Gå til innhold

Er startlån urettferdig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En på min jobb fikk lån i husbanken, fikk nå også fra de gratis opphold en helg i Hemsedal. Hvorfor fikk ikke jeg? Samme lån, mindre inntekt da jeg er alene med barn!

Anonymkode: c39dd...cb2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 4.43):

Du skjønner selv at det ikke går eller? Det hadde krasjet økonomien om alle skulle fått det. Det er ikke sånn samfunnet fungerer, da kunne vi like så godt gått over til at alle fikk borgerlønn og gratis bosted.. 

Anonymkode: 51c06...846

Når jeg kjøpte min første bolig sa banken klart i fra om at min inntekt var for lav, men skulle jeg leid så hadde utgiftene blitt mye høyere, heldigvis fikk jeg lån i en annen bank og boligen økte fort et par millioner i verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husbanklån er kjempeurettferdig, på den måten at mange som kunne hatt mulighet til å få det innvilget ikke vet om det før det har gått mange år. Jeg visste ikke om ordningen før jeg var i slutten av 30-årene. Innfridde kravene helt siden fylte 18 år. Har akseptert det nå, altså.

Anonymkode: 47879...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At livet er urettferdig er ikke et argument for at offentlige støtteordninger skal være urettferdig. Man har jo offentlige støtteordninger nettopp for å kompensere for at livet er urettferdig.  Hva om man kun ga startlån til folk som kjente ordføreren? Hadde du da sagt "Det må være greit, for livet er jo urettferdig?"

Alle skjønner at det er forferdelig å måtte flykte fra krig og lignende. Det betyr ikke at disse skal få noe mer gunstige ordninger enn vi som allerede har bodd i landet hele livet.  

Anonymkode: 9a231...804

Men du sier det jo selv: Offentlige støtteordninger skal kompensere for at livet er urettferdig. At man ikke er enig i hvordan staten gjør dette er en annen sak.  Å sammenligne flyktninger med å kjenne ordføreren er meningsløst, og det vet du godt. 
Jeg ville ikke byttet plass med en flyktning - ville du? 

Anonymkode: 811cd...e83

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Husbanklån er kjempeurettferdig, på den måten at mange som kunne hatt mulighet til å få det innvilget ikke vet om det før det har gått mange år. Jeg visste ikke om ordningen før jeg var i slutten av 30-årene. Innfridde kravene helt siden fylte 18 år. Har akseptert det nå, altså.

Så det er urettferdig pga at man ikke setter seg inn i ting...?

Anonymkode: 405a2...f98

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo ikke urettferdig at noen er flinkere til å sette seg inn i hvilke muligheter som finnes, alle kan gjøre det.

Anonymkode: fbc5f...05a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo ikke urettferdig at noen er flinkere til å sette seg inn i hvilke muligheter som finnes, alle kan gjøre det.

Du om det. Mange av sliterne har faktisk problemer med dette. NAV er veldig flinke til å IKKE opplyse om rettigheter som diverse etterbetalinger osv.

Anonymkode: 13f1d...40d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er virkelig urettferdig er hvor vanskelig mange kommuner har gjort det for syke og funksjonshemmede å få lån til utbedring av eksisterende bolig. Ofte er det små utbedringer som skal til f.eks. utvidelse av døråpninger og fjerning av terskler, som kan øke selvstendigheten og livskvaliteten betraktelig. Men mange kommuner vil ikke lenger gi hverken lån eller tilskudd. Og når man går på AAP eller uføretrygd har man kanskje ikke mulighet til å betjene et vanlig banklån, så her bør kommunene få beskjed fra Regjeringen om å gå tilbake til tidligere praksis. 

Anonymkode: d6aa8...3c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (På 23.3.2024 den 8.37):

Jeg er enig med deg at startlån kan kritiseres på mange måter. Ordningen er tenkt til å hjelpe de som ikke har sjans eller som er spesielt vanskeligstilt. Men det er subjektiv. Konkret tolkes det forskjellig fra kommune til kommune.

Du hadde muligheten til å bo og senere til å kjøpe, slik som mange andre, og dermed er ikke startlån et virkemiddel som bør gjelde deg. I hvert fall i teorien. 

Hadde økonomien kræsjet om alle fikk startlån? Nei! Du må jo fortsatt ha betjeningsevne. Om alle hadde fått et startlån (samme effekt som å fjerne krav om 15% sikkerhet), så øker bare boligprisene frem til du uansett ikke kan betjene lånet lenger. Om flere eller mindre hadde kjøpt bolig er spekulativ men opp i opp så ender du samme plassen igjen vil jeg tro. 

Men for banken blir dette et større sjansespill og sannsynligheten for tap blir større. Dette tapet krever de da fra deg som måtte tvangsselge. Kravet om egenkapital beskytter deg betydelig mot usikret gjeld. Fjerner du denne sikkerhetsmarginen, enten med startlån eller generelt, så kan det ha konsekvenser den dagen ditt regnestykk røyker. Og det er mange som glemmer!

Spør du meg så bør egenkapitalkravet økes til 40%. Dette hadde også dempet prisene og førstegangskjøpere med litt penger på bok hadde hatt en større sjans å komme inn på boligmarkedet. Du hadde også drept foreldrebanken, fordi å kausjonere for 40% er umulig for mange med fremdeles egne huslån.

Kanskje ikke en generell borgerlønn men at alle får et gratis botilbud hos kommunen inntil 40m2, par inntil 60m2 og familier inntil 100m2 kan være en start. Har du lyst på mer så må du ut på markedet. Enkelt og greit. Beskytter også mot useriøse utleiere. 

Å ha et sted å bo er tross alt et menneskerett. Vestlige demokratier tar ikke det så mye på alvor. 

Schmuhu

Er enig i dette med at kravet til egenkapital heller bør økes litt fremfor å stimulere til ennå flere startlån og diverse. Startlån er fint for den enkelte, men bidrar til å holde boligprisene oppe, da flere som vanligvis ikke ville ha hatt mulighet til det går inn i boligmarkedet og sånn sett bidrar til etterspørsel. 

Dette bør også kombineres med et mer regulert utleiemarked der man kan leie seg en ålreit bolig uten å bli flådd, slik det er i noen andre land. At "alle" skal eie er en utopi med de boligprisene vi ser nå, og det skyldes paradoksalt nok delvis ordninger som startlån og annet, som bidrar til prisstigning...

Anonymkode: a22da...baf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men du sier det jo selv: Offentlige støtteordninger skal kompensere for at livet er urettferdig. At man ikke er enig i hvordan staten gjør dette er en annen sak.  Å sammenligne flyktninger med å kjenne ordføreren er meningsløst, og det vet du godt. 
Jeg ville ikke byttet plass med en flyktning - ville du? 

Ikke meg du siterer: Men nei, jeg ville ikke ha byttet plass med en flyktning. Når det er sagt, så er det jo i overkant ambisiøst at så mange skal eie bolig. Jeg syntes heller ikke det bør være et politisk mål. Hvorfor er det så viktig at også flyktninger skal eie, det bør heller være fokus på at de kan leie en ålreit bolig til en god penge gjennom et mer regulert utleiemarked, på samme vis som en rekke andre nordmenn også bør ha mulighet til det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du om det. Mange av sliterne har faktisk problemer med dette. NAV er veldig flinke til å IKKE opplyse om rettigheter som diverse etterbetalinger osv.

Det var ingen som informerte meg om noe som helst, jeg søkte frem all informasjon på egenhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har selv ansvar for å sette deg inn i hvilke rettigheter og plikter som du har, og hvilke tjenester som finnes der du bor. Det bør ikke være NAV sitt ansvar. Mye av informasjonen ligger allerede tilgjengelig på internett, så det ikke være noe problem med å finne frem. Sliterne må be om å komme i kontakt med en konsulent eller sosionom, som har dette som sine arbeidsoppgaver. Mange NAV ansatte jobber kun med avklaring, veiledning og oppfølging rettet opp mot arbeid/tiltak/AAP/uføretrygd. Eller kun saksbehandling, der de ikke er i kontakt med brukere. 

Flyktninger er heldig der, for de får en flyktningskonsulent, som hjelper dem med veiledning, oppfølging - og de blir informert om sine rettigheter og plikter.

Anonymkode: 8a294...7f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Er enig i dette med at kravet til egenkapital heller bør økes litt fremfor å stimulere til ennå flere startlån og diverse. Startlån er fint for den enkelte, men bidrar til å holde boligprisene oppe, da flere som vanligvis ikke ville ha hatt mulighet til det går inn i boligmarkedet og sånn sett bidrar til etterspørsel. 

Etterspørselen (behov for bolig) er der uansett, siden alle trenger et sted å bo. Det er på ingen måte positivt å opprettholde klasseskiller i boligmarkedet for å holde prisene nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du siterer: Men nei, jeg ville ikke ha byttet plass med en flyktning. Når det er sagt, så er det jo i overkant ambisiøst at så mange skal eie bolig. Jeg syntes heller ikke det bør være et politisk mål. Hvorfor er det så viktig at også flyktninger skal eie, det bør heller være fokus på at de kan leie en ålreit bolig til en god penge gjennom et mer regulert utleiemarked, på samme vis som en rekke andre nordmenn også bør ha mulighet til det. 

Men når leiemarkedet ikke er regulert, for noen, så er det eie som er alternativet hvis man ønsker stabilitet. For flyktninger såvel som for andre. For det er å eie som er normen i Norge, og jeg tviler på at det er en vinnersak for noe politisk parti å si at man ønsker at færre skal eie egen bolig, i stedet skal vi ha et mer regulert leiemarked…….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker rettferdighet er en dimensjon som er lite fruktbar å måle verden etter. Det aller meste her i verden er urettferdig, i det minste for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 3.40):

Jeg er enslig og slet lenge med å komme inn på boligmarkedet. Jeg nærmet meg 40 før jeg kom meg inn og fikk være med på boligfesten.

Naboene mine kom til Norge som flyktninger for 5 år siden og har allerede eid bolig i 2 år og har opparbeidet seg større formue enn meg. Rett og slett fordi de fikk hjelp til å kjøpe seg sin første bolig uten egenkapital eller jobb gjennom kommunens ordning for startlån og diverse. Den første boligen solgte de med stor fortjeneste og kjøpte nytt og bor nå i mitt nabolag og fortsetter å bygge formue.

Jeg er ikke misunnelig. Men tenker bare at det er urettferdig at noen kommer til dekket bord. Mens jeg gikk glipp av 15-20 år med boligprisoppgang fordi jeg ikke fikk noe hjelp av kommunen.

Jeg skjønner at det er mer lønnsomt for kommunen å hjelpe familier med å eie bolig med en gang, enn å drive å betale ut sosialhjelp og boligstøtte i 20 år. Men med denne logikken, så bør jo alle som kommer til Norge bare få 4 millioner i hendene med en gang til bolig. For det vil koste kommunen mer enn 4 millioner per familie i sosialhjelp om de leier.

Jeg mener ikke at man skal fjerne ordningen med startlån. Men heller gjøre det rettferdig ved at alle kan få startlån uansett hvem du er eller hvor du kommer fra. Og uansett hva slags økonomiske forutsetninger du har.

Hadde jeg kommer meg inn i boligmarkedet da jeg var 18 år fremfor nærmere 40 år, så hadde min økonomiske situasjon sett helt annerledes ut. Og det er nettopp det jeg ser andre får, men ikke jeg.

Anonymkode: 7ff3f...132

Du sier du ikke er misunnelig men jeg kan ikke se hva annet som ligger bak? Startlån er jo behovsprøvd og slik må det også være. Det er jo nettopp det som er mest rettferdig. 

Les deg heller opp på kriteriene for å få innvilget startlån og fortell oss på hvilken måte dette er urettferdig - først da kan man ha en meningsfull diskusjon.

Dine personlige vurderinger er ikke basert på fornuft - kun hva du tenker hadde vært økonomisk gunstig for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

politikerne kaller startlåna for en integreringsmaskin og med det veldig viktig... hvis du søker som etnisk norsk så er det at midlene er brukt for i år , søk gjerne neste år,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Startlån er en fantastisk ordning, og gull verdt for de av oss som ikke har sjangs til å komme inn på boligmarkedet uten. 

Det jeg reagerer på og synes er urettferdig er at de fikk lån uten inntekt. Jeg fikk innvilget lån fra husbanken i år, etter flere avslag pga for lav inntekt til tross for at jeg er i 100% jobb, får bidrag og barnetrygd fra nav. De har vært kjempe strenge med meg på økonomi, og jeg synes det er kjempe urettferdig at noen får startlån uten å ha inntekt. Uavhengig av om de etnisk norsk, flyktninger eller innvandrere.

Anonymkode: 6e0b5...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
On 3/23/2024 at 1:06 PM, Guest AnomynBurker said:

Noen burde fortelle deg hva det innebærer å være flyktning. Når du fullt har forstått hva det betyr kan du se om du synes det er urettferdig at denne svake gruppen kan få startlån sett opp mot ts sin livssituasjon. Ts er hvit og frisk. 

Å at du ikke allerede er klar over hvor sinnsykt stor forskjell det er på hvite priviligerte norske og brune mennesker på flukt er du et lett offer. For å bli en rasist. 

Men kanskje du synes at alle andre er uverdige. Undermennesker kanskje? 

Jeg kunne lett ha diskutert husbankens overføringer til kommunene og hvordan de forvaltes. Men ts la seg på ei rasistisk forklaring, og da svarte jeg på det. 

De kan fikse sitt eget land sånn som våre tidligere generasjoner måtte. De flykter jo bare noen nyser.

Anonymkode: 08ca6...a0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...