørt bensinbil tidligere. Er en person som kjører bilene mine til de ikke går lengre, og den jeg har nå synger på aller siste verset. 
 

Er hybrid bedre for meg? Tenker på småbil men syns de alle er konebiler.

Anonymkode: ea7fc...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er jo veldig glad i Priusen min da, så jeg anbefaler nok en gang Prius 😅 Her får du det beste av to verdener; en elbil som ikke har behov for ekstern lading kombinert med en bensinbil som bruker minimalt med bensin. I den ikke-ladbare utgaven er det god plass også. Og skulle HV-batteriet ryke er det bortimot småpenger for å skifte det ut, sammenlignet med EV-batterier. Det sagt, så er Priusen min 18 år og kjører enda på originalbatteriet.

Anonymkode: 8d442...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon i for mtp at jeg kjører bilene til de vrakes. For min del var det ingen tvil om at det skulle bli elektrisk iom at jeg hadde bestemt meg for det flere år i forveien. Bor rett ved Oslo. Helt fersk mtp elbil da, men rekkeviddesaken har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Lader hjemme akkurt nå mens jeg skriver og spotprisen er 27 øre. Jeg synes det er veldig greit å kunne gjøre slikt hjemme.  Jeg kjøpte fabrikkny bil med en rekkevidde overkant av 500 når fulladet. Kom fra en ca 20 år gammel diesel så overgangen var stor (og veldig behagelig). 

Men, du må avgjøre mtp hva du bruker bilen til (henger, lastekapasitet, hvor langt du kjører til vanlig osv) og pris. 

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å prøvekjøre noen biler. 

Nissan Leaf: billig og veldig pålitelig, men kjedelig og stygg

Tesla model 3: gøy og ekstremt mye bil for pengene, men vanlig og ikke praktisk for alle

Mercedes eqa: bygd som fossilbil, men relativt liten og grei elbil

Og kanskje en til i det merket du liker best. Med rekkevidde på over 400 km vil du raskt vende deg til ny tilværelse. Raskere å plugge i bilen hjemme enn å kjøre innom bensinstasjon, og hvis du ikke tåler 20 minutters pauser på langtur, kan du leie bil de turene for mindre enn du sparer i drivstoffutgifter til daglig. 

Anonymkode: 5bb4d...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ut og se på elbil nå. 
Lading i borettslaget koster 3 kr kWh men når jeg bruker 2200-2500 i bensin og bom sparer jeg likevel MYE. 

Anonymkode: 861d4...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker min hybrid en auris st bil lader seg selv.

Anonymkode: 245f7...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du elbillader hjemme, budsjett på 300k, og vil kjøpe noe som gir det en fornuftig bil, er elbil pinefult opplagt. Over 90% av nybilsalget er elektrisk, så når så mange nordmenn klarer dette smertefritt, klarer du det også.

Leaf 60 kW: Rimelig, stødig, pålitelig, og lettomsettelig. Treg og utgått hurtiglader holder prisene nede. Prut for den billigste, mest pålitelige elbilen! 200k og du får en knallbil.

Kia eNiro: Superpraktisk, megarasjonell bil. Veldig pålitelig, om enn litt mindre enn den stødige Leafen, men fantastisk mye plass, ergonomisk, rimelig og populær.

Hyundai Ioniq: Liknende tech som Kiaen, men også veldig, veldig nøysom. Mindre plass. Rimelig bil, pass på at du velger rett batteristørrelse. Denne skal du få veldig billig for å velge den fremfor Kiaen.

Tesla 3: Sexy og effektiv, med idiotisk betjening/ergonomi, ikke-fungerende "smarte" funksjoner, og upålitelig. Interiøret knirker og knaser pga. kvalitetsutfordringer. Veldig billig, veldig populær.

Anonymkode: 0d2c4...cc5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trenger ny bil, helst i går. Men jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken 🤯 Har tilgang til elbillader, men har så negativt syn på elbiler (og det er uberettiget?). Max budsjett er 300000kr. Har to store barn, relativt kort vei til jobb eier ikke hytte. Bor i Sandnes/Stavanger. 
 

Lading, rekkevidde etc stresser meg. Har kun kjørt bensinbil tidligere. Er en person som kjører bilene mine til de ikke går lengre, og den jeg har nå synger på aller siste verset. 
 

Er hybrid bedre for meg? Tenker på småbil men syns de alle er konebiler.

Anonymkode: ea7fc...31a

Alt annet en elbil blir rett og slett for dumt.

Anonymkode: 65a4f...006

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladbar hybrid går veldig billig på småkjøring, dersom du lader den hjemme. Men bortsett fra det er det lite å hente. Kan ta ut mye hk om det er strøm på batteriet ved full gass, men synes de bruker litt bensin om man lader mens man kjører. 
For meg er rekkeviddeangst det største hinderet mot elektrisk. 

Anonymkode: 861d4...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tesla 3: Sexy og effektiv, med idiotisk betjening/ergonomi, ikke-fungerende "smarte" funksjoner, og upålitelig. Interiøret knirker og knaser pga. kvalitetsutfordringer. Veldig billig, veldig populær.

Anonymkode: 0d2c4...cc5

Whaaaat? Har kjørt Model 3 siden 2019 og digger den. Blir snart byttet ut med den nye Model 3 💙

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg trenger ny bil, helst i går. Men jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken 🤯 Har tilgang til elbillader, men har så negativt syn på elbiler (og det er uberettiget?). Max budsjett er 300000kr. Har to store barn, relativt kort vei til jobb eier ikke hytte. Bor i Sandnes/Stavanger. 
 

Lading, rekkevidde etc stresser meg. Har kun kjørt bensinbil tidligere. Er en person som kjører bilene mine til de ikke går lengre, og den jeg har nå synger på aller siste verset. 
 

Er hybrid bedre for meg? Tenker på småbil men syns de alle er konebiler.

Anonymkode: ea7fc...31a

Du må ikke finne på å bruke 300k på en hybrid. De er knappt salgbar nå og om et par år må du gi de bort. Dvs at du i praksis må sitte med den til den går i bilpressa, og bruke masse penger på bensin, service og reparasjoner. Hybrider har like mange deler som et helikopter jo.

Anonymkode: 65a4f...006

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janina1 skrev (10 minutter siden):

Whaaaat? Har kjørt Model 3 siden 2019 og digger den. Blir snart byttet ut med den nye Model 3 💙

Hvorfor bytter du ut en såpass ny bil?

Anonymkode: e1a58...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janina1 skrev (40 minutter siden):

Whaaaat? Har kjørt Model 3 siden 2019 og digger den. Blir snart byttet ut med den nye Model 3 💙

Jeg er veldig glad for at du liker bilen din! Folk er forskjellige og det er greit. Elsker å kjøre TM3, men kvalitetsutfordringene, lakken inklusive, og bryterblinkeren med ujevnt følsomme brytere som ikke funker i rundkjøringer er pyton for meg. Det verste er dog smartfunksjonene. Bilen har enda ikke fungerende fartsholder. For to uker siden fikk jeg tre fantombremsinger med en fullt oppdatert TM3 registrert i november 2023. Det holder bare ikke.

Anonymkode: 0d2c4...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hybrid er det værste av to verdener. Den bruker unødvendig mye strøm, fordi den må drasse på en tung forbrenningsmotor, og dwn bruker unødvendig mye drivstoff fordi den må drasse på ett tungt batteri. I tillegg så er ikke servicer og vedlikehold billig.... 

Skjønner ikke at hybrider selger... 

 

Anonymkode: eb73c...3aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor bytter du ut en såpass ny bil?

Anonymkode: e1a58...b65

Kun fordi jeg har lyst på den nye modellen og annen farge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er veldig glad for at du liker bilen din! Folk er forskjellige og det er greit. Elsker å kjøre TM3, men kvalitetsutfordringene, lakken inklusive, og bryterblinkeren med ujevnt følsomme brytere som ikke funker i rundkjøringer er pyton for meg. Det verste er dog smartfunksjonene. Bilen har enda ikke fungerende fartsholder. For to uker siden fikk jeg tre fantombremsinger med en fullt oppdatert TM3 registrert i november 2023. Det holder bare ikke.

Anonymkode: 0d2c4...cc5

Huffda, ikke bra. 
Kanskje jeg rett og slett har vært heldig med min bil. Ikke vært noe kluss med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Janina1 skrev (2 timer siden):

Whaaaat? Har kjørt Model 3 siden 2019 og digger den. Blir snart byttet ut med den nye Model 3

(...)

Kun fordi jeg har lyst på den nye modellen og annen farge.

Seriøs? Hvorfor?

Hvis bilen er grei, så bør jo ikke det være et problem med minst 10 år, eller?

Dette er ikke akkurat reklame for elbiler. Virker at du er mer opptatt av å selge den mens verdien fortsatt er god.

https://www.rodekors.no/stott-arbeidet/

Schmuhju

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt høyere budsjett enn deg, men valgte BMW X5 med treliter diesel. Strålende fornøyd med den, god plass til hele familien og mere til. Får den som 7-seter også. Godt overblikk da man sitter høyt, og dersom man velger comfortseter kan man kjøre til tanken er tom (ca 1200 km) uten å bli sliten i kroppen. Rekkesekseren til BMW er uslitelige hvis man vedlikeholder den, og passer utmerket til den solide 8-trinns girkassa. 

Anonymkode: c1b9b...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (2 timer siden):

Seriøs? Hvorfor?

Hvis bilen er grei, så bør jo ikke det være et problem med minst 10 år, eller?

Dette er ikke akkurat reklame for elbiler. Virker at du er mer opptatt av å selge den mens verdien fortsatt er god.

https://www.rodekors.no/stott-arbeidet/

Schmuhju

Og den lenka til Røde Kors la du ved fordi….?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (3 timer siden):

Dette er ikke akkurat reklame for elbiler.

Sier du det samme til de som stadig skifter ut fossilbil? "Dårlig reklame for fossilbil"? Eller prøver du bare å være så teit som mulig?

Anonymkode: 0d2c4...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...