Gå til innhold

Jobb og dårlige norskkunnskaper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en nabo som skal søke jobb. Hun er innvandrer. Hun har bodd her i 15 år, men er dårlig i norsk. Mannen hennes drev ett renholdsbyrå og hun jobbet for han noen ganger. Nå har han flyttet tilbake til hjemlandet og hun må søke jobb. Hun mener at det er lett å få jobb som renholder og at det er ikke viktig å kunne norsk da. Er det sånn?  Jeg synes det er rart. Dette er i Trondheim. Kanskje det er lettere f. eks i Oslo 

Anonymkode: bc7cb...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange som vil ha billig arbeidskraft.  Bare hun lærer seg hei og vanlige fraser, så er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle renholderne som er innom jobben vår er utenlandske og alt de sier er hei/hadet så det kan jeg tro på ja. Dette er i Ålesund.

Anonymkode: 8c5cc...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle renholderne som er innom jobben vår er utenlandske og alt de sier er hei/hadet så det kan jeg tro på ja. Dette er i Ålesund.

Anonymkode: 8c5cc...a6c

Kanskje i ett privat firma. Jeg har venner som jobber som renholderere i kommunen og fylkeskommunen og der krever de gode norskkunnskaper og fagbrev. 

Anonymkode: bc7cb...999

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den ene renholderen hos oss snakker bare gresk, jeg har møtt henne én gang. Hun har sikkert mulighet til å starte når hun vil for når jeg kommer kl 06.30-07.00 er hun ferdig. Gjør en flott jobb, da. 

Selskapet har tariffavtale, ellers ville vi selvsagt ikke hyret dem.

Så ja, jeg tror det er lett, i alle fall i en by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to venninner som jobber som ledere på to ulike lokasjoner (hotell og universitet) her i Bodø. Der har de ca 90% utenlands (mye asiatisk) arbeidskraft med dårlig norskkunnskaper så virker som det er veldig vanlig.

Anonymkode: 31c2b...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en nabo som skal søke jobb. Hun er innvandrer. Hun har bodd her i 15 år, men er dårlig i norsk. Mannen hennes drev ett renholdsbyrå og hun jobbet for han noen ganger. Nå har han flyttet tilbake til hjemlandet og hun må søke jobb. Hun mener at det er lett å få jobb som renholder og at det er ikke viktig å kunne norsk da. Er det sånn?  Jeg synes det er rart. Dette er i Trondheim. Kanskje det er lettere f. eks i Oslo 

Anonymkode: bc7cb...999

Føler det er veldig mange renholdere som ikke kan norsk. Det er også veldig mange ansatte på sykehjem som ikke snakker godt norsk desverre. 

Anonymkode: 83b64...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lett å få jobb uten gode norskkunnskaper om man søker seg til det private. Og da gjerne firma som ikke drives helt etter boken (svart arbeid, dårlig betalt, ser vekk fra arbeidsmiljøloven osv). Det er ikke slik at man må kunne godt norsk for å gjøre rent, men hvis man jobber på f.eks sykehus og kan treffe på mennesker i ulike situasjoner, så bør en jo kunne gjøre seg forstått på norsk. Mulig det er krav om B1/B2 enkelte steder. Men det er jo noe urovekkende med en søker som ikke har forbedret norsken sin på 15år. Det viser lite motivasjon og vilje til å integrere seg. 

Anonymkode: 6dcac...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare utlendinger som vasker, og det meste jeg har hørt av norsk er "god morgen", Ellers er det stort sett bare "hei" det går i.

Anonymkode: 95d22...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange renholdere innom min arbeidsplass og jeg har fortsatt til gode å møte en som snakker godt norsk. 

Dette er privat firma, men jobber for det offentlige, har ingen grunn til å tro at de driver svart eller dårlig, tvert imot så har jeg bare et godt inntrykk av firmaet. 

Anonymkode: 2c097...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...