Gå til innhold

Adhd diagnose og testing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg undrer meg litt over hvor nøyaktige disse testene er for å kunne sette en adhd diagnose... Det er flere symptomer som kan gi like symptomer som adhd, for eksempel traumer og vold. Vil en slik type adhd test kunne skille mellom akkurat det? Jeg vet jeg ikke er på noe legeforum her, men lurer på om noen har noen tanker om det? Kanskje selv har blitt utredet og vet hvordan diagnosen stilles? 

Anonymkode: 7d16d...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok veldig, veldig, veldig mange med ADHD-diagnose som heller burde vært sendt til traumebehandling. 

Anonymkode: eaa68...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok veldig, veldig, veldig mange med ADHD-diagnose som heller burde vært sendt til traumebehandling. 

Anonymkode: eaa68...5a9

Men de blir heller medisinerte? Vil det ha effekt da? Så er det jo og slik at mange med adhd har traumer i tillegg, samt angst og depresjon... 

Anonymkode: 7d16d...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble utredet var det litt snakk om at en del plagene mine også kunne være relatert til å ha gått lenge med ubehandlet (og senere underbehandlet) hypothyreose. Det er jo noe overlapping på problematikk. Men, jeg fikk adhd-diagnosen, og med tanke på utfordringer fra tidlig barndom stemmer den godt for meg.

Anonymkode: 1333a...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg undrer meg litt over hvor nøyaktige disse testene er for å kunne sette en adhd diagnose... Det er flere symptomer som kan gi like symptomer som adhd, for eksempel traumer og vold. Vil en slik type adhd test kunne skille mellom akkurat det? Jeg vet jeg ikke er på noe legeforum her, men lurer på om noen har noen tanker om det? Kanskje selv har blitt utredet og vet hvordan diagnosen stilles? 

Anonymkode: 7d16d...fc3

Det er jo strengt tatt ikke tester som stiller en diagnose. Det er INGEN tester som kan konkludere med ADHD, men det er differensialdiagnostikk, klinisk vurdering, anamnese, vurdering av hvor gjennomgripende funksjosfallet har vært/er. 

 

Anonymkode: 063d5...291

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD-utredning er ikke en test, det er veldig mange tester, det er timer med prating og hos mange blir venner/familie intervjuet.

Før man får en ADHD-diagnose, så går man igjennom en utredning for å utelukke at plagene skyldes andre psykiske lidelser.

For meg ble det tydelig at utbrenthet med angst og depresjon skyldtes ubehandlet adhd.

Anonymkode: 13c28...a43

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ADHD utredning er ikke i et nåtidsbilde, «plagene» må ha vart siden 4års alder. Tro meg: det vet alle som har hatt med adhd barn å gjøre, det dukker ikke plutselig bare opp..

Anonymkode: 3e3d3...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

Det er tatt "test", eller hva en nå kaller det. Der det er testet ifht konsentrasjon osv. Ganske omfattende. I tillegg til jevnlig behandler hos psykolog i ca ett år, samt samtale med foreldre, utfylling skjemaer av både foreldre og lærere. Plagene har vart siden småbarnsalder, tidligste tegn (som spedbarn) var lite søvn (kun i "rykk og napp"). 

Det er forresten snakk om det som tidligere ble kalt add. Det er ikke like enkelt å oppdage, da en ofte er stille og maskerer i årevis. Til slutt vil plagene likevel bli såpass store at det går ut over funksjonsnivå (har alltid vært utfordrende, men angst og depresjon har vært "diagnosen" frem til nå). 

 

Anonymkode: 7d16d...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 7.24):

Jeg undrer meg litt over hvor nøyaktige disse testene er for å kunne sette en adhd diagnose... Det er flere symptomer som kan gi like symptomer som adhd, for eksempel traumer og vold. Vil en slik type adhd test kunne skille mellom akkurat det? Jeg vet jeg ikke er på noe legeforum her, men lurer på om noen har noen tanker om det? Kanskje selv har blitt utredet og vet hvordan diagnosen stilles? 

Anonymkode: 7d16d...fc3

Her testet de veldig mye, og utelukket absolutt alt annet. Det er og en del adhd i familien og vi tenkte det var det. Mange år med slit. Så begynte han på medisiner og er en helt ny person som endelig har det mye bedre og fungere bedre på skolen og hjemme. Ingen traume, vold eller annet så vi visste jo at det ikke var noe sånt!

Noen ganger er det kanskje feil men vil tro de sjekker grundig!

Anonymkode: 75008...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...