Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lyst til å dra dit som en del av en ferie, noen som har erfaringer/kan fortelle litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var der i juli 2002, og det var varmt og fuktig! Angkor er jo et stort område med mange ulike tempelruiner, der Angkor Wat er det største/ mest kjente. Det er veldig flott og absolutt verdt en tur!

Mine anbefalinger:

- Lei en drosje med A/C den tiden dere er der. Den kjører dere rundt og da kan dere kjøle dere ned innimellom ruinene.

- Ha med vann! De selger også iskaldt vann rundt omkring, men da må du regne med stor konkurranse mellom selgere som henger rundt deg og skal selge. Vannet og også overpriset.

- Ta det gjerne over flere dager hvis dere er interessert i kunst. En dagstur kan nok være litt kort.

- Ha med kamera med plass til mange bilder! (Lær deg gjerne makrofunksjon hvis du har, til alle detaljene.)

- Hatt og/eller paraply for å beskytte mot sola, og ikke minst solkrem! Sola reflekteres på steinene så det blir varmt og stekende.

Vi dro til Kambodsja som del av en reise i Vietnam. Fra Ho Chi Minh fløy vi til Phnom Penh. Dette var ved en feil... Angkor ligger jo ved Siem Reap! Derfor måtte vi komme oss til Siem Reap fra Phnom Penh. De aller fleste tar båten, noe som sikkert er greit nok, men vi leide oss en taxi som kjørte oss hele veien. Det var en opplevelse!! 8 timer på noe som knapt kan kalles en sti, gjennom rimelig øde landskap. Innimellom kjørte vi forbi templer og små landsbyer, og midt på turen røk clutchen på taxien, så vi måtte stoppe i en liten landsby. Turister var nok ikke hverdagskost, for det tok ikke lang tid før hele bygda hadde samlet seg ved "verkstedet" for å se på oss. Kjempeartig! Spesielt barna var veldig fascinert av de bleke høye menneskene. Etter turen var vi rimelig mørbanka og tørste! (Ta med MASSE vann, og regn med at det blir varmt; ikke bare lunka.) Men likevel var det en fantastisk opplevelse!

Det er det jeg kommer på nå. Spør gjerne om det er mer du lurer på.

Skrevet

Takk!

Tenkte å dra på backpacking i flere land i Asia, og dette er jo et must.

Men er det veier der inne, kjører det biler der altså?

Er det turister overalt på området? Hvor stort er det egentlig? Sånn at man ikke kan gå gjennom eller?

Hvordan er Siem Reap, overnatting etc?

Har nemlig aldri vært på backpacking før, så er ganske spent på hvordan det blir med det praktiske :)

Skrevet

Tempelområdet er kjempestort. Angkor Wat er faktisk bare ett av mange templer som befinner seg der.

Sett av god tid. Vi var der i tre dager og det synes jeg var passe. En dag er altfor lite. Da rekker du bare å se en brøkdel.

Vi leide sykler og syklet rundt på området og syntes det var kjempefint. Da kunne vi styre tida helt selv og slapp å tenke på at det satt en sjåfør og ventet på oss. Men det var veldig varmt, så litt slitsomt ble det.

Vil forresten og anbefale overnattingsstedet vi brukte. Mener det het Pavillion Indochina. Det lå på en måte mellom byen Siem Reap og tempelområdet. Veldig hyggelig sted og ikke dyrt. Vi var i kontakt med hotellet på forhånd via e-post og fikk dem til og med til å hente oss på flyplassen.

Fra Siem Reap er det fint å ta båten til Phnom Penh. Der er det verdt å få med seg killing fields etc. Men dere trenger bare et par dager der. Ikke så mye å se. Hvis dere tar båten og sitter ute på taket, så pass på å bruk solkrem med høy faktor. Sola tar mye mer enn man merker når man er på sjøen.

Skrevet
Takk!

Tenkte å dra på backpacking i flere land i Asia, og dette er jo et must.

Men er det veier der inne, kjører det biler der altså?

Er det turister overalt på området? Hvor stort er det egentlig? Sånn at man ikke kan gå gjennom eller?

Hvordan er Siem Reap, overnatting etc?

Har nemlig aldri vært på backpacking før, så er ganske spent på hvordan det blir med det praktiske :)

Ser at forrige gjest har svart på en del av disse spørsmålene, men jeg legger til litt:

Ja, det er veier inne i tempelområdet. Det er stort! Tror ikke jeg ville ha satset på å gå.

Ser at sykkel ble anbefalt, men om det er skikkelig varmt er A/C veldig deilig. En av oss fikk solstikk, og hadde ikke klart seg lenge på sykkel! Vi ble absolutt ikke stresset av at sjåføren ventet på oss, han var fornøyd med å ha en så "dyr" tur. Dessuten satt han og leste og pratet med selgerne på området.

Som sagt fikk en av oss solstikk, så jeg var på hotellrommet og pleide han. Derfor vet jeg ikke mye om Siem Reap. Men et godt råd: Sjekk rommene før dere aksepterer! Det gjorde ikke vi godt nok. Og lærte av det. ;)

Backpacking er kjempemoro! Gled deg! Hvor har dere tenkt å dra? Anbefaler Vietnam.

Skrevet

Tenkte å dra til Thailand hvertfall, men ingenting er helt konkret enda..

Krever ikke noen høy standard, men var noen av rommene virkelig ille? Hvordan, i så fall? Vil helst slippe edderkopper etc, men om det ikke er pent/myke senger er ikke så viktig. Bare det ikke er direkte skittent eller utrygt der!

Fortell mer da! :)

Ble noen av dere syke av mat feks, hva gjorde dere med malariamedisin?

Skrevet

Overnatting er enkelt og rimelig.. Ikke noe bekymre seg for.

Vil absolutt anbefale sykkel. Vi syklet to dager og hadde drosje for dagen en dag og sykkeldagene var absolutt de beste.. Paddeflatt å sykle og herlig å få være i fred (sykkelstrekningene mellom templene her var det minst folksomme på hele asiaturen vår) og å se dyrelivet osv (satt f.eks aper i veikanten flere ganger.. :) )

Det å ta med vann er ikke noen vits. Det selges vann over alt på området og det koster så godt som ingenting. Det samme gjelder mat.

Vi var der i 3 dager og for oss var det passe. Mindre må du i alle fall ikke finne på!!

Rommet vi bodde på var mye bedre enn noe vi var på i Thailand, og maten var ypperlig (var bla på et par franske restauranter som var fantastiske). Vi tok malariapiller.. for vi er litt hypokonderske av oss.

Det mest fantastike reisemålet hittil for meg... Gled deg!! :)

Skrevet
Tenkte å dra til Thailand hvertfall, men ingenting er helt konkret enda..

Krever ikke noen høy standard, men var noen av rommene virkelig ille? Hvordan, i så fall? Vil helst slippe edderkopper etc, men om det ikke er pent/myke senger er ikke så viktig. Bare det ikke er direkte skittent eller utrygt der!

Fortell mer da!  :)

Ble noen av dere syke av mat feks, hva gjorde dere med malariamedisin?

Det er litt dumt å forvirre deg, men jeg hadde en helt annen opplevelse enn forrige gjest.

Javisst er overnatting rimelig, men ikke nødvendigvis bra! Vi hadde møkkete, tette rom som krydde av gekkoer. De vi reiste med måtte bytte rom fordi det var utrolig fuktig der. (De fikk pusteproblemer.) Men så lenge dere ser rommene an før dere godtar, går det nok bra!

Det selges vann der, som sagt, men det kostet mye mer der enn ellers i landet. Uansett er det greit å ha litt ekstra med seg til når man er I selve ruinene.

Jeg ble ikke dårlig av maten, men to av oss ble litt ugne i magen. Var god mat!

Vil ikke si at det er det beste stedet jeg har vært, men er absolutt glad for å ha vært der! (Men spørs om jeg drar tilbake noen gang.) Vietnam derimot synes jeg var fantastisk.

Uansett får du nok en super tur! :)

Skrevet

Kambosja er helt fantastisk!! Du må dra dit. Menneskene er mye hyggeligere enn i Thailand og Vietnam, og de er veldig hyggelige. :ler:

Jeg var der i 2001, og drar mer enn gjerne tilbake.

Angkor Wat er et must. Vi var der 1 1/2 dag, om du kjøper dagspass for dagen etter kan du dra inn på kvelden og få med deg solnedgangen på samme billetten.

Vi leide moped med sjåfør, og var veldig fornøyd med det.

Vi reiste forresten fra Bangkok til Siem Riep i en pick-up, og veiene var ubeskrivelig humpete. Men det var en fantastisk opplevelse allikevel. Man blir i alle fall godt kjent med folk. Vi møtte en gjeng vi reiste sammen med noen uker etterpå.

Pass på å ha med vaksinasjonskortet ditt, du må vise det når du krysser grensen til Kambosja.

Jeg anbefaler også Sianoukville på kysten, da vi var der hadde de akkurat startet utbyggingen, og det er sikkert blitt veldig bra der nå.

Fine strender, fantastiske mennesker, god mat og billig.

Skrevet
Javisst er overnatting rimelig, men ikke nødvendigvis bra! Vi hadde møkkete, tette rom som krydde av gekkoer.

Selvfølgelig finnes det dårlige rom (hvor gjør det ikke det?), men det er ikke noe problem å finne noe bra. Vi gikk på et nevnt som "splurge-alternativ" i Lonely Planet og det var herlig! Svømmebaseng hadde vi også.. :) (se i SouthEastAsia on a shoestring boka!)

Det selges vann der, som sagt, men det kostet mye mer der enn ellers i landet. Uansett er det greit å ha litt ekstra med seg til når man er I selve ruinene..

Vannet koster sikkert mer.. men en prisforskjell på 1 kr er ikke nok til at jeg gidder å dra på store vannflasker. En i hånda er nok og så kjøper du en ny når du er tom.

Jeg ble ikke dårlig av maten, men to av oss ble litt ugne i magen. Var god mat! .
Knallgod mat!! Og at noen blir ugne.. Vel det skjer på alle mulige ferier.. Umulig å si at et sted er maten trygg. Jeg kom meg gjennom en 6 ukers asaiferie uten problemer og fikk skikkelig magesjau da jeg reiste til Geiranger noen mnd senere.. ;) Slapp av! Maten er ikke noe å bekymre seg for..

Vil ikke si at det er det beste stedet jeg har vært, men er absolutt glad for å ha vært der! (Men spørs om jeg drar tilbake noen gang.) Vietnam derimot synes jeg var fantastisk..

Svært uenig!! Vietnam var greit nok det.. Men mye vanskeligere å få orntlig mat og overnatting. Ting stengte oftest i 8- tida om kvelden. Og folk var så lite vant til turister at de var direkte uhøffelige. De pekte og lo, ropte etter oss, kløp oss i rumpa osv. Og så fantes det ingen ting å se som var på langt nær så interessant som Ankor.. (kun få steder slås av den.. f.eks Maccu Pichu ol)

Uansett får du nok en super tur! :)

Heeelt enig!! ;) (omsider.. ;) )

Gjest Elfrida
Skrevet

Rom med en gekko eller to er da ikke så farlig - de spiser jo insekter! Og lager søte lyder, og er i hvert fall ikke i nærheten av folk!

Skrevet
Rom med en gekko eller to er da ikke så farlig - de spiser jo insekter! Og lager søte lyder, og er i hvert fall ikke i nærheten av folk!

Jeg synes heller ikke en eller to er ille, men det nærmet seg rundt 50 i taket på rommet på det verste. Da ble det litt mye for meg!

Jeg ser at jeg virker negativ, og det er ikke meningen! Jeg anbefaler virkelig å dra! Selvfølgelig kan negative ting skje på alle ferier, jeg ville bare gi mest mulig opplysninger, slik at andre unngår de samme problemene.

(Men står fast ved at jeg likte Vietnam bedre, både menneskene og stedene. Møtte bare hyggelige mennesker der. Enig i at Angkor er supert, men resten av Kambodjsa var bare så som så for meg. Folk er forskjellig, så man må vel oppleve det selv!)

Skrevet
Vietnam var greit nok det.. Men mye vanskeligere å få orntlig mat og overnatting.

Her er jeg helt uenig! Maten i Vietnam er utsøkt! Og overnatting var heller ingen problem.

(Tror ikke vi skal dra på ferie sammen! :ler: )

Skrevet

Bra å høre om ulike erfaringer :)

Men, hva er en gekko..?

Skrevet

Gekkoer er utrolig søte. Jeg er vanligvis hysterisk redd insekter og kryp, men gekkoer liker jeg godt. Men nå har jeg aldri opplevd å se så mange som femti av dem på en gang...

Angkor er fantastisk på alle måter. Templene er fantastisk, menneskene er utrolig hyggelige, maten er veldig god og billig. Her ligger alt til rette for at du kan få en fantastisk ferie.

Du behøver ikke å tenke på at du ikke har vært på backpacking før, sørøst-Asia er det letteste området å reise i. Folk er utrolig blide og hjelpsomme, og er som regel bare ute etter å hjelpe deg. Bruker du litt sunn fornuft slik du ville gjort hjemme, går dette veldig fint. Alle kan selvfølgelig være uheldige og komme utfor noe, men det kan jo skje hjemme også :)

Jeg ville brukt tre dager i Siem Reap, du får kjøpt tredagerspass til Angkor. Da får du både med deg Angkor Wat og mange av de mindre (dog absolutt ikke små) templene. Blant annet syntes jeg Ta Promh var nydelig, det er et litt mystisk-utseende, overgrodd tempel. Deler av filmen Tomb Raider ble spilt inn her, hvis du har sett den.

Det er slitsomt å vandre rundt templene, og det er helt riktig at du bør ta med masse vann. Jeg synes likevel ikke du behøver å hamstre i byen. Greit at du betaler litt mer enn vanlig ved templene, men du betaler fortsatt ikke mer enn maks en dollar for halvannen liter. Det syntes jeg vi hadde råd til.

Vi leide tuk-tuk til ti dollar om dagen. Det fungerte utmerket. Sjåføren vår ventet på oss ved hvert sted og snakket med kjentfolk, så han så ikke misfornøyd ut. Han hadde også forslag til sightseeing-rute hver dag. Slik fikk vi tips fra en som visste "alt" om området, det kan være overveldende å sette seg inn i når man ikke har vært der før.

Vi sendte e-post til hotellet vi skulle bo på før vi dro, da kom de og hentet oss på flyplassen. For 15-20 dollar får du et dobbeltrom med bad med helt grei standard, dvs alt man trenger uten masse fancy tilbehør. Vi bodde i sentrum i Siem Reap (sjåføren vår kjørte oss jo til og fra Angkor hele tiden), slik fikk vi også sett litt av byen. Det er kanskje ikke verdens mest spennende by, men det er veldig hyggelig. Du bør feks få med deg markedet.

Vi ble ikke syke av maten. Pass på håndhygienen, det er det absolutt viktigste. Har ikke hatt særlig magetrøbbel på tur noen gang, og jeg er ganske sikker på at det er fordi jeg alltid har hatt med våtservietter som jeg vasker hendene med før jeg spiser. Dersom du spiser dårlig tilberedt mat eller mat som har bakterier i seg, er det selvfølgelig ingenting du får gjort med det, men da tror jeg du har uflaks. Alle de sørøst-asiatiske landene har god matkultur hvor de steker maten godt på høy varme og er forholdsvis renslige.

Anbefaler virkelig at du ser Angkor, det er helt fantastisk! Bare å glede seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...