Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enslig og slet lenge med å komme inn på boligmarkedet. Jeg nærmet meg 40 før jeg kom meg inn og fikk være med på boligfesten.

Naboene mine kom til Norge som flyktninger for 5 år siden og har allerede eid bolig i 2 år og har opparbeidet seg større formue enn meg. Rett og slett fordi de fikk hjelp til å kjøpe seg sin første bolig uten egenkapital eller jobb gjennom kommunens ordning for startlån og diverse. Den første boligen solgte de med stor fortjeneste og kjøpte nytt og bor nå i mitt nabolag og fortsetter å bygge formue.

Jeg er ikke misunnelig. Men tenker bare at det er urettferdig at noen kommer til dekket bord. Mens jeg gikk glipp av 15-20 år med boligprisoppgang fordi jeg ikke fikk noe hjelp av kommunen.

Jeg skjønner at det er mer lønnsomt for kommunen å hjelpe familier med å eie bolig med en gang, enn å drive å betale ut sosialhjelp og boligstøtte i 20 år. Men med denne logikken, så bør jo alle som kommer til Norge bare få 4 millioner i hendene med en gang til bolig. For det vil koste kommunen mer enn 4 millioner per familie i sosialhjelp om de leier.

Jeg mener ikke at man skal fjerne ordningen med startlån. Men heller gjøre det rettferdig ved at alle kan få startlån uansett hvem du er eller hvor du kommer fra. Og uansett hva slags økonomiske forutsetninger du har.

Hadde jeg kommer meg inn i boligmarkedet da jeg var 18 år fremfor nærmere 40 år, så hadde min økonomiske situasjon sett helt annerledes ut. Og det er nettopp det jeg ser andre får, men ikke jeg.

Anonymkode: 7ff3f...132

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er enslig og slet lenge med å komme inn på boligmarkedet. Jeg nærmet meg 40 før jeg kom meg inn og fikk være med på boligfesten.

Naboene mine kom til Norge som flyktninger for 5 år siden og har allerede eid bolig i 2 år og har opparbeidet seg større formue enn meg. Rett og slett fordi de fikk hjelp til å kjøpe seg sin første bolig uten egenkapital eller jobb gjennom kommunens ordning for startlån og diverse. Den første boligen solgte de med stor fortjeneste og kjøpte nytt og bor nå i mitt nabolag og fortsetter å bygge formue.

Jeg er ikke misunnelig. Men tenker bare at det er urettferdig at noen kommer til dekket bord. Mens jeg gikk glipp av 15-20 år med boligprisoppgang fordi jeg ikke fikk noe hjelp av kommunen.

Jeg skjønner at det er mer lønnsomt for kommunen å hjelpe familier med å eie bolig med en gang, enn å drive å betale ut sosialhjelp og boligstøtte i 20 år. Men med denne logikken, så bør jo alle som kommer til Norge bare få 4 millioner i hendene med en gang til bolig. For det vil koste kommunen mer enn 4 millioner per familie i sosialhjelp om de leier.

Jeg mener ikke at man skal fjerne ordningen med startlån. Men heller gjøre det rettferdig ved at alle kan få startlån uansett hvem du er eller hvor du kommer fra. Og uansett hva slags økonomiske forutsetninger du har.

Hadde jeg kommer meg inn i boligmarkedet da jeg var 18 år fremfor nærmere 40 år, så hadde min økonomiske situasjon sett helt annerledes ut. Og det er nettopp det jeg ser andre får, men ikke jeg.

Anonymkode: 7ff3f...132

Ja for det hadde jo vært gunstig…

Anonymkode: 8aa97...d5f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøvde du å søke startlån selv da? Jeg fikk både lån og tilskudd ettersom jeg er enslig med lav inntekt og ikke ville hatt mulighet til å komme meg inn på boligmarkedet ellers. Og jeg er ikke flyktning.

Anonymkode: fbc5f...05a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner selv at det ikke går eller? Det hadde krasjet økonomien om alle skulle fått det. Det er ikke sånn samfunnet fungerer, da kunne vi like så godt gått over til at alle fikk borgerlønn og gratis bosted.. 

Anonymkode: 51c06...846

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du skjønner selv at det ikke går eller? Det hadde krasjet økonomien om alle skulle fått det. Det er ikke sånn samfunnet fungerer, da kunne vi like så godt gått over til at alle fikk borgerlønn og gratis bosted.. 

Anonymkode: 51c06...846

Det er under 10 år siden det var sånn... alle enslige uten egenkapital kunne søke, og veldig mange fikk.

Staten har økonomien til det nå også, men så er det inflasjonen da...

Anonymkode: 01e7f...d39

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt startlån to ganger i mitt liv. Først som nyetablert med partner på midten av nittitallet. Så igjen rundt 2012, da vi skilte lag. Ingen sykdom eller utfordringer noen av gangene. 

Det du glemmer, TS, er at du må uansett tilbakebetale dette lånet, i og det kreves det en viss inntekt for. 

Anonymkode: 74098...f4e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne jo selv søkt om startlån. Jeg søkte da jeg ble alene med barna og fikk innvilget 3,6 mill. 
Alle kan søke og dermed er det ikke urettferdig😊

Anonymkode: 4de48...a3a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er enig med deg at startlån kan kritiseres på mange måter. Ordningen er tenkt til å hjelpe de som ikke har sjans eller som er spesielt vanskeligstilt. Men det er subjektiv. Konkret tolkes det forskjellig fra kommune til kommune.

Du hadde muligheten til å bo og senere til å kjøpe, slik som mange andre, og dermed er ikke startlån et virkemiddel som bør gjelde deg. I hvert fall i teorien. 

Hadde økonomien kræsjet om alle fikk startlån? Nei! Du må jo fortsatt ha betjeningsevne. Om alle hadde fått et startlån (samme effekt som å fjerne krav om 15% sikkerhet), så øker bare boligprisene frem til du uansett ikke kan betjene lånet lenger. Om flere eller mindre hadde kjøpt bolig er spekulativ men opp i opp så ender du samme plassen igjen vil jeg tro. 

Men for banken blir dette et større sjansespill og sannsynligheten for tap blir større. Dette tapet krever de da fra deg som måtte tvangsselge. Kravet om egenkapital beskytter deg betydelig mot usikret gjeld. Fjerner du denne sikkerhetsmarginen, enten med startlån eller generelt, så kan det ha konsekvenser den dagen ditt regnestykk røyker. Og det er mange som glemmer!

Spør du meg så bør egenkapitalkravet økes til 40%. Dette hadde også dempet prisene og førstegangskjøpere med litt penger på bok hadde hatt en større sjans å komme inn på boligmarkedet. Du hadde også drept foreldrebanken, fordi å kausjonere for 40% er umulig for mange med fremdeles egne huslån.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

da kunne vi like så godt gått over til at alle fikk borgerlønn og gratis bosted.

Kanskje ikke en generell borgerlønn men at alle får et gratis botilbud hos kommunen inntil 40m2, par inntil 60m2 og familier inntil 100m2 kan være en start. Har du lyst på mer så må du ut på markedet. Enkelt og greit. Beskytter også mot useriøse utleiere. 

Å ha et sted å bo er tross alt et menneskerett. Vestlige demokratier tar ikke det så mye på alvor. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet

Det du glemmer er at disse flyktningene du sammenligner deg med heller ikke er 18 år og helt i starten av livet, de er vel etablerte familier som faktisk trenger et sted å bo. Tipper de er rundt 40 og har unger?

Kjipt at du måtte leie i så mange år, men det fantes faktisk startlån før også, søkte du på det for 20 år siden? Husbanken fantes da og.

Jeg kjøpte første bolig som 30 åring og ja, jeg gikk glipp av verdistigningen som var ti år før det. På en måte kjipt samtidig så var det rundt da de fleste av mine venner på samme alder etablerte seg, så jeg føler meg ikke så akterutseilt.

Nå har jeg eid i 20 år og sitter med en boligformue på rundt 4 millioner + det vi skylder banken. Det er både mer og mindre enn det andre har, jeg er egentlig greit fornøyd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er langt på vei urettferdig. Disse naboene dine hadde sikkert ikke tilknytning til byen før dere kom heller mens du risikerte å måtte flytte på deg. Man kan sammenligne det med israelske bosettere som får støtte av staten Israel til å bosette seg på vestbredden. Siden de har mer penger enn palestinerne kan de kjøpe opp områdene og tvinge opp prisene

AnonymBruker
Skrevet

Ja, startlån er på veldig mange måter urettferdig. Er 100 % enig med deg, TS.

Anonymkode: 9f6f1...905

Gjest AnomynBurker
Skrevet (endret)

Innlegget ditt er rasistisk. 

Og fordelinga av startlån er så rettferdig som den kan bli. Kommunen får ikke et uendelig antall millioner å fordele. 

Og en 18 år gammel mann med hele livet foran seg får ikke startlån. 

Du vet, det er ikke mulig å bli mer priviligert. Ung, hvit, frisk mann i verdens rikeste land. 

Ellers, ja husbanken burde styrkes og det er på høy tid. 

Endret av AnomynBurker
AnonymBruker
Skrevet

De eneste jeg kjenner som har fått startlån er etnisk norske. Det er noe alle kan søke om, du og. 

Anonymkode: 581da...db9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnomynBurker skrev (25 minutter siden):

Og fordelinga av startlån er så rettferdig som den kan bli. Kommunen får ikke et uendelig antall millioner å fordele. 

Og en 18 år gammel mann med hele livet foran seg får ikke startlån. 

Du vet, det er ikke mulig å bli mer priviligert. Ung, hvit, frisk mann i verdens rikeste land. 

Ellers, ja husbanken burde styrkes og det er på høy tid. 

Nei, innlegget til TS er på ingen måte rasistisk. Det må være lov å stille rettferdige, aktuelle og kritiske spørsmål uten at noen drar frem det berømte rasismekortet. Så ta deg sammen.

Anonymkode: 9f6f1...905

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnomynBurker skrev (28 minutter siden):

Utsagnet ditt er idiotisk.

Anonymkode: a96da...534

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
Majer skrev (59 minutter siden):

Ja, det er langt på vei urettferdig. Disse naboene dine hadde sikkert ikke tilknytning til byen før dere kom heller mens du risikerte å måtte flytte på deg. Man kan sammenligne det med israelske bosettere som får støtte av staten Israel til å bosette seg på vestbredden. Siden de har mer penger enn palestinerne kan de kjøpe opp områdene og tvinge opp prisene

Det var da voldsomt.

De fleste som kommer som flyktninger til Norge starter et godt stykke bak de som er innfødte.

Kjipt for TS at hun måtte vente med å kjøpe første bolig men for å være ærlig, de jeg kjenner som kjøpte bolig rundt 20 år fikk hjelp av foreldrene sine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men livet er jo urettferdig. Du har aldri vært nødt til å flykte noe sted, for eksempel. Det er urettferdig, sammenlignet med dine naboer. Dessuten er du jo misunnelig, hele innlegget lyser av det. Hvis alle hadde fått startlån, hadde det undergravd ordningen med krav til egenkapital. En ordning som er til de aller fleste låntakeres eget beste!

Anonymkode: 811cd...e83

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble alene for to år siden, og er så utrolig takknemlig for at jeg fikk startlån. Jeg er i den gruppen startlån er tilsiktet. De som har behov for å skape en trygg bosituasjon for særlig sårbart barn. Jeg har fast jobb, men tjener kun ca 500.000 i året. Null egenkapital, men også null gjeld. (pga av min x samboer Eide huset bi bodde i) Med delt omsorg for et barn med diagnose på autisme spekteret var det en nødvendighet med stabile boforhold i nærheten av hverandre. Det ble lagt vekt på at leiemarkedet er svært ustabilt i min kommune og skolekrets med få utleie objekter. Stort sett hybler.  Jeg fikk 2.3 mill i lån som er ca pris på tre roms leilighet her.  Nå bor jeg i utkanten av en mindre by på Sørlandet med snillere boligpriser enn i storbyene.  Jeg fikk tildelt lån basert på hva min inntekt kan tåle. Startlån har en bedre rente. Der gjøres ikke forskjeller her slik som  i en vanlig bank der du jevnlig må forhandle rente utifra belåningsgraden. Jeg har fortsatt under 5% effektiv rente på mitt lån. 
At  enkelte kommuner gir startlån til flyktninger med flere barn er vanlig. Det er utrolig vanskelig å bosette de. Kommunene har ofte få kommunale boliger.  Og mange private boligeiere med større sokkel leilighet er skeptiske til å leie ut til innvandrer familier. . Ofte pga bråk, kulturelle forskjeller, slitasje og matlukt og fremmedfrykt. Dette har gjerne blitt forsterket i det siste.  Hendelser som kan påvirke er for eksempel voldtektssaken på skolen i Stavanger, flere æresdrap og voldstilfeller som har preget mediebildet de siste mnd. 

regnestykket er nok at det er mer lønnsomt å gi de lån til egen bolig enn å drifte kommunale boliger. 

Anonymkode: aa1a7...e4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Startlån er helt glimrende. Man må bare passe på å få tak i det før en begynner å tjene penger. Da er man sikret billigste lån i lang lang tid.

Anonymkode: 405a2...f98

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min daværende kjæreste søkte på startlån når vi skulle flytte sammen. Fikk vi. Var 21 år og hadde ikke kapital selv. Så kom oss inn på markedet og har siden da eid hus. Så litt hva man gjør det til selv også da tenker jeg. Du viste kanskje ikke mulighetene dine. Vi tenkte vi søker så får vi se. Får vi avslag så er ikke det verdens underlag. 

Anonymkode: 897b6...555

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...